Uppstart av äldre V8!

Cargo1980
1 juni 2018 · 245 Inlägg

Har en gammal Cheva från 60-tal med en 350 V8. När den är kall startar den relativt lätt, men behöver gå lite på tomgång och lite gas innan den lirar fint i alla burkar. När jag kört den varm och stänger av den och sedan nästintill direkt startar igen så tänder den i stort sätt på första kolvvändningen. Inga problem.

Det jag är lite nyfiken på är att om jag kört den varm och sedan går och handlar eller exempelvis är borta 20 minuter så krävs det ett par kolvvändningar innan den tänder. Jag får alltså vrida på nyckeln ett tag innan det smäller till. Vad beror detta på? Kondensatorn, stiften, pumpen? Vad tror ni?

Senast redigerat av Classicern (1 juni 2018)

Cargo1980
1 juni 2018 · 245 Inlägg

Funderar på om det kan vara ånglås, tydligen rätt vanligt på dessa motorer. Kanske behöver en distans mellan förgasare och motor så inte förgasaren blir så varm?

Senast redigerat av Classicern (1 juni 2018)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
1 juni 2018 · 14 042 Inlägg

Classicern skrev:
Funderar på om det kan vara ånglås, tydligen rätt vanligt på dessa motorer. Kanske behöver en distans mellan förgasare och motor så inte förgasaren blir så varm?

Ja,  det tror jag också. Har varit med och sett dom som gjort sådana där värmeavledningsplattor i både värmebeständig plast och trä. Värt ett försök.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang