Fiat Uno Turbo-88 renovering

En Fiat Uno Turbo-88, detta blir min förstabil som funnits i garaget i 16 år nerplockad pga rost, bilen har endast gått 3900 mil och gick som den skulle när den ställdes av. De första åren ska den ha ca 130hkr (orginal 105hkr). Den har för nuvarande ställbart laddtrycks chip, K&N luftfilter och specialbyggt 2½" avgassystem från turbon. Sen om jag hittar en uno 75 kam så sätts de in också. I framtiden ska de trimmas mer men det vet inte när (beror på ekonomin och om jag läser vidare).
  • 15 Följare
  • 11 263 Visningar
  • Uppdaterades senast 24 augusti 2018
sten95
24 augusti 2018 · 29 Inlägg

Tjena!

Det var ett tag sedan nu, lite över 4 år sedan oj...

Tyvärr har jag knappt varit i Sverige, nu mera jobbar jag ett år inom industrin som en del av min utbilding till motorsports ingenjör. Så just nu jobbar jag fulltid i England som Design Ingenjör hos AP Racing.

Då min tid här i England blir mycket möjligt permanent så är planen att ta över bilen hit under nästa år.

Det är mycket som måste göras vid bilen för att försäkra att den är fullt pålitlig (tills jag börjar trimma lite mer hehe) så det går att få över den.

Jag var nyligen i Sverige under en vecka och gjorde lite vid den. Det som gjordes var
1) Byta vattenpump då den jag satte i för 4 år sen har ett väldigt illa missljud från sig
2) Byta termostat, bilen tar väldigt långt tid på sig att komma upp i arbetstemp
3) Byta oljeskrapringar, luktar bränd olja och ryker lite då och då
4) Svära väldigt mycket för en fiat uno turbo är för liten för någon som inte har bebis händer

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200270/200270-0f1becd9d818c0ef94efdac01e0f1137.jpg
Kan varmt rekomendera mister auto om man vill ha delar som är frakt skadade, saknar hål för temp sensor och saknar packning. Men men inga problem, fick bara borra, gänga och slipa tätnings ytan för koppar packningen i samma vinkel.. Lätt gjort med pelar borr maskin. Jag bytade även temp sensor eftersom jag hade en ny sådan liggandes.

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200270/200270-6c4ef2a38ec4dc72eec8968a064f0609.jpg
Bilen har alltid haft rätt glykol så insidan av vatten kanaler ser mycket bra ut.

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200270/200270-48653f1a84737f371699dfab27d5ffd4.jpg
Kollade ventilspel både före och efter.

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200270/200270-c1eb9ceada7019b6c98b8a01d71a4143.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200270/200270-cf0b8c18437eb1bdc1cc45bd5a359d94.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200270/200270-7111d4ed29a13bcab0b3caa6d05b4428.jpg
Vad bra att inte behöva ta av toppen! För att byta ventilskrapringarna så satte jag konstant tryck i cylindern, satte kolven i toppläge för i fall att en ventil skulle åka ner, låste vevaxel med ett verktyg och satte en axel genom dessa skruvar (har glömt alldeles för mycket Svenska..) för att sedan trycka ner ventil tallriken med ett verktyg.

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200270/200270-dadc4bea0648bf87b9612473b34c733a.jpg
Det gick inte bra detta... Men som tur var så hade jag ett par i reserv så det var inga problem!

https://www1.garaget.org/gallery/images/201/200270/200270-5cc98c5d240162d384f1816c4e87c572.jpg
Denna bilden togs klockan 05:30, när flyget gick kl 10:00.. Ville inte lämna den i isärplockad.. Men men ingen oljeförbränning längre.. trodde inte det skulle göra så stor skillnad på lukten av avgaserna som det gjorde.

Vattenpumpen låter som den ska i vart fall...

Nästa tillfälle med bilen blir väl runt julen.

Kolla gärna in min första bils renovering! :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=284604
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang