"tickande""mekaniskt" regelbundet ljud Ford Duratorq tdci 2006

Roadmotor
25 augusti 2018 · 25 Inlägg

Frågan gäller en Ford Transit med en Duratorq tdci 2006 125hk.

Den låter och går bra i övrigt men med ca 3 sekunders intervall så låter ett ganska högt ljud som innefrån cockpit upplevs som ett högt tickande eller tick-pysande ljud, låter lite metalliskt också.

Ljudet kommer nerifrån vänster om man tittar in i under motorhuven (alltså höger från förarplats). Och ljudet hörs såklart mest vid stillastående och låga hastigheter.

Det är väl någon mekanism som upprepar sig med detta intervall. Det jag är väldigt nyfiken på är vad detta är för mekanism smile

Senast redigerat av Roadmotor (25 augusti 2018)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 augusti 2018 · 13 734 Inlägg

Egr är min ide.. långt ifrån säker dock

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Roadmotor
25 augusti 2018 · 25 Inlägg

Ska den verkligen låta så mycket?

Den har gått 10 000 mil. Är orsaken till det höga ljudet att den börjar bli sliten?

Senast redigerat av Roadmotor (25 augusti 2018)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
25 augusti 2018 · 13 734 Inlägg

observera att jag är långt ifrån säker.. men egr öppnar och stänger en hel del

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Roadmotor
25 augusti 2018 · 25 Inlägg

Så det är alltså naturligt? Har svårt att tänka mig att det ska ha låtit såhär direkt ut ur fabriken.

Har fått ett förslag på att det skulle kunna vara AC.n som håller på och lägger av och stängs av och sätts på?

Senast redigerat av Roadmotor (25 augusti 2018)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
25 augusti 2018 · 17 465 Inlägg

Roadmotor skrev:
Så det är alltså naturligt? Har svårt att tänka mig att det ska ha låtit såhär direkt ut ur fabriken.

Har fått ett förslag på att det skulle kunna vara AC.n som håller på och lägger av och stängs av och sätts på?

Tänkte också på det men enkelt att kolla: Stäng av AC...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Roadmotor
25 augusti 2018 · 25 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Tänkte också på det men enkelt att kolla: Stäng av AC...

Det är ett objekt som jag har tittat på. Men AC:n var avstängd och ljudet fanns där ändå kom jag på nu. Så det är inte AC:n...

Vet inte riktigt hur jag ska beskriva ljudet. Alltså det låter inte som att något är trasigt egentligen. Det låter som att det som händer, händer som det ska. Inget trasigt ljud. Men vad är det för något smile? Varför låter det konstant med ca 3 sekunders intervall?

Roadmotor
26 augusti 2018 · 25 Inlägg

Har lyssnat på flera youtube videos med liknande motorer och ingen av dem har detta upprepande ljud eller något liknande.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang