531 topp

Dreng
17 februari 2018 · 7 Inlägg

Hejsan, var tidigare iväg idag och köpte en 531 topp och tyckte det såg bra ut och så så jag slog till! Väl hemma synade jag den lite mer och hittade ett skumt hål som jag inte tror ska vara där. Eftersom jag är så dålig på att förklara så får ni gärna kika på bilden och säga vad som kanske har hänt, om det gör nåt och isåfall vad jag ska göra åt det.
mvh

https://imageshack.com/a/img924/2463/VkdvKA.jpg

Taunuus
17 februari 2018 · 263 Inlägg

det är bara ett oljedräneringshål.

Ford 17M "Taunus" (1967)
Dreng
17 februari 2018 · 7 Inlägg

WurstingErik skrev:
det är bara ett oljedräneringshål.

Fan vad bra, vilken tur. Det kändes bara så skumt, känner man i det så är kanterna skarpa så tänkte att den gått sönder på nåt jävla vis. Tack för svar.

Dreng
20 februari 2018 · 7 Inlägg

Upptäckte en till sak med toppen! En av ventilerna (en av dom mindre, osäker på insug eller avgas) sticker ut liiite lite jämfört med dom andra vilket medför att den inte håller tätt. Vad kan jag göra åt det?

Senast redigerat av Dreng (20 februari 2018)

Taunuus
20 februari 2018 · 263 Inlägg

de mindre är avgas, om du inte ser ett uppenbart fel är det bäst och säkrast att ta med den till en motorrenoverare för en kontroll, då de kan bero på flera saker. Om du inte vill demontera ventilen själv för att göra en grundlig kontroll själv. beror på hur kunnig du är. (motorrenoverarn kanske ser felet med en gång utan att demontera)

Ford 17M "Taunus" (1967)
Dreng
20 februari 2018 · 7 Inlägg

WurstingErik skrev:
de mindre är avgas, om du inte ser ett uppenbart fel är det bäst och säkrast att ta med den till en motorrenoverare för en kontroll, då de kan bero på flera saker. Om du inte vill demontera ventilen själv för att göra en grundlig kontroll själv. beror på hur kunnig du är. (motorrenoverarn kanske ser felet med en gång utan att demontera)

Avgas ok tack. Demontera själv kan jag göra det jag är osäker på sen är inslipningen.
Ja alltså det enda man ser är ju bara att den sticker ut mer än dom andra

Dreng
20 februari 2018 · 7 Inlägg

Den är alltså inte helt 100 stängd

Taunuus
21 februari 2018 · 263 Inlägg

okej, nå om den går lätt i styrningen, inte glappar för mycket, ventiltallriken och sätet inte har några fel så borde det bara va att slipa in den med ventilpasta och ventilslipnings pinne och kontrollera tätheten med typ t-röd eller vad som brukar rekommenderas. Titta också så att det inte är styrningen som kommit ner i kanalen för långt, lite långsökt kanske men man vet ju aldrig.

Ford 17M "Taunus" (1967)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang