Saab 9-5 2,3t misständer vid belastning.

Snurriis
3 juli 2018 · 761 Inlägg

Har en Saab 9-5 -01 2.3t 180hk tror att den kan  vara något steg chip i den då den nosar på röda fältet på original barmätaren.

Har bytt vakum slag samt oljefällan och dess slangar och efter det så märkte jag vid höga varv samt belastning på högre växlar att den misständer och går oroligt och när jag släpper på gasen så kängruhoppar den.
Jag misstänker tk, lmm eller något annat på den sidan men vill höra lite andra tips.

Är inte så van vid t7 system så har inte lärt mig dess symtom på fel.

Bilen har gått strax över 17k mil har bytt vattentemp givaren nytt batteri komptestat den med bra komp 1-3 4 lite under normalt (inge alarmerande)

rcy
4 juli 2018 · 1 705 Inlägg

9-5 har ingen barmätare, det är en luftmassemätare.

Det första jag skulle kolla är så att det är rätt stift i den, T7 är extremt känsligt på stift.
Om jag inte missminner mig ska din maskin ha NGK BCPR7ES-11 eller BCPR6ES-11. Sitter det något annat än NGK där så har du hittat felet.

Är stiften rätt så börja med att prova en annan tändkassett.

Saab 9-5 "familjefraktarn" (2000)
Saab 9-3 Aero "the sissy" (2002)
Audi A6 Allroad "biitörbo fyrrhjula" (2002)
amazinjoey
4 juli 2018 · 1 138 Inlägg

Har du senaste vevhuset ?

Hiphoppucko
4 juli 2018 · 72 Inlägg

amazinjoey skrev:
Har du senaste vevhuset ?

Antar att du menar vevhusventilationen?  Skulle inte tro att den har någonting med misständningar att göra, hade jag varit du hade jag först bytt stift, sen provat med en annan tändkassett, antingen låna eller köpa från skroten. Kolla även över bensinfilter, kolla upp bensintryck om du har möjlighet, kolla även vakumslangar samt luftslangar.

Snurriis
4 juli 2018 · 761 Inlägg

rcy skrev:
9-5 har ingen barmätare, det är en luftmassemätare.

Det första jag skulle kolla är så att det är rätt stift i den, T7 är extremt känsligt på stift.
Om jag inte missminner mig ska din maskin ha NGK BCPR7ES-11 eller BCPR6ES-11. Sitter det något annat än NGK där så har du hittat felet.

Är stiften rätt så börja med att prova en annan tändkassett.

Menar att jag har laddtrycks mätare i panelen....

Vet hur det är med Saab å sina tändstiftsproblem och har bara använt mig av NGK stift och är i detta fallet monterat i bilen.
Är inne på min nionde Saab men aldrig haft t7 system så därför jag ej känner igen felande symtom.
Ska få låna en tändkasset samt felkodsläsare för att se om det ligger något dolt i Ecun.

Snurriis
4 juli 2018 · 761 Inlägg

Hiphoppucko skrev:

amazinjoey skrev:
Har du senaste vevhuset ?

Antar att du menar vevhusventilationen?  Skulle inte tro att den har någonting med misständningar att göra, hade jag varit du hade jag först bytt stift, sen provat med en annan tändkassett, antingen låna eller köpa från skroten. Kolla även över bensinfilter, kolla upp bensintryck om du har möjlighet, kolla även vakumslangar samt luftslangar.

Har precis monterat senaste vevhusventen och dess slangar runt om samt kollar över vakumslangar och monterat förbi "dumpreduserings ventilen" inte dumpen på tryckröret.
Har div manometrar att använda men vet ej vart jag ska koppla in mig på systemet för att kolla bränsletryck.
Bränslefiltret har jag också varit inne på att det kan vara men är även inne på om det kan vara Lmm också?

Hiphoppucko
4 juli 2018 · 72 Inlägg

Snurriis skrev:

Hiphoppucko skrev:

amazinjoey skrev:
Har du senaste vevhuset ?

Antar att du menar vevhusventilationen?  Skulle inte tro att den har någonting med misständningar att göra, hade jag varit du hade jag först bytt stift, sen provat med en annan tändkassett, antingen låna eller köpa från skroten. Kolla även över bensinfilter, kolla upp bensintryck om du har möjlighet, kolla även vakumslangar samt luftslangar.

Har precis monterat senaste vevhusventen och dess slangar runt om samt kollar över vakumslangar och monterat förbi "dumpreduserings ventilen" inte dumpen på tryckröret.
Har div manometrar att använda men vet ej vart jag ska koppla in mig på systemet för att kolla bränsletryck.
Bränslefiltret har jag också varit inne på att det kan vara men är även inne på om det kan vara Lmm också?

Skulle mycket väl kunna vara LMMen också.

cevapcici
4 juli 2018 · 690 Inlägg

Snurriis skrev:
Har en Saab 9-5 -01 2.3t 180hk tror att den kan  vara något steg chip i den då den nosar på röda fältet på original barmätaren.

Har bytt vakum slag samt oljefällan och dess slangar och efter det så märkte jag vid höga varv samt belastning på högre växlar att den misständer och går oroligt och när jag släpper på gasen så kängruhoppar den.
Jag misstänker tk, lmm eller något annat på den sidan men vill höra lite andra tips.

Är inte så van vid t7 system så har inte lärt mig dess symtom på fel.

Bilen har gått strax över 17k mil har bytt vattentemp givaren nytt batteri komptestat den med bra komp 1-3 4 lite under normalt (inge alarmerande)

Byt tändstift till ngk bcpr7es. Inte de som heter bcpr7es-11.

De som är bcpr7es har bättre gnista då det är kortare avstånd mellan den där piggen (elektroden?) och stiftet. Jag fick samma uppmaning från den som trimmade min bil efter att den misstände vid gaspådrag och nu går den riktigt bra! De flesta brukar knacka ner sina bcpr7es-11, men lika bra köpa de som är kortare direkt.

Snurriis
4 juli 2018 · 761 Inlägg

cevapcici skrev:

Snurriis skrev:
Har en Saab 9-5 -01 2.3t 180hk tror att den kan  vara något steg chip i den då den nosar på röda fältet på original barmätaren.

Har bytt vakum slag samt oljefällan och dess slangar och efter det så märkte jag vid höga varv samt belastning på högre växlar att den misständer och går oroligt och när jag släpper på gasen så kängruhoppar den.
Jag misstänker tk, lmm eller något annat på den sidan men vill höra lite andra tips.

Är inte så van vid t7 system så har inte lärt mig dess symtom på fel.

Bilen har gått strax över 17k mil har bytt vattentemp givaren nytt batteri komptestat den med bra komp 1-3 4 lite under normalt (inge alarmerande)

Byt tändstift till ngk bcpr7es. Inte de som heter bcpr7es-11.

De som är bcpr7es har bättre gnista då det är kortare avstånd mellan den där piggen (elektroden?) och stiftet. Jag fick samma uppmaning från den som trimmade min bil efter att den misstände vid gaspådrag och nu går den riktigt bra! De flesta brukar knacka ner sina bcpr7es-11, men lika bra köpa de som är kortare direkt.

Originalbilar samt rekomendationen för
min 9-5a är bcpres-11 och tror inte att min 9-5a har mer än ett steg 1 prog men har ej tittat än då jag inte vet vart boxen sitter ^^

Bcpres-11 (-11) står för 1.1mm gapet på stiftet, när jag körde E85 i min Saab 9000 630cc 15t extraktor m.m så sa dom samma sak fast skulle knacka ned gapet till 0.8mm

cevapcici
4 juli 2018 · 690 Inlägg

Snurriis skrev:

cevapcici skrev:

Snurriis skrev:
Har en Saab 9-5 -01 2.3t 180hk tror att den kan  vara något steg chip i den då den nosar på röda fältet på original barmätaren.

Har bytt vakum slag samt oljefällan och dess slangar och efter det så märkte jag vid höga varv samt belastning på högre växlar att den misständer och går oroligt och när jag släpper på gasen så kängruhoppar den.
Jag misstänker tk, lmm eller något annat på den sidan men vill höra lite andra tips.

Är inte så van vid t7 system så har inte lärt mig dess symtom på fel.

Bilen har gått strax över 17k mil har bytt vattentemp givaren nytt batteri komptestat den med bra komp 1-3 4 lite under normalt (inge alarmerande)

Byt tändstift till ngk bcpr7es. Inte de som heter bcpr7es-11.

De som är bcpr7es har bättre gnista då det är kortare avstånd mellan den där piggen (elektroden?) och stiftet. Jag fick samma uppmaning från den som trimmade min bil efter att den misstände vid gaspådrag och nu går den riktigt bra! De flesta brukar knacka ner sina bcpr7es-11, men lika bra köpa de som är kortare direkt.

Originalbilar samt rekomendationen för
min 9-5a är bcpres-11 och tror inte att min 9-5a har mer än ett steg 1 prog men har ej tittat än då jag inte vet vart boxen sitter ^^

Bcpres-11 (-11) står för 1.1mm gapet på stiftet, när jag körde E85 i min Saab 9000 630cc 15t extraktor m.m så sa dom samma sak fast skulle knacka ned gapet till 0.8mm

Jo jag vet.. Därför jag försöker hjälpa dig. De som är bcpr7es har 0.8 eller 0.9mm avstånd från fabrik därför jag rekommenderade dem. Varför ska man då köpa de med - 11 och knacka ner dem? Prova så får du se att det säkert kommer att lösa problemet. Hoppas det löser sig!

Senast redigerat av cevapcici (4 juli 2018)

Snurriis
5 juli 2018 · 761 Inlägg

Sorry men var inget illa menat.
Hade köpt -11 stift precis så då sa min mappare att jag skulle knacka ner dom.

Får testa!

Du vet möjligen inte hur jag kan på bästa sätt mäta bränsletryck? Bygga in sig innan eller efter bryggan?

cevapcici
5 juli 2018 · 690 Inlägg

Snurriis skrev:
Sorry men var inget illa menat.
Hade köpt -11 stift precis så då sa min mappare att jag skulle knacka ner dom.

Får testa!

Du vet möjligen inte hur jag kan på bästa sätt mäta bränsletryck? Bygga in sig innan eller efter bryggan?

Lugnt!

Prova denna https://www.amazon.com/Actron-CP7838-Pr … B0009XQUKC
De flesta kör via inloppet till fuelrailen, dubbelbanjo och bränsleslang.


Annars kan du testa detta:
Ta bort plastkåpan från motorn.
Sedan letar du rätt på fuelrailen. Där ska man kunna se ett litet svart lock. Skruva bort locket, och stoppa i en liten mejsel och tryck till snabbt. Är allt som det ska nu, så ska det skvätta upp bensin. Om inte, fel på bränslesystemet/pumpen.

Snurriis
5 juli 2018 · 761 Inlägg

cevapcici skrev:

Snurriis skrev:
Sorry men var inget illa menat.
Hade köpt -11 stift precis så då sa min mappare att jag skulle knacka ner dom.

Får testa!

Du vet möjligen inte hur jag kan på bästa sätt mäta bränsletryck? Bygga in sig innan eller efter bryggan?

Lugnt!

Prova denna https://www.amazon.com/Actron-CP7838-Pr … B0009XQUKC
De flesta kör via inloppet till fuelrailen, dubbelbanjo och bränsleslang.


Annars kan du testa detta:
Ta bort plastkåpan från motorn.
Sedan letar du rätt på fuelrailen. Där ska man kunna se ett litet svart lock. Skruva bort locket, och stoppa i en liten mejsel och tryck till snabbt. Är allt som det ska nu, så ska det skvätta upp bensin. Om inte, fel på bränslesystemet/pumpen.

Nippeln du menar är den som sitter på mitten av fuelrailen? Är inte det en "däckluftnippen"? Borde man inte kunna koppla in sig på den?

rcy
5 juli 2018 · 1 705 Inlägg

Snurriis skrev:
Menar att jag har laddtrycks mätare i panelen....

Då har du den enda 9-5'an i världen som har laddtrycksmätare i panelen, alla andra har en luftmängdsmätare (som visserligen dom flesta *tror* är en laddtrycksmätare, men det är det inte).

cevapcici
5 juli 2018 · 690 Inlägg

Snurriis skrev:

cevapcici skrev:

Snurriis skrev:
Sorry men var inget illa menat.
Hade köpt -11 stift precis så då sa min mappare att jag skulle knacka ner dom.

Får testa!

Du vet möjligen inte hur jag kan på bästa sätt mäta bränsletryck? Bygga in sig innan eller efter bryggan?

Lugnt!

Prova denna https://www.amazon.com/Actron-CP7838-Pr … B0009XQUKC
De flesta kör via inloppet till fuelrailen, dubbelbanjo och bränsleslang.


Annars kan du testa detta:
Ta bort plastkåpan från motorn.
Sedan letar du rätt på fuelrailen. Där ska man kunna se ett litet svart lock. Skruva bort locket, och stoppa i en liten mejsel och tryck till snabbt. Är allt som det ska nu, så ska det skvätta upp bensin. Om inte, fel på bränslesystemet/pumpen.

Nippeln du menar är den som sitter på mitten av fuelrailen? Är inte det en "däckluftnippen"? Borde man inte kunna koppla in sig på den?

Ja det är den du ska skruva loss!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang