Biltransport

Keithen
17 december 2011 · 35 Inlägg

någon här som någon gång har velat köpa en bil men har inte kunnat för att den måste hämtas på släp och man inte har rätt körkort eller bil etc allt som nu behövs för att köra biltransport, finns det något företag som har lösningen för privatpersoner?

reeLay
17 december 2011 · 443 Inlägg

http://www.eurotransport.se/
http://www.norlens.se/
http://www.biltransport.se/

Snabb googling

Senast redigerat av reeLay (17 december 2011)

Keithen
17 december 2011 · 35 Inlägg

okej smile tackar

Keithen
17 december 2011 · 35 Inlägg

tittade igenom dem men det var liksom bara stora transporter, visst det gick att få för bara en bil också men det känns knappast som att det är några man väljer om man ska köpa en vanlig begagnad icke körbar bil på blocket, vore det inte bra om det fanns något slags företag med vanlig bil och trailer som skötte transporten?

reeLay
17 december 2011 · 443 Inlägg

Skulle tro att det blir billigare med lastbilstransport, annars är det väl t.ex bärgningskåren som kan hämta bilen enskilt.
Annars kanske någon kompis har rätt körkortsbehörighet och så kan ni hyra en lastbil eller bil och släp på typ OK eller liknande

Keithen
17 december 2011 · 35 Inlägg

jo men vore det inte nice med typt ett lite mindre företag som skötte såna enkla transporter tongue

dawwe ...has left the building...
18 december 2011 · 4 474 Inlägg

De e rätt dyrt med Biltransport...Tog hem en av mina bilar idag (på flakbil) o det kostade 2000 bagis, utan kvitto, tydligen så är det extra dyrt på helgerna. Vardagar hade det kostat ca 1500 + moms. Bäst är att ringa runt till diverse bärgare o "deala" om möjligt.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Keithen
18 december 2011 · 35 Inlägg

vet inte vad det va men har lite för mycket fritid och fick någon knäpp ide om att vrf inte starta ett litet företag som sköter enkla transporter för privatpersoner för en billig peng liksom tongue

dawwe ...has left the building...
18 december 2011 · 4 474 Inlägg

Det är inte "bara" att köpa en bärgningsbil o transportera...Du skall ha försäkringar mm...För att få det hela att gå runt så kommer man vara tvungen att ta hyfsat betalt, räkna med iaf 1000 + moms för en en 4-mila transport som jag köpte i helgen...Sen gäller det att hitta kunderna, jag kan ju bara svara för mig själv men jag betalar gärna extra för att få en "riktig" transport än att de kommer nån sleten skrutig bil där man inte vet om lasten är försäkrad eller inte...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Keithen
18 december 2011 · 35 Inlägg

jo, men det var som sagt fortfarande bara en knäpp ide

hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
18 december 2011 · 1 594 Inlägg

dawwe skrev:
Det är inte "bara" att köpa en bärgningsbil o transportera...Du skall ha försäkringar mm...För att få det hela att gå runt så kommer man vara tvungen att ta hyfsat betalt, räkna med iaf 1000 + moms för en en 4-mila transport som jag köpte i helgen...Sen gäller det att hitta kunderna, jag kan ju bara svara för mig själv men jag betalar gärna extra för att få en "riktig" transport än att de kommer nån sleten skrutig bil där man inte vet om lasten är försäkrad eller inte...

Glöm inte trafiktillstånd, en slant på 10- 15 000 per år.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
9Femma
18 december 2011 · 342 Inlägg

... och så de rent praktiska aspekterna på det.

Bränslekostnad, effektivitet (körningar åt båda håll), ansvar (och då talar jag inte bara om försäkringar) att lasten verkligen kommer fram (vad gör du när transportbilen står okörbar längst med vägkanten på valfri väg, mitt mellan punkt A och B?).
Och på det vill du med all säkerhet ha betalt för den tid du lägger ned samt ha ekonomisk täckning för drift/slitage (skatt, försäkringar, material som däck, service av transportbil osv).

Lokala körningar tar några timmar. Längre körningar kan utan problem ta uppåt en arbetsdag eller mer. Det gör du inte för några enstaka hundralappar direkt (såvida du inte ägnar dig åt välgörenhet) ...
Och då talar jag enbart om pengar som ska gå ned i din ficka, inte det som ska täcka omkostnader etc.

Eller om du hyr ut ekipaget och hyrestagaren mer eller mindre dumpar den okörbar nere i Tyskland?
Håller kunden ansvarig? Javisst, men det blir likväl du som får lösa problemet med precis alla de bekymmer det innebär inledningsvis för att sedan hoppas på att få ersättning av kunden.

Det finns, kort och gott, en anledning till varför transportfirmor tar vad de tar för att transportera gods av alla de slag.
Been there, done that (förutom driftstopp, dumpningar av trasig transportbil eller skador av lastat gods som väl är).
Slutade med att jag kom fram till att det inte var värt det, om man bara har några enstaka transportbilar.
Garanterat inte om man bara funderar på en enda transportbil att driva runt på sin fritid.

Senast redigerat av 9Femma (18 december 2011)

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!
FLindgren
18 december 2011 · 5 089 Inlägg

Gillar att det gnälls på att det är dyrt när någon person som har ett företag ska ta sin egna bil som kostar pengar + sin biltransport som också kostar pengar. plus att det kanske tar 2-3-4 timmar för att få hämtat och lämnat av bilen. T.ex. 500 kr i timmen är ju en billigt slant om man tar det.  Så 1500-2000 kr är ju ganska billigt igenkligen...

\Lindgren
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Stiiiiiv
22 mars 2018 · 27 Inlägg

Det finns ett billigt och helt lagligt alternativ som jag ska testa nu i helgen (jag frågade transportstyrelsen och fick svaret att det var helt lagligt).

Jag har nämligen beställt en så kallade a-frame towbar - dragstång som används vid bogsering - från utlandet (produceras och säljs inte i Sverige tyvärr) och jag ska testa den nu i helgen. När jag har lite bilder och video på hur jag gör och hur den ser ut så ska jag visa dom här naturligtvis. Det kostar ungefär lika mycket som att transportera en bil en kortare sträcks, men sedan äger du utrustningen och kan göra det gratis nästa gång, eller så kan du hjälpa en kompis med sin biltransport, mot en liten avgift wink.

Stiiiiiv
26 mars 2018 · 27 Inlägg

Det fungerade hur bra som helst med dragstången. Så fort jag har lärt mig hur man redigerar filmar ska jag lägg ut en som min kompis filmade medans jag monterade dragstången och körde ett par varv runt kvarteret.

Stiiiiiv
27 mars 2018 · 27 Inlägg

Och nu finns filmen på YouTube.

https://www.youtube.com/watch?v=DDVNrqANEho

Med vänlig hälsning
Stiiiiiv

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang