Guide för demontering/montering av farthållare i Volvo 850

tiredack
26 augusti 2018 · 8 Inlägg

Tjabbare!

Här kommer en guide för hur man demonterar och monterar farthållare i Volvo 850. Guiden är i två delar. Första delen är demontering (om man tar delarna från en skrotbil eller liknande) och den andra delen är så klart montering. Båda delarna har jag försökt skriva så utförligt, och kanske ibland skrattretande simpelt, som möjligt för att även de som inte är vidare insatta ska kunna klara av jobbet smile Hoppas jag inte glömt något och ställ gärna frågor!

DEMONTERING

1. Börja med att ta ur batteriet ur bilen! Skruva bort panelen som sitter ovanför pedalerna. Skruva även ut de två yttersta skruvarna som håller fast plasten ovanför ratten, dessa skruvar sitter under ratten. Man kan med fördel även skruva ut de andra två skruvarna (inringade i blått på bilden) som håller fast den undre plastdelen för att lättare komma åt den undre skruven på blinkersspaken senare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229096/229096-edeee96e7e0d4fdfd688e2f8f4585780.jpg

2. Koppla lös kabeln från kontakten som sitter på kopplingspedalen. Dra sedan ut kontakten från pedalen, oftast går det bra att bara dra rakt ut men ibland kan man behöva fippla lite för att den ska komma ut. Gör sedan samma sak för kontakten som sitter på bromspedalen. (se bilder) Trä igenom kontakten med vakuumslangen från bakom pedalerna. Vid t-korset där alla vakuumslangar går in, lokalisera slangen som går ut i motorrummet och dra lös den från korset (notera vart den sitter i korset)

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229096/229096-8474c5b8f1da580624780a3b6fde0a9d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229096/229096-98ff76f3aa3dc34533295d1a9f17b659.jpg

3. Skruva lös skruven som håller fast bälgen som sitter ovanför gaspedalen och dra sedan ut armen från övre delen av gaspedalen. (Man kan behöva vrida lite på armen för att den ska komma ut)

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229096/229096-24c320ea9190167baf58a1620f6346ef.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229096/229096-eed19d3094ecd2fe60bf91ee0ee3a4e5.jpg

4. Ta sedan bort plasten ovanför ratten, skruva lös de två skruvarna som håller i spaken, koppla bort kablarna och ta ut spaken.


https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229096/229096-d793684c193b51c2885bc02bb29b80ce.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229096/229096-93a45e255044087a09b58606e00b77df.jpg

5. Skruva bort säkringskåpan som sitter längst upp till höger i motorrummet och ta ut relät för farthållaren (101 102). Den sitter just till vänster om bränslepumpsrelät (103).

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229096/229096-b243f60021ef4074166bdb950e3d445c.jpg

6. Ta bort batterihållaren, denna sitter med två bultar och dras sedan bara rakt ut (mot motorn). Under denna sitter vakuumpumpen till farthållaren. Koppla lös kabeln och även vakuumslangen som går därifrån och in i kupén (notera vart den sitter i pumpen). Skruva sedan lös pumpen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229096/229096-bb039c299e107a365b7b62a0b60328b8.jpg

7. Följ vakuumslangen mot brandväggen och frigör den från eventuella clips/fästen. Dra sedan försiktigt ut slangen från brandväggen.

8. Nu är du färdig och har alla delar du behöver! Grattis smile

MONTERING

1. Ta ur batteriet ur bilen och skruva lös de två bultarna som håller fast batterihållaren. Dra sedan detta rakt ut (mot motorn).

2. Under batterihållaren skruvar du fast vakuumpumpen med två skruvar (notera att det sitter en "flärp" på pumpen som passar i ett spår under batterihållaren)

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229096/229096-bb039c299e107a365b7b62a0b60328b8.jpg

3. Bakom luftboxen på förarsidan i motorrummet sitter en kanal som går in i kupén. Dra lös främre delen på den. Klipp av en av ingångarna och trä igenom vakuumslangen. (Lite vaselin kan hjälpa att få igenom den om det går trögt)

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229096/229096-512324160a6dc7b57c2337b5f161e1a8.jpg

4. Skruva bort panelen som sitter ovanför pedalerna inne i bilen och lokalisera var kanalen kommer ut. Gör samma där och dra lös den främre delen och klipp av änden på en av ingångarna.

5. Tryck vakuumslangen genom kanalen tills den kommer ut inne i kupén, trä slangen igenom änden och sätt sedan tillbaka ändarna på kanalen.

6. Lägg vakuumslangen tillsammans med de andra slangar och kablar som går efter motorrummets sida och fram till batterihållaren. (se till att slangen inte hamnar under batterihållaren när du sätter tillbaka den, utan går fritt bakom den)

7. Just framför luftboxen sitter kabeln till vakuumpumpen förinstallerad i en clips. Ta lös denna, kolla att den ser hel och ren ut och koppla in den i vakuumpumpen. Sätt även dit vakuumslangen. Sätt sedan fast batterihållaren med de två bultarna.

8. Skruva bort säkringskåpan som sitter i motorrummets övre hörn på förarsidan. Här trycker du in relät för farthållaren (101 102). Den ska sitta just till vänster om relät för bränslepumpen (103). Skruva sedan tillbaka kåpan.

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229096/229096-b243f60021ef4074166bdb950e3d445c.jpg

9. Under ratten inne i bilen sitter fyra skruvar. Skruva lös de två yttersta och med fördel även de andra två skruvarna för att få bättre åtkomst till nedre skruven för blinkersspaken.

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229096/229096-edeee96e7e0d4fdfd688e2f8f4585780.jpg

10. Ta bort plastkåpan ovanför ratten och böj försiktigt ner den nedre plastkåpan. Skruva ut de två skruvarna som håller fast spaken och koppla lös kabeln.

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229096/229096-93a45e255044087a09b58606e00b77df.jpg

11. Koppla in den nya spaken. Notera att den nya spaken har en kabel som går från den. Denna kopplas i kopplingen som sitter just bredvid spaken, det går bara att koppla dessa på ett sätt så det kan inte bli fel. Skruva sedan fast spaken med de två skruvarna och sätt tillbaka plastpanelerna igen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229096/229096-d793684c193b51c2885bc02bb29b80ce.jpg

12. Koppla in vakuumslangen som du drog från kupén in i t-korset där de övriga slangarna går in. Dra sedan de två slangarna till broms- och kopplingspedalen bakom pedalerna och ner till respektive pedal (slangen till bälgen vid gaspedalen borde redan sitta där den ska, annars sätt fast den i bälgen)

13. Ta kontakten till kopplingspedalen och tryck försiktigt men bestämt in den i hålet på pedalarmen. Lokalisera den fördragna kabel som sitter någonstans ovanför pedalen med en clips. Koppla in kabeln och vakuumslangen. Gör sedan samma sak för bromspedalen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229096/229096-8474c5b8f1da580624780a3b6fde0a9d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229096/229096-98ff76f3aa3dc34533295d1a9f17b659.jpg

14. Ta bälgmekanismen och börja med att trä in armen i hålet på övre delen av gaspedalen. Ta sedan bälgen och skruva fast den i sitt fäste ovanför gaspedalen. (se till att armen på övre delen av gaspedalen hamnar rätt, den runda "skruven" på armen ska peka bakåt, mot brandväggen)

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229096/229096-24c320ea9190167baf58a1620f6346ef.jpg

15. Se till att alla vakuumslangar är kopplade rätt och att de inte ligger i kläm eller dylikt. Skruva sedan tillbaka panelen ovanför pedalerna.

16. Sätt tillbaka batteriet i bilen och kolla att spakens övriga funktioner fungerar (blinkers och helljus). Sen är det bara att hålla tummarna, åka ut och se om det fungerar smile

Senast redigerat av tiredack (26 augusti 2018)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang