BMW 525D tar olja och ryker mycket

Lommen
5 maj 2018 · 273 Inlägg

Har en BMW 525D med M57D25 motor, turbon rasade och tog med sig motorn mer eller mindre, har bytt både motorn och till en ny turbo, efter bytet ryker den vitt som fan och tar olja från motorn.. Motorn verkar gå som den ska och startar lätt både kall och varm... har bytt vevhusventilation med filter och allt sånt...

Motorn köptes från Häggs Bildemontering och ska enligt dom vara fräsch, turbon köptes ny från Tyskland...

Vad kan felet vara ?

Tacksam för svar...

Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 maj 2018 · 13 742 Inlägg

Vitrök=oförbrånd olja.    Så antingen oljeretur problem eller kass turbo en ny kan oxå vara trasig

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Lommen
5 maj 2018 · 273 Inlägg

Jag förstår att en ny turbo kan vara kass.. det är ingen kinesisik skit turbo jag köp, det är orginal fabrikat som ska sitta på den bilen... så även om risken finns att den är kass så är det inte speciellt troligt.

Ang oljereturen som låter mer troligt.. hmm.. hur kollar jag enklast detta ?

Niklas_J
5 maj 2018 · 152 Inlägg

Vit rök = vatten
Blå rök= olja

Utmarks-Loke
5 maj 2018 · 5 836 Inlägg

Vad hade hänt med bilen som motorn kom från, var den krockad? Jag vet inte hur mycket en bildemontering kollar på en motor innan försäljning, skulle de upptäcka om en toppackning var kass?

Mew
5 maj 2018 · 2 160 Inlägg

Sen lär du ha en massa oförbränd olja kvar i avgassystemet sedan turboraset. Det tar ett tag att bli av med. Säker att den drar olja?

Lommen
5 maj 2018 · 273 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Vad hade hänt med bilen som motorn kom från, var den krockad? Jag vet inte hur mycket en bildemontering kollar på en motor innan försäljning, skulle de upptäcka om en toppackning var kass?

Ingen aning om bilen motorn kommer ifrån var krockad eller ej... händer väl inte jätte ofta att så välkända skrotar som Häggs säljer trasiga motorer dock...

Lommen
5 maj 2018 · 273 Inlägg

Mew skrev:
Sen lär du ha en massa oförbränd olja kvar i avgassystemet sedan turboraset. Det tar ett tag att bli av med. Säker att den drar olja?

Ja det är en del olja kvar i avgassystemet... ja jag är säker på att den drar olja eftersom jag bytte olja och filter när jag satte i motorn och då var oljenivån bra.. nu är oljenivån inte alls bra...  den ryker inte jätte mycket på tomgång.. men när jag kör en liten sväng så ryker det som självaste fan kan jag lova..

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
5 maj 2018 · 4 917 Inlägg

Kompprov vore bra för att se om häggs lurat dig..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Lommen
5 maj 2018 · 273 Inlägg

chanstagarn skrev:
Kompprov vore bra för att se om häggs lurat dig..

Det har jag redan.. och det var bra.. minns inte riktigt hur mycket det var men följde med en lapp med komptest på... så det är inget fel på sånt.. dessutom borde den ju inte starta så lätt som den gör.. stått sen Sep förra året och startade på direkten nu när jag startade den igen...

Mangisen
5 maj 2018 · 1 034 Inlägg

Har du rengjort intercoolern? Hade ett oljebad där på min gamla saab när turbon rasat

Lommen
5 maj 2018 · 273 Inlägg

Mangisen skrev:
Har du rengjort intercoolern? Hade ett oljebad där på min gamla saab när turbon rasat

Japp.. det har jag.. den var full med olja så den fick jag rengöra...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang