Ford Mondeo mk3-Misständning på cylinder 1 och 4, vad ska man kolla?

Roaster
3 februari 2018 · 175 Inlägg

Bilen började misstända igår. Jag har en odb2 läsare och kan läsa ut att det är cylinder 1 och 4.

Vad är mest troliga orsaken? Vad skulle ni kolla först?

Jag tänkte gå ut och kolla kompressionen på cylindrarna, är det något man bör undersöka innan det?

mb_pucken
3 februari 2018 · 5 087 Inlägg

Tändkablar, tändmodul eller kassett, beroende på vad Ford använder är en bra början. Dvs kolla gnista.
Kan även vara idé att kolla spridare.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Evildan
3 februari 2018 ·

Tändstift?

Roaster
3 februari 2018 · 175 Inlägg

Jag ska kolla tändstift, men känns det inte osannolikt att två går samma dag, eller man kan kanske inte helt lita på bad OBD koderna säger?

Det ska gå att läsa ut data om spridarna P020x, jag får inte den felkoden, kan man då sluta sig till att spridare är ok, eller det kanske inte mäts upp på denna modell?

Senast redigerat av Roaster (3 februari 2018)

Roaster
3 februari 2018 · 175 Inlägg

Det var tändstiften. Det såg jag direkt när jag tog bort 4:ans. Jag bytte 4:ans mot ett begagnat jag hade hemma och problemet försvann. Jag ska naturligtvis byta alla 4 när jag får tag på nya.

granadadr
3 februari 2018 · 7 289 Inlägg

dessa har en stor gemensam tändmodul/ tändspole,, tror det är den smile

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Evildan
3 februari 2018 ·

Roaster skrev:
Det var tändstiften. Det såg jag direkt när jag tog bort 4:ans. Jag bytte 4:ans mot ett begagnat jag hade hemma och problemet försvann. Jag ska naturligtvis byta alla 4 när jag får tag på nya.

Trefligt att kunna hjälpa till.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang