VW kamrem 3 kugg fel?! Stämmer detta? Hjälp!

ArmyT3
9 oktober 2018 · 5 Inlägg

Hej

Har en VW buss T3 från 1983 med 1,6 Diesel utan turbo (samma som i Golf 2 från samma epok).

Har haft lite missljud från kamremmen (på tomgång) som var bytt av tidigare ägare. Provade att spruta lite vatten på och det blev tyst. Remmen ser ut att vilja vandra utåt på dieselpumpsdrevet dessutom (men känner inget lager glapp i pumpen) 

När jag ställde motorn i ÖD på svänghjulet, så stämmer kamdrevet med ”jacket/låsläget” bak på kammen, dieselpump drevet stämmer också i låsläget. Bra! Jag drog en markering på drevet och remmen, en linje rätt över. Sen drog jag runt motorn tills markeringarna skulle stämma igen ÖD, men det gör dom inte, dreven och dess markeringar stämmer bra mot låslägena igen MEN remmen är 3 kugg fel?!

Detta kan väl inte stämma? Vad kan va fel, tycker att jag borde kännt om den hoppa över? Jag tyckte det kändes normalt, nån som vart med om nåt liknande, eller är det jag som missuppfattat det hela??

Motorn är en 1,6 Diesel utan turbo...

Hilmer
9 oktober 2018 · 1 779 Inlägg

Så länge markeringarna på axlarna hamnar rätt så kan du bortse ifrån hur själva remmen sitter, remmen kommer ju att vandra runt oberoende av axlarna.

ArmyT3
10 oktober 2018 · 5 Inlägg

Okey tack för svaret! Då är detta fullt normalt mao? smile

Hilmer
10 oktober 2018 · 1 779 Inlägg

ArmyT3 skrev:
Okey tack för svaret! Då är detta fullt normalt mao? smile

Ja om markeringarna på axlarna kommer på rätt ställe varv efter varv så kan man skita i hur själva remmen sitter.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang