Lite hjälp med en Audi A4 2010 2.0 TDI

Ainok
9 september 2018 · 439 Inlägg

Bakgrund:
Ska rusta upp min Audi lite.
Har 170hk dieselmotorn motorkod CAHA.
Ska byta oljetråg, multirem och spännare/frihjul till multirem.

Fick hem den nya spännaren häromdagen och det är för mig en gåta hur den skall monteras. Den  verkar, likt löphjulet, bultas ifrån insidan.

Jag misstänker att man ska ta bort någon platta bakom kamremskåpan för att komma åt.

Oljetråget ser ganska straightforward ut. Jag räknar med att få bort det på ett bra sätt genom att lossa motorkuddarna och lyfta upp motorn lite.

Fråga:
Kan någon med tillgång till verkstadshandböcker (VAG-COM) dela med sig utav arbetsinstruktioner?
Kommer jag behöva något specialverktyg? Jag har en välutrustad verkstad till mitt förfogande men det kan ju alltid komma en "specialare"...

Tack på förhand för er hjälp!

Om någon undrar varför tråget ska ner så kan jag meddela att det är polaren som i all sin välmening skulle lossa pluggen, men drog åt fel håll. Med ett brytskaft. Med andra ord har jag ungefär noll gängor i hålet till pluggen! sad

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
9 september 2018 · 4 917 Inlägg

Dendär polaren ska du inte anlita nåt mer, för det blir för dyrt..
Men du kan nog  fixa till hålet med helicoil..

Senast redigerat av bilknuffaren (9 september 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Ainok
9 september 2018 · 439 Inlägg

bilknuffaren skrev:
Dendär polaren ska du inte anlita nåt mer, för det blir för dyrt..
Men du kan nog  fixa till hålet med helicoil..

Det var ett oskyldigt misstag och ingen har anlitat någon. Vi hängde i garaget en fredagskväll och det gick lite snett.

Helicoil är ett alternativ ja, lika så att svetsa in en plugg med gänga i, men tråget måste ner oavsett.
Kan varken svetsa eller gänga på plats.

Borrar och gängar man riskerar man spån i tråget. Dessutom ska man dit med typ en 20mm borr. Går inte. Tråget måste ner. Finns inte plats för sådana operationer. Skulle kanske kunna svarva ner en stor borr och köra med skruvdragare men det blir nog inte bra. Dåligt med plats helt enkelt.

Ett annat alternativ jag kom på är att man svarvar en "plugg" som precis passar i hålet för oljepluggen.  Sen svetsar man fast pluggen i tråget. Pluggen har ett gängat hål i sig där en ny oljeplugg passar. Typ m16 fingänga eller något


Det här går dock inte enligt de svetsare jag har frågat. Man måste tydligen göra rent på insidan av tråget för att få till en svetsfog att lita på.

Senast redigerat av Ainok (9 september 2018)

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
Ainok
9 september 2018 · 439 Inlägg

Originalgängan till pluggen är ju M14x1,5

Således torde hålet vara, eller vara väldigt nära 14mm.

Doppa en borr i axelfett och "slipa ur" hålet, sen doppa en m16x2 tapp i axelfett och gänga upp hålet till ÖD.

Borde gå?

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
Ainok
13 september 2018 · 439 Inlägg

Oljetråg löst.

Tips på multiremmen?

Volvo 945 GL "Veemern" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang