Topprenovering ventiler volvo 940

Paragraf
25 juni 2018 · 78 Inlägg

Hej. Som rubriken lyder så är det dags för kärran att få lite kärlek i toppen. Tanken är väl att byta alla packningar och slipa in ventilerna. Då jag aldrig gjort det tidigare måste jag inhandla lite verktyg och diverse som behövs inför uppdraget.

Tänkte höra med er om vilka verktyg och annat som kan tänkas behövas inför uppdraget.
Och kanske något litet tips innan jag kör igång. Kommer förstås gå efter bokens specifikationer.
Är en 940 från 95 eller frammåt.

mvh

Boudagouda
5 augusti 2018 · 14 Inlägg

Paragraf skrev:
Hej. Som rubriken lyder så är det dags för kärran att få lite kärlek i toppen. Tanken är väl att byta alla packningar och slipa in ventilerna. Då jag aldrig gjort det tidigare måste jag inhandla lite verktyg och diverse som behövs inför uppdraget.

Tänkte höra med er om vilka verktyg och annat som kan tänkas behövas inför uppdraget.
Och kanske något litet tips innan jag kör igång. Kommer förstås gå efter bokens specifikationer.
Är en 940 från 95 eller frammåt.

mvh

Du lär behöva ett specialverktyg för att släppa knastret som håller fast ventilfjädrarna för att få bort ventilerna till att börja med. Om toppen aldrig blivit renoverad innan så är säkerligen gummi-mellanläggen mellan ventiltryckare och ventilfjädrarna slut, förmodligen hårda och spruckna. Se till att tvätta bort kvarliggande rester under ventil brickorna. Byt även tätningsringen som sitter på ventilstången. Ser ut som en rund, tjockare O-ring med en liten fjäder inuti. Kolla hur nötta brickorna är. För att göra detta måste du mäta spelet mellan kamaxel och ventiltryckare för varje cylinder. (Här behövs ett bra bladmått)Tror man mäter när ventilen är helt stängd(rätta mig om jag har fel..)
Om det är någon som går utanför godkänt ventilspel så måste du mäta tjockleken på den ventilbrickan(mät med skjutmåt, digitalt är enklast) för att räkna ut vad det är för bricka du ska köpa.

Var ett tag sen jag gjorde detta men rätta mig om jag har fel.. haha

Ta ur en ventil i taget så du inte blandar ihop dom.
Sätt fast dom i en pelarborrmaskin (eller en vanlig borrmaskin och sätt fast den i skruvstädet) och håll en sandpappersbit runt stången, först grov sen fin för att få bort eventuella "rester" så dem blir blanka och fina. Slippa även bort rester på ovansidan av ventilerna om du vill :-P

Handla hem sugpropp finns på Biltema ( https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk … 2000022774 )

Köp även grov och fin slippasta. Vet inte vart man köper detta men är förmodligen lätt tillgängligt.

Dra på lite pasta och slippa in dem i sätena där dom satt med sugpropp. Se till att noggrant ta bort alla resterna från slippastan.

Resten är inte så svårt, bara ta reda på vart alla packningar ska. Om du köper sotningssats så kommer det packningar till b234 toppen också ifall du tror att du har missat några haha..

Vet inte hur det är med topplockspackningen, många säger att original packningen inte håller bra så fort man ökar hästarna lite grann. Jag kör med elrings packning och den håller galant för mina 230hk.

Säkert missat en massa men det reder du ut wink

Lycka till

Mvh Samuel

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang