Forummoderator
· 7 563 Inlägg
Cargo1980 skrev:
caromania skrev:
Låter väl vettigt. Det viktiga är ju att du sedan blandar i 50/50 glykol och kör bilen varm så eventuella fickor med vatten försvinner. Är du riktigt seriös så använder du batterivatten, avjoniserat.
Tack, men om jag spolar från termostathuset, spolar jag inte bakåt då, det vill säga att man spolar i motsatt riktning och skit hamnar i vattenpumpen?
Jag är fel person för detta då jag inte kan din rova, men på alla bilar jag spolat ur systemet på så spolar jag uppifrån. Dvs rycka termostat och spola där så det kommer ut i undre kylarslangen. I min värld fastnar inget skit i pumpen, såvida inte kylkanalerna är bebodda av en råtta eller liknande. Det är termostaten man behöver skydda, för den går åt pipan med en liten ynklig rostflaga på fel ställe.
Sedan finns ju de makalöst idiotiska motorerna som har termostaten i vattenpumpen, då kan man ju fundera på om det ens är värt innan den dagen man byter pump.
When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.