Höger bakhjul skrapar mot "insidan" av hjulhuset. Hur åtgärdas det?

Pininfarina406
11 maj 2018 · 535 Inlägg

white-k skrev:
På bildelsbasen.se hittar jag inte någon "bakvagn" men däremot "bakaxel".
Följer det jag behöver  (för att fixa fjädringen) med om jag köper en "bakaxel"?

Ja på bakaxeln sitter länkarmen vars lagring har gått sönder. Dock kan det ju vara så att den är sliten även på den ”nya”.

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
torsen
12 maj 2018 · 7 198 Inlägg

Pininfarina406 skrev:

white-k skrev:
På bildelsbasen.se hittar jag inte någon "bakvagn" men däremot "bakaxel".
Följer det jag behöver  (för att fixa fjädringen) med om jag köper en "bakaxel"?

Ja på bakaxeln sitter länkarmen vars lagring har gått sönder. Dock kan det ju vara så att den är sliten även på den ”nya”.

Seriösa bilskrotar kollar bakaxlarna innan de demonteras eftersom att detta med lagring som gett upp är den vanligaste orsaken till att bakaxlar byts.

Pininfarina406
12 maj 2018 · 535 Inlägg

torsen skrev:

Pininfarina406 skrev:

white-k skrev:
På bildelsbasen.se hittar jag inte någon "bakvagn" men däremot "bakaxel".
Följer det jag behöver  (för att fixa fjädringen) med om jag köper en "bakaxel"?

Ja på bakaxeln sitter länkarmen vars lagring har gått sönder. Dock kan det ju vara så att den är sliten även på den ”nya”.

Seriösa bilskrotar kollar bakaxlarna innan de demonteras eftersom att detta med lagring som gett upp är den vanligaste orsaken till att bakaxlar byts.

Visst är det så men lagret lär ju ändå ha gått ett antal tusen mil. Det kanske vore bättre att byta lagret istället.

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
Rille0
12 maj 2018 · 2 021 Inlägg

om axeln är så slut så hjulet tar i hjulhuset så har det gått långt, bara för att besiktningen missade detta så betyder det inte att det är lugnt att köra med.
det är dock inte värt det och stå och försöka byta dom där lagringarna, drygt jobb som sällan blir bra pga slitage i bärarmen.  köp en renoverad axel och byt komplett, bara att flytta över bromsar och nav.

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
Weaksauce
13 maj 2018 · 158 Inlägg

white-k skrev:
På bildelsbasen.se hittar jag inte någon "bakvagn" men däremot "bakaxel".
Följer det jag behöver  (för att fixa fjädringen) med om jag köper en "bakaxel"?

Problemet med en begagnad bakaxel är att den kan vara ras eller nära ras. I sådana fall blir det dyrare än att köpa renoverat.

Mazda MX-5 NA6 "JMZ" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang