Spänna/byta generator-rem Ducato

granite
20 februari 2018 · 150 Inlägg

Kanske verkar som en onödigt enkel fråga, riv isär och titta liksom. Men nu är det -12, jag kan inte lyfta där bilen står så det är kräla i snön med pannlampa som gäller och då tar man gärna alla genvägar. Trångt är det så man ser inget innan jag börjat skruva. Och handbok har jag ingen (finns ingen bra till dom).

Alltså, jag vill komma åt generator-rem på en husbil byggd på Ducato Maxi 2.8 idTD 1999. Vad behöver jag plocka loss? Tittade som hastigast innan jag blev för kall och såg en plastkåpa under motorns högra sida, det kanske ger sig om jag tar bort den?

Mekar på en Mondeo TDCi -06 och en gammal Ducato husbil från 1999.
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
20 februari 2018 · 4 917 Inlägg

Normalt sett så brukar generatorn sitta med några skruvar/ bultar ( smile  )  så att man kan justera någon cm hit o dit.
Några har remspännare och då blir det lite kinkigare. .
Så frågan är vad du har på din Italiano. .

Som kuriosa kan jag nämna att generatorremmen försvann under drift på min taunus -72 när jag var ute och körde en kall vinternatt ute på vischan i början på -80talet.
Lampan lyste för generatorn och efter några minuter stack temperaturmätaren i topp på det röda fältet..
Jag var på väg hem från en fest och hade några mil kvar..
Jag hade ingen extra rem utan fick då offra slipsen (sad  ), men sen var det ju frågan hur fasen jag skulle spänna åt det hela, för det var ju alldeles FÖR slackt,  trots att jag drog åt hårt för hand..
Då kom idén med däckjärnet och det fanns plats mellan motorn och generatorn  att bräcka med.
Generatorn satt med några bultar så man kunde justera lite men dessa satt ju åt.
Lyckades med ett par rejäla ryck få generatorn att röra sig såpass att slipsen drogs åt så jag kunde köra vidare.
Man blir ju ganska stark när man blir förbannad..smile
Hade det varit en modern bil så hade jag nog inte kommit undan såpass lätt..

Senast redigerat av insatsen (21 februari 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang