Vinylen har krympt/släppt. Åtgärd?

candersen
6 juli 2018 · 2 Inlägg

Hej!

Har en Ford S-max där vinylen (eller vad det nu är för material) har släppt på insidan passagerardörren mot fönstret. Det verkar som att den har krympt. Jag hade en tanke att försöka värma den och töja ut den för att sedan limma fast.
Kan det funka? Vad ska jag använda för lim? Andra förslag?

Mvh

http://www.forumbilder.se/H7F2G/34e76aa … bda420ea50

caromania Forummoderator
6 juli 2018 · 9 296 Inlägg

Fasen vad knäppt det ser ut.
Jag tror inte det kommer funka att töja tillbaka vinylen men samtidigt har du ju inget att förlora? Problemet är väl om det går sönder helt? I vanliga fal är det vettigt att använda kontaktlim på sprayburk men det blir nog svårt när du värmer. Ett sättlim och klämmor är nog bättre.

Jag tror de bästa alternativen är att antingen skaffa en ny dörrsida från en annan bil (skroten, annons, eBay etc) eller att möjligtvis limma dit ytterligare en bit vinyl/galon över skadan, lite överlappande.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Soulman
6 juli 2018 · 1 271 Inlägg

Hur kan det där ens hända?

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
candersen
6 juli 2018 · 2 Inlägg

caromania skrev:
Fasen vad knäppt det ser ut.
Jag tror inte det kommer funka att töja tillbaka vinylen men samtidigt har du ju inget att förlora? Problemet är väl om det går sönder helt? I vanliga fal är det vettigt att använda kontaktlim på sprayburk men det blir nog svårt när du värmer. Ett sättlim och klämmor är nog bättre.

Jag tror de bästa alternativen är att antingen skaffa en ny dörrsida från en annan bil (skroten, annons, eBay etc) eller att möjligtvis limma dit ytterligare en bit vinyl/galon över skadan, lite överlappande.

Jag tror också att det är rätt svårt att få till. Skroten är ju så jäkla dyra tyvärr.

Soulman skrev:
Hur kan det där ens hända?

Jadu, jag vet inte. Den verkar vara nitar eller fasttryckt på något sätt. Solen kanske har legat på och löst upp limmet? Andra framdörren är opåverkad dock, samma med bakdörren. Den har dock solfilm på fönstret.

caromania Forummoderator
6 juli 2018 · 9 296 Inlägg

Kolla på eBay i England och Tyskland.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang