Knackar motorn? Audi a4 b6 1,8t.

jaka54
1 juni 2018 · 5 719 Inlägg

Hej!
Kan inte höra några knackningar! , men den rasslar ju lite! När bytte du olja och filter senast? Och vilken olja i så fall?

Rutger19
1 juni 2018 · 20 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Kan inte höra några knackningar! , men den rasslar ju lite! När bytte du olja och filter senast? Och vilken olja i så fall?

Bytte olja den 14 April. Midland olja. 5w-30. Gått ca 60 mil sedan dess.

Evildan
2 juni 2018 ·

Rutger19 skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Kan inte höra några knackningar! , men den rasslar ju lite! När bytte du olja och filter senast? Och vilken olja i så fall?

Bytte olja den 14 April. Midland olja. 5w-30. Gått ca 60 mil sedan dess.

Vilken märkning har oljan? Är den godkänd för din bil?

Rutger19
2 juni 2018 · 20 Inlägg

Evildan skrev:

Rutger19 skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Kan inte höra några knackningar! , men den rasslar ju lite! När bytte du olja och filter senast? Och vilken olja i så fall?

Bytte olja den 14 April. Midland olja. 5w-30. Gått ca 60 mil sedan dess.

Vilken märkning har oljan? Är den godkänd för din bil?

Står inte specificerat i protokollet från verkstaden som jag köpte servicen av. Kollade upp 5w-30 oljorna på Midlands hemsida och vissa har VW-beteckning, men vissa inte..

Stör mig lite att de hällt i 4,1 liter Olja när det står ca 3,7 liter i instruktionsboken. Men skitsamma, oljenivån ligger rätt nu och har inte kört så mycket.

Evildan
2 juni 2018 ·

Rutger19 skrev:

Evildan skrev:

Rutger19 skrev:

Bytte olja den 14 April. Midland olja. 5w-30. Gått ca 60 mil sedan dess.

Vilken märkning har oljan? Är den godkänd för din bil?

Står inte specificerat i protokollet från verkstaden som jag köpte servicen av. Kollade upp 5w-30 oljorna på Midlands hemsida och vissa har VW-beteckning, men vissa inte..

Stör mig lite att de hällt i 4,1 liter Olja när det står ca 3,7 liter i instruktionsboken. Men skitsamma, oljenivån ligger rätt nu och har inte kört så mycket.

Om oljan inte är klassad för din känsliga motor så kan även det ge upphov till knackningar och i kombination med ett otillräckligt bränsle än mer.

Rutger19
3 juni 2018 · 20 Inlägg

Evildan skrev:

Rutger19 skrev:

Evildan skrev:
Vilken märkning har oljan? Är den godkänd för din bil?

Står inte specificerat i protokollet från verkstaden som jag köpte servicen av. Kollade upp 5w-30 oljorna på Midlands hemsida och vissa har VW-beteckning, men vissa inte..

Stör mig lite att de hällt i 4,1 liter Olja när det står ca 3,7 liter i instruktionsboken. Men skitsamma, oljenivån ligger rätt nu och har inte kört så mycket.

Om oljan inte är klassad för din känsliga motor så kan även det ge upphov till knackningar och i kombination med ett otillräckligt bränsle än mer.

Lämnade in bilen på märkesverkstad så förhoppningsvis är oljan certifierad. Rätt slags olja är det i alla fall. Läste även i instruktionsboken och de nämner inget om 98-oktanig bensin. Endast om 95 och 91. Där 95 ska helst tankas vid varje tillfälle, men vid undantagsfall kan även 91 tankas.

Senast redigerat av Rutger19 (3 juni 2018)

jaka54
5 juni 2018 · 5 719 Inlägg

Hej!
Ta inte för givet att verkstaden byter till rätt olja.
Kolla! Det står i handboken. Att veta är makt!
VW/Audi har vissa kravspecifikationer på vilken olja som ska i vilken motor. T,ex  kan det se ut så här: VW 502.00 eller 505.00 i handboken eller på oljedunken.

it_mutt Avstängd
5 juni 2018 · 10 388 Inlägg

Det går alldeles ypperligt att köra en B6:as 1.8T på 95-soppa.

Sen kan du givetvis, för all del, testa att köra en tank på 98-oktan, men, någon märkbar effektskillnad kommer du antagligen inte märka, det är inte heller så att du kommer komma evighetsmycket längre.

Men, att påstå att 1.8T mer eller mindre per automatik börjar knacka för att du kör på 95 oktanig soppa, är bara skitsnack.

Sen kunde det ju vara intressant att veta om du har en AMB eller en AUM. Mest för att stilla min egen nyfikenhet. Eller har du åkt på den något mer ovanliga AVJ:n månne?

Senast redigerat av it_mutt (5 juni 2018)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Rutger19
5 juni 2018 · 20 Inlägg

it_mutt skrev:
Det går alldeles ypperligt att köra en B6:as 1.8T på 95-soppa.

Sen kan du givetvis, för all del, testa att köra en tank på 98-oktan, men, någon märkbar effektskillnad kommer du antagligen inte märka, det är inte heller så att du kommer komma evighetsmycket längre.

Men, att påstå att 1.8T mer eller mindre per automatik börjar knacka för att du kör på 95 oktanig soppa, är bara skitsnack.

Sen kunde det ju vara intressant att veta om du har en AMB eller en AUM. Mest för att stilla min egen nyfikenhet. Eller har du åkt på den något mer ovanliga AVJ:n månne?

Ingen aningen vilken motorkod som bilen har. Men det är motorn på 120kw/163hk. Modellår 2003.

Evildan
6 juni 2018 ·

Hybrid_ skrev:

Rutger19 skrev:

Hybrid_ skrev:

Nix.
Ligger motortemperatur normalt? Går kylfläktarna när bilen står still? Jag hade bara kört. Den är ju inte värd så mycket att ett verkstadsbesök är befogat om allt fungerar som det ska.

Yepp. Kör dock sällan längre än 1,5 mil per tillfälle.

Hm. Kallkörningar alltså. Men visst kan den må bra av att tankas med 98 oktan. Som Evildan var ute och fiskade efter. Du är helt säker på att det är en 1.8T?

Visst är det så, specielkt när det kommer till en i övrigt undermålig konstruktion som dennna motor ijenjligen är, men märkets självutnämnda riddare i sin rostiga skramlande rustning susandes fram på en trebent inkontinent häst har säkert något att erinra.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang