Supra N/A till TT maskin? Registrering? Bess?

robinc97
26 september 2018 · 173 Inlägg

Tja!

Då drömmen kryper närmre och närmre och det kliar i fingrarna är jag inne på o skaffa den där förbannade supran så man blir nöjd, men man blir ju aldrig det så ja....

Men till huvud frågan, suget efter supra är högt och TT supror får jag nog sälja min ena njure för att ha råd med. Så tänkte därför på N/A supra manuell och kasta i en TT maskin och åka original TT tills ekonomin erbjuder nått för kanske singel.

Hur stort är ingreppet för att skifta från en N/A maskin till en TT maskin med den såkallade R154 lådan som jag förmodar heter som sitter original med N/A?

Motorfästen? Sump? osv osv...?

Hur funkar bess och reg? Inte riktigt förstått mig på det då det enda jag vet är att man får inte smacka på en turbo på en motor som kom utan (typ m50 i e36), men hur ser det ut med att byta till en maskin med turbo i supra? Så vitt jag vet skiljer nog bara bromsarna och sen storlek på bakvagn?

Någon som gjort detta ingreppet och kan förklara hur man ska gå tillväga kanske? smile

Ha de gött alla!

VirreEriksson
26 september 2018 · 1 296 Inlägg

Har för mig att det ska finnas kryphål så man kan regga in en TT motor, men då i samband med eftermarkadsprut så den kan reggas med mijöbränsle(e85). Får hoppas någon som gjort det kan svara.

Lådan heter W58 som sitter på N/A, och kan användas på TT motorn, även om de inte är de bästa alternativet om det ska ökas effekt.

robinc97
26 september 2018 · 173 Inlägg

VirreEriksson skrev:
Har för mig att det ska finnas kryphål så man kan regga in en TT motor, men då i samband med eftermarkadsprut så den kan reggas med mijöbränsle(e85). Får hoppas någon som gjort det kan svara.

Lådan heter W58 som sitter på N/A, och kan användas på TT motorn, även om de inte är de bästa alternativet om det ska ökas effekt.

Ah ok, finns ju en del eftermarknads sprut (maxxecu, ecumaster mm...) som är PnP för att hålla det simpelt.
Ända jag funderat på som skiljer som jag skrev är ju egentligen typ bromsar?


Juste, kom fan på att R154 är väll lådan som sitter i mk3 med 1jz motorerna väll?
Tänkte oavsett åka original TT till en början så får man väll försöka få i en BMW diesellåda när det ska börjas bygga singel isåfall efter ett tag.

Tänkte mest på detta då du kan få en N/A idag för under 100.000kr, en motor för typ 20.000-25.000 och sen ja sprut för 10.000 typ. Men det blir fortfarande inte i närheten då en TT auto kostar runt 160.000-170.000.


Är i litet dilemma, åker i dagsläget en gammel 9-5:a (funkar klockrent men har tänkt skaffa mig en nyare brukis och fortsätta bygga på E36:an, men så fick jag suget på en N/A supra istället och pilla på då en supra egentligen är drömmen, oavsett om det är N/A eller TT). Så beslutsångesten kickar in

Senast redigerat av robbanc1997 (26 september 2018)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 september 2018 · 13 674 Inlägg

vill påstå att chansen att den inte rullar rätt in genom bes om du har väldigt likt orginal tt kit är istort sätt  microskopisk liten.. när dom ser en supra så tänker dom automatiskt att det ska vara turbo...för vem köper en utan liksom?! smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
robinc97
26 september 2018 · 173 Inlägg

Growe skrev:
vill påstå att chansen att den inte rullar rätt in genom bes om du har väldigt likt orginal tt kit är istort sätt  microskopisk liten.. när dom ser en supra så tänker dom automatiskt att det ska vara turbo...för vem köper en utan liksom?! smile

Så egentligen är det nästan värt att faktiskt ta tag i en N/A o smacka i en TT o se vad som händer? tongue

Fan har man inte råd så får man bygga budget variant av en TT xD
Skiter egentligen om det är N/A eller TT sålänge jag får en supra, dock är ju TT underbart så skulle ju va gött tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang