S5a årsmodell 2013 9000mil

dedenkompis
14 april 2018 · 7 Inlägg

Har nämligen fått ett yttligare problem, det är att motorn bullrar när den kommer vid varvmätaren 1. Då kommer det ett konstigt ljud, bilien vibrerar på något sätt, svårt att beskriva ljudet, men det är någon sort vibration och buller. Min vän sa till mig att växelådans olja måste bytas ut. Men jag tänkte kolla med er experter ifall ni känner till vad problemet är eller kanske det är vanligt för sportbilar. Kan det vara problem med växel lådan, ifall det är det är det så att min 3 åriga garanti kommer täcka det.
Mvh Andreas

caromania Forummoderator
14 april 2018 · 9 296 Inlägg

dedenkompis skrev:
Har nämligen fått ett yttligare problem, det är att motorn bullrar när den kommer vid varvmätaren 1. Då kommer det ett konstigt ljud, bilien vibrerar på något sätt, svårt att beskriva ljudet, men det är någon sort vibration och buller. Min vän sa till mig att växelådans olja måste bytas ut. Men jag tänkte kolla med er experter ifall ni känner till vad problemet är eller kanske det är vanligt för sportbilar. Kan det vara problem med växel lådan, ifall det är det är det så att min 3 åriga garanti kommer täcka det.
Mvh Andreas

Det kan vara så enkelt som att en naturlig resonans uppstår vid just det varvet, men om du har garanti så är det ju definitivt bara att åka in med den. Pilla inte själv är mitt bestämda råd!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
jaka54
14 april 2018 · 5 727 Inlägg

Hej!
??? "Kommer vid varvräknaren 1" ????

caromania Forummoderator
14 april 2018 · 9 296 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
??? "Kommer vid varvräknaren 1" ????

Tolkar det som 1000rpm, lite förhöjd tomgång.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
spillolja
14 april 2018 · 4 024 Inlägg

Är det manuell eller automat ?

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 april 2018 · 14 047 Inlägg

Om bilen är 5 år, hur kan en 3-årig garanti hjälpa då?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Evildan
14 april 2018 ·

Det är väl Audi S-tronic växellådan i den där?
Inte ovanligt att dubbelmassesvänghjulen för oväsen enligt min erfarenhet av de billigare kusinerna från Wolfsburg.
Använd garantin, det är varken billigt eller smidigt att komma åt på din bil för en ovan hemmamekaniker.

AudiJ Avstängd
15 april 2018 · 70 Inlägg

Vibrerar det störande eller är det bara småvibrationer? Hade en A3:a med TFSI-motor som vibrerade och bullrade vid lite över 2000 varv. Min Peugeot 107 ger också av liknande vibrationer vid ca 3000 varv.

Det jag vill få fram är att det mycket väl kan vara naturligt, behöver inte betyda att någonting är fel. Så länge det inte är störande, då är det kanske värt att kolla upp. Men lite småbuller förekommer i de flesta bilar.

Evildan
15 april 2018 ·

Finns oljudet på två bilar från koncernen är det inte ett fel, då är det en egenskap enligt vad författaren länkad i min signatur fått erfara.

Senast redigerat av Evildan (15 april 2018)

dedenkompis
15 april 2018 · 7 Inlägg

spillolja skrev:
Är det manuell eller automat ?

automat växelåda är det.

dedenkompis
15 april 2018 · 7 Inlägg

caromania skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
??? "Kommer vid varvräknaren 1" ????

Tolkar det som 1000rpm, lite förhöjd tomgång.

Ja, 1000rpm menar jag.

dedenkompis
15 april 2018 · 7 Inlägg

Ljudet kommer inte från motorn, kollade igår, det verkar komma från avgasröret tror jag, eller under bilen, det är någon sorts buller med vibration satt hela bilen vibrerar.

caromania Forummoderator
15 april 2018 · 9 296 Inlägg

dedenkompis skrev:
Ljudet kommer inte från motorn, kollade igår, det verkar komma från avgasröret tror jag, eller under bilen, det är någon sorts buller med vibration satt hela bilen vibrerar.

Kan vara då enkelt som en lös plåt vid katalysatorn. Be verkstaden kolla eftersom du har garanti.

Fast... hela bilen borde ju inte vibrera av det... hmmm.

Senast redigerat av caromania (15 april 2018)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Evildan
15 april 2018 ·

caromania skrev:

dedenkompis skrev:
Ljudet kommer inte från motorn, kollade igår, det verkar komma från avgasröret tror jag, eller under bilen, det är någon sorts buller med vibration satt hela bilen vibrerar.

Kan vara då enkelt som en lös plåt vid katalysatorn. Be verkstaden kolla eftersom du har garanti.

Fast... hela bilen borde ju inte vibrera av det... hmmm.

Ett avgasfäste/upphängning som lämnat in och ljuddämparen eller annat ligger emot och skorrar?
Det ger vibrationer och irritationer.

spillolja
15 april 2018 · 4 024 Inlägg

Det är helt enkelt en del av bilens platina, den åldras med värdighet

wink

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
panda666
15 april 2018 · 4 250 Inlägg

moderna bmw som jag provkört brukar skramla/vibrera på tomgång som ts beskriver, i de fallen har det varit att avgasystemet ligger på och låter då. som tidigare sagts här, jag brukar testa med att sätta foten på slutdämparen längst bak och trycker emot då brukar det låta normalt och skrammlet försvinner. testa lite;) hoppas det är så enkelt som detta.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang