Ytterligare GDI - Mitsubishifråga

Peter-Skivarp
15 juli 2018 · 1 Inlägg

Hej!
Peter här. Nyreggad på detta eminenta forum
Förlåt om jag missat någon befintlig tråd om detta.

I alla fall....

Jag har en Mitsubishi Galant GDI.. Bilen som har egen sotningstillverkning och slår alla utsläpp från Polska fabriker..

Det vanliga med sotning har jag försökt åtgärda genom att byta till nyrenoverat gasspjäll.
Jag har inte kollat djupare in i insuget eller lyft på toppen. Dock är det en stor förbättring rent mekaniskt.

Nu till min fråga och det problem som fanns innan och även finns nu.

1: Motorlampa och felsäkert läge
Motorlampan lyser och bilen går in i felsäkert läge nämligen. Men saken är den att om jag kopplar bort batteriet och kopplar in det så slocknar lampan och bilen går riktigt fint.
När jag stänger av den och sedan skall starta så går den in i felsäkert läge och motorlampan tänds..
Gör jag då samma procedur med att koppla bort och koppla in batteriet igen och startar så funkar det.

När detta är gjort och bilen går som skall så tänds inte någon lampa under färd. Endast när jag stänger av och sedan skall starta igen.

2: EGR
Jag har läst att man kan koppla bort denna för slippa igensotningen. Men min undran är dels var denna sitter och vilka slangar som skall pluggas och dels om detta görs, går inte bilen in i felsäkert läge då?

Hoppas att den samlade kunskap som finns här kan hjälpa mig på något sätt....

Mvh
Peter

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang