Byta tändspole på veteranbil?

Cargo1980
8 maj 2018 · 245 Inlägg

Är det bara att byta ut tändspolen eller är det nått man bör tänka på? Bilen i fråga är en cheva från 60-talet. Tänkte byta ut tändspole, tändkablar och stift då detta inte är gjort på bra många år. Är det bara att montera bort den gamla och på med den nya, det vill säga ansluta allt på samma sätt som innan..

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
8 maj 2018 · 14 077 Inlägg

Classicern skrev:
Är det bara att byta ut tändspolen eller är det nått man bör tänka på? Bilen i fråga är en cheva från 60-talet. Tänkte byta ut tändspole, tändkablar och stift då detta inte är gjort på bra många år. Är det bara att montera bort den gamla och på med den nya, det vill säga ansluta allt på samma sätt som innan..

Ja, det är bara att byta rakt av om du bara köper rätt saker. Din bil är ju så gammal så du har väl brytarspetsar och kondensator och då bör du byta dessa också.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Cargo1980
8 maj 2018 · 245 Inlägg

Vettemannen skrev:

Classicern skrev:
Är det bara att byta ut tändspolen eller är det nått man bör tänka på? Bilen i fråga är en cheva från 60-talet. Tänkte byta ut tändspole, tändkablar och stift då detta inte är gjort på bra många år. Är det bara att montera bort den gamla och på med den nya, det vill säga ansluta allt på samma sätt som innan..

Ja, det är bara att byta rakt av om du bara köper rätt saker. Din bil är ju så gammal så du har väl brytarspetsar och kondensator och då bör du byta dessa också.

/Benny

Yes, stämmer bra det. Är det svårt att byta dom(brytare o konding)? Har bara byt och ställt in på mopeder tidigare.

Senast redigerat av Classicern (8 maj 2018)

torsen
9 maj 2018 · 7 264 Inlägg

Flera "amerikanare" hade på 60/70-talet 9volt tändspole med förkopplingsmotstånd.
Detta för att ge en lättare start, framför allt i kyla.
Du  bör ersätta din tändspole med en likadan.
Om inte råder jag dig att koppla förbi motståndet.

Att byta avbrytarkontaktsats och kondensator är inte svårt - bara man kan det.
Viktigt är att du inte vidrör kontaktytorna med oljiga fingrar eller oljigt bladmått.
Ett tips är att, om det inte följer med ett papper i kontaktsatsförpackningen, dra en bit rent dagstidningspapper utan trycksvärta mellan kontaktytorna.
Runt 0,4 mm är ett vanligt kontaktavstånd.
Ett annat tips är att ta en eller flera bilder(med mobilen) innan du demonterar den gamla kontaktsatsen.
Kolla även avståndet på flera nockar och ta ett medelvärde(om någon av nockarna skulle vara sliten).

Lycka till!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang