Muttern till spindelled bara snurrar

FRS05
9 juni 2018 · 75 Inlägg

Hej
Ska byta en fjäder på bilden. Lossade lite på muttern till spindelleden. Bankade sedan på fästet så den lossade och åkte ned lite. Tänkte sen att det bara var till att dra av muttern för handkraft. Men när jag försöker lossa eller dra åt muttern så snurrar både skruven och muttern. Vad gör jag för fel? Är spindelleden paj?

Försökte pressa upp spindelleden igen med domkraften och ett stöd (det röda som syns under) för att få ihop den igen men det hjälper inte heller. Muttern och skruven rör sig ihop om jag dra på muttern.



https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185611/185611-a054f06cc3911850aba99e1a7fe3a5fe.jpg

Sukkan
9 juni 2018 · 451 Inlägg

Kolla om det går o hålla emot med en torx eller insexnyckel i änden om det finns hål för det 😀

Sukkan
9 juni 2018 · 451 Inlägg

Om du ska byta leden så kapa bulten 😀

FRS05
9 juni 2018 · 75 Inlägg

Ska inte byta leden, tyvärr.

FRS05
9 juni 2018 · 75 Inlägg

Det löste sig efter en del svordomar. Satte en tving under spindelleden och en bit upp och pressade in leden i botten igen och då gick det att snurra på muttern.

FRS05
9 juni 2018 · 75 Inlägg

Där fanns för övrigt ett fäste i änden av bulten. Problemet är bara att man inte kommer in med en normal bits där utan jag fick kapa ner en som jag tyckte kunde passa. Givetvis gjorde den inte det och efter det testade jag den vinnande melodin med tvingen.

När jag fick loss allt testade jag vad det kunde vara för fäste på änden av bulten men ingen av mina 60 specialbits passade. Det som var närmast var T30.

Meaganeowner
9 juni 2018 · 2 250 Inlägg

Och när man monterar brukar det bli samma problem då mutterns låsning av gängorna kommer i kontalt med gängorna.
Därför brukar jag lägga i en distans t ex en ringnyckel först ich sen muttern. Då kan man dra fast konan. Lossar aen muttern, plockar bort distansen och skruvar sen på låsmuttern.

Senast redigerat av Meaganeowner (9 juni 2018)

Utmarks-Loke
9 juni 2018 · 5 836 Inlägg

Det brukar funka att göra som på bilden, man sätter något under leden och hissar sedan ner så all bilens tyngd pressar upp konan. Desto högre desto bättre, då kommer mer tyngd på spindelleden och mindre på de tre andra hjulen

spillolja
9 juni 2018 · 4 024 Inlägg

Har varit med om samma fenomen, slutade med att jag fick borra små hål och klyva med huggmejsel, sedan köpa ny mutter

när man lossar så lägg en droppe olja på en utskjutande gängan, lossa muttern så den når drivknuten, olja in gängan, dra åt, upprepa tills den går lätt,  fetta in vid återmontering och rostskydda den utstickande ändan

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Lasse62
9 juni 2018 · 292 Inlägg

Muttermaskin brukar lösa problemet snabbt och smärtfritt, det gäller bara att ha en sådan.

spillolja
9 juni 2018 · 4 024 Inlägg

kan vara svårt att komma åt med en muttersmack när det finns en drivknut i vägen

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
9 juni 2018 · 13 742 Inlägg

brukar hissa ordenkligt sen slå lite med släggan när det börjar snurra smile det brukar lösa det 10/10gånger

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang