11469
Sök

Vilken storlek rekomenderas på strömkablar ?

310 Inlägg
26 juni 2007
Trådstartare
Ska dra om kablarna till slutsteget snart men jag är inte säker på hur grov plus & jorden ska vara..
De är ju lätt att dra i bilen pga batteriet sitter i skuffen så vi pratar ju om max 0,7 meter kabel och då ska ju säkringshållaren in på 30cm från batteriet...
Men vilken dimension ska jag ta på kablarna ?

Det finns två typer av bilar..
Nya Mercedes och gamla Mercedes

(none)
1 725 Inlägg
26 juni 2007
Hej!

jag har själv dragit om mina kablar med tanke på att jag byggt ut mitt ljud.

Innan hade jag 22mm2 kabel.. Det är inte den bästa om man vill ha mycket effekt, men klart lättast att dra då man har bateriet under huven. Men nu har jag 30mm2. Denna kabel skulle jag varmt rekommendera. helt klar duglig. Och med tanke på att du inte ska dra över hela bilen så kommer det inte kosta dig skjortan heller. Denna kabel tål mycket och passar lätt till ett lite mer värsting ljud.  Finns att få tag billigast på BRL har jag märkt smile

Lycka till!

Mvh Jonas
Senast redigerat av Braather (26 juni 2007)

--Lev i går som det vore i morgon--

310 Inlägg
26 juni 2007
Trådstartare
Braather skrev:
Hej!

jag har själv dragit om mina kablar med tanke på att jag byggt ut mitt ljud.

Innan hade jag 22mm2 kabel.. Det är inte den bästa om man vill ha mycket effekt, men klart lättast att dra då man har bateriet under huven. Men nu har jag 30mm2. Denna kabel skulle jag varmt rekommendera. helt klar duglig. Och med tanke på att du inte ska dra över hela bilen så kommer det inte kosta dig skjortan heller. Denna kabel tål mycket och passar lätt till ett lite mer värsting ljud.  Finns att få tag billigast på BRL har jag märkt smile

Lycka till!

Mvh Jonas

Känns väldigt överdimensionerat på sätt och vis.. med tanke på att jag ska få in den i steget också.. ska köra samma på jorden som på plusen..   men jag vet inte ?  driver endast ett jensen 520 watts slutsteg på det..

(none)
1 725 Inlägg
26 juni 2007
Okay, jo kan hålla med att det inte är lätt att arbeta med den storleken av kabel. Men helt klart så behöver man inte vara orolig att man ska få för lite effekt till steget. Du kan köra med 22mm2 kabel då. Lätt som tusan att arbeta med och böjbar. Den har jag som jord på en av mina steg. Den funkar bra då. Lätt att trä in i säkringshållaren också + att man inte behöver göra egna kabelskor, som jag fick göra med mina 30mm. Men jag vet inte hur anslutningen är på ditt jensen steg? Men kör med 22mm2 kabel..Räcker kanon som jord och plus..Sorry att jag överdrev och var egoistiskt i mitt förra inlägg smile

Mvh Jonas
Senast redigerat av Braather (26 juni 2007)

--Lev i går som det vore i morgon--

310 Inlägg
26 juni 2007
Trådstartare
hehe, ingen fara, på steget sitter de dom "klassiska" med en skruv & en bricka du klämmer fast det med

21 761 Inlägg
26 juni 2007
520W, är det stegets totala RMS-effekt eller max-effekt?

310 Inlägg
26 juni 2007
Trådstartare
max effekt

21 761 Inlägg
26 juni 2007
Räknar man på att stegets RMS-effekt är halva max-effekten, så drar steget kanske högst 30-35A när du spelar högt. En 8mm2 kabel får avsäkras med 40A och en 10mm2 kabel får ha 50A säkring, spänningsfallet med 1m lång 8mm2 kabel blir ca 0,06V vid 30A.

Det innebär att du kan ha 8-10mm2 kabel från batteriet till steget och sätta tex 30-40A säkring, spänningsfallet blir mycket litet eftersom kabellängden bara är högst 1m. En lika grov jordkabel också förstås.

Sök