Oljetryck och Vattentemp för 350 TBI V8

NxV ElectroRaggare
2 maj 2018 · 883 Inlägg

Hejsan!
På min 350 till min pickup har både oljetryckmätaren och vattentempsmätaren gett upp totalt, och vad jag har kunnat kolla så verkar givarna vara ok, det verkar vara mätarna i mätarhuset som har dött.

Men jag tänkte på den säkra sidan om jag vill byta ut bägge dessa mätare mot nya externa mätare (tex biltemas 270graders-mätare), var skall jag koppla dessa? Ska jag även samtidigt köpa nya givare?
Och hur "översätter" jag det engelska oljetrycket (typ 180-210 kPa) till "svenskt" tryck?
Någon som gjort nån liknande operation och vet lite mer än jag? smile smile

Pickisen är en 1994 K1500, motorn är en 350 -89:a

Senast redigerat av NxV (2 maj 2018)

Chevrolet Tahoe -99 4x4 på M/T 33x13,5X20 däck
Dodge M880 -77 Blivande skogskung!
Volkswagen Arteon "GT-R" (2018)
Chevrolet Tahoe LT "NxV" (1999)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
2 maj 2018 · 14 056 Inlägg

NxV skrev:
Hejsan!
På min 350 till min pickup har både oljetryckmätaren och vattentempsmätaren gett upp totalt, och vad jag har kunnat kolla så verkar givarna vara ok, det verkar vara mätarna i mätarhuset som har dött.

Men jag tänkte på den säkra sidan om jag vill byta ut bägge dessa mätare mot nya externa mätare (tex biltemas 270graders-mätare), var skall jag koppla dessa? Ska jag även samtidigt köpa nya givare?
Och hur "översätter" jag det engelska oljetrycket (typ 180-210 kPa) till "svenskt" tryck?
Någon som gjort nån liknande operation och vet lite mer än jag? smile smile

Pickisen är en 1994 K1500, motorn är en 350 -89:a

Hur du ska koppla in dessa vet jag inte men det finns en uppsjö av översättningstabeller på nätet, det är bara att googla så får du säkert många träffar. Jag undrar om inte jag har kPa på Pontiacen även fast jag har Km/h och grader i C. Jag är inte säker på detta men kan kolla.

Edit: Var ute och kollade på Pontiacen och det är som jag skrev. På Vetten har jag heldigitala instrument och har man i Metric-mode så är det kPa och i det andra Amerikaläget så står det Psi. Så jag tro att kPa är rätt så bra.

http://www.konvertera.nu/

/Benny

Senast redigerat av Vettemannen (2 maj 2018)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
zleepy Trucker
2 maj 2018 · 1 392 Inlägg

Varför inte skaffa mätare som visar i grader och oljetrycksmätare som visar i bar istället, bara byta ut givaren för oljetrycket samt en ny givare för vattentemp smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang