Högerstyrd E30 = uppfräschning @ Satmaran

Projektbygge på E30in, bashbar, burbygge,rensning,drivlina etc. etc... Har varit ute efter en e30 coupé med taklucka under en längre period och när denna kom upp vart jag bara tvungen! Ett plus att den är högerstyrd då det sticker i mångas ögon :) Första tanken var ett fräscha upp men suget efter busbil var större (y)

Satmaran

  • 29 Följare
  • 5 990 Visningar
  • Uppdaterades senast 19 oktober
183 Inlägg
Skrivet 12 januari 2017 · Inlägg av trådskaparen #21

https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217105/217105-ad777ef8de4b72a5e53a7c024a85d019.jpg Fickfin besök av kollegan. Hon fick bli en extra hand wink nu är panelen borta och mittkonsoll. https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217105/217105-20c54620f70bc21676d7e418ecf6009c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217105/217105-ccf51b63b9f533210dfcbc0a6cbac55d.jpg
På vissa ställen var ramarna knäckta och skinnet sprucket men inget som förvånar en heller då den varit med några år wink Får se va de blir av det
https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217105/217105-b643e55641e47d30b83a5754cc9ca9ea.jpg
ca16,600 mil på nacken!
https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217105/217105-bf90daedce82c1b18f675cd99110e295.jpg
Notera att det står i miles!! Haha när jag körde ner den första gången tänkte jag "fan va snabbt man kör om alla på motorvägen... men det står att jag kör i 110.. Eller är det 170?" Mm... Smått förvirrad
https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217105/217105-4b167ac15d1a6ee70f7da9c3ef0b84c8.jpg

Senast redigerat av Satmaran (27 februari 2017)

432 Inlägg
Skrivet 12 januari 2017 #22

Satmaran skrev:
Sitter & lirkar på vad som ska inhandlas till bilen. Det är mycket man vill göra men om man vill få den färdig till sommaren hinner man inte med allt det man tänkt, jag får återkomma när jag fått upp en lista smile

Om någon har tips på en lämplig svets så hör av er! Försöker få tillgång till ett 3-fas uttag, något som inte finns i lokalen just nu. Men hörde av mig till ägaren av byggnaden så förhoppningsvis kan det installeras i början på nästa år smile
http://www1.garaget.org/gallery/images/218/217105/217105-bd6ca71c28043e2d65494ec5834cc151.jpg

Svets beror lite på vad för 3-fas du kommer att ha. 16 eller 32.
Bilplåt och vanligt hem-pul räcker det gott med en icke vattenkyld 16 maskin. Är bättre t.o.m att den inte är vattenkyld då den blir smidigare.

Bästa är att köpa en gammal industrimaskin från utförsäljning typ konkurs osv, nytt är inte så bra faktiskt helst inte Kina. Fick, japp fick en maskin, sämre skit har nog inte sett dagens ljus.

Har en gammal Esab A10 från 70talet hemma. Den går och går, går faktiskt bättre än många andra svetsar jag kört med.

Tips.
Ja gammalt och billigt, analoga. Men se över så det finns reservdelar.
Esab
Kemppi
Oerlikon
Är märken som man kan lita på.
Ska man ha nytt är det bara Kemppi som är något att ha idag. Esab är skräp idag.

Trevlig tråd föresten. smile

"Yeah come on Affen and do the shake"
183 Inlägg
Skrivet 13 januari 2017 · Inlägg av trådskaparen #23

M123 skrev:

Satmaran skrev:
Sitter & lirkar på vad som ska inhandlas till bilen. Det är mycket man vill göra men om man vill få den färdig till sommaren hinner man inte med allt det man tänkt, jag får återkomma när jag fått upp en lista smile

Om någon har tips på en lämplig svets så hör av er! Försöker få tillgång till ett 3-fas uttag, något som inte finns i lokalen just nu. Men hörde av mig till ägaren av byggnaden så förhoppningsvis kan det installeras i början på nästa år smile
http://www1.garaget.org/gallery/images/218/217105/217105-bd6ca71c28043e2d65494ec5834cc151.jpg

Svets beror lite på vad för 3-fas du kommer att ha. 16 eller 32.
Bilplåt och vanligt hem-pul räcker det gott med en icke vattenkyld 16 maskin. Är bättre t.o.m att den inte är vattenkyld då den blir smidigare.

Bästa är att köpa en gammal industrimaskin från utförsäljning typ konkurs osv, nytt är inte så bra faktiskt helst inte Kina. Fick, japp fick en maskin, sämre skit har nog inte sett dagens ljus.

Har en gammal Esab A10 från 70talet hemma. Den går och går, går faktiskt bättre än många andra svetsar jag kört med.

Tips.
Ja gammalt och billigt, analoga. Men se över så det finns reservdelar.
Esab
Kemppi
Oerlikon
Är märken som man kan lita på.
Ska man ha nytt är det bara Kemppi som är något att ha idag. Esab är skräp idag.

Trevlig tråd föresten. smile

Aa det är ju bra att veta om vad det blir. Jag uppskattar att du skrev! Är inge proffs på vad gäller svets men känner igen de två övre alternativen smile Har inte svetsat på ett bra tag så tror jag lämnar det mer avancerade till någon kunnig smile
har inte fått någon mer info av ägaren hur det ser ut.
Finns det någon lämplig svets för 1fas i värsta fall tro??? Svets med tillförsel av gas?
Tanken är att leta upp någon lite äldre svets på blocket för det är nog som du säger dem som tål mer smile

Tack för tipsen! Och kul att du gillar tråden big_smile

183 Inlägg
Skrivet 13 januari 2017 · Inlägg av trådskaparen #24

Plockat lite på motorn. Inget jag skyndat på direkt då jag måste in med en lyft. När jag köpte den så läckte det bränsle från matningsslangen till bränslebryggan så fick köra hem den med min provisoriska lösning: krympslang över slangen och spännband. På plats hade vi inga vertyg eller delar för att börja skruva det tillrätta men kan meddela att det fungerade och jag slapp en dyr resa hem smile https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217105/217105-6e5a45c67894720ac357dd483e9d558c.jpg
Problemet som skedde därefter var när jag kom hem då jag inte fick bort insuget på bilen. Alla muttrar gick att lossa + en av bultarna upptill på toppen av insuget (som omsluts av ett rör) men den andra hade röret etsats sig fast i toppen.. Så man fick istället göra det man kunde av den lilla ytan som fanns då jag hade bråttom upp till Linköping igen smile https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217105/217105-25987ecf7fa3c2ece8fcd69b1eb279cd.jpg har hursomhelst fått loss insuget nu. Med hjälp av hävstång Tror det är det bästa verktyget jag använt på denna bilen haha.. Funkar till allt!
https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217105/217105-65d4ddca9b304f7f390baddf8f94df21.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217105/217105-f48c81a6904c5027fa7ad7ddbdc228ca.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/218/217105/217105-75125acd39f6ba87f02f4bd89f8bd032.jpg ovan är en bild på de två bultarna som satt till toppen.. Ni kan nog se vilken av dem som man hade problem med tongue
skruven till fördelaren = knäckt, kul.. Men det blir ändå annan motor så..
https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217105/217105-f884cf8d34e149bead213d89e80c41a3.jpg
Plockade loss ventilkåpan för att kika lite på kamaxeln
https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217105/217105-f48794b19fc148a2c82a2891bdb02ad5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217105/217105-ae71c60e40d97d23de189ad5e3c1a3cc.jpg

Senast redigerat av Satmaran (19 januari 2017)

432 Inlägg
Skrivet 13 januari 2017 #25

Satmaran skrev:

M123 skrev:

Satmaran skrev:
Sitter & lirkar på vad som ska inhandlas till bilen. Det är mycket man vill göra men om man vill få den färdig till sommaren hinner man inte med allt det man tänkt, jag får återkomma när jag fått upp en lista smile

Om någon har tips på en lämplig svets så hör av er! Försöker få tillgång till ett 3-fas uttag, något som inte finns i lokalen just nu. Men hörde av mig till ägaren av byggnaden så förhoppningsvis kan det installeras i början på nästa år smile
http://www1.garaget.org/gallery/images/218/217105/217105-bd6ca71c28043e2d65494ec5834cc151.jpg

Svets beror lite på vad för 3-fas du kommer att ha. 16 eller 32.
Bilplåt och vanligt hem-pul räcker det gott med en icke vattenkyld 16 maskin. Är bättre t.o.m att den inte är vattenkyld då den blir smidigare.

Bästa är att köpa en gammal industrimaskin från utförsäljning typ konkurs osv, nytt är inte så bra faktiskt helst inte Kina. Fick, japp fick en maskin, sämre skit har nog inte sett dagens ljus.

Har en gammal Esab A10 från 70talet hemma. Den går och går, går faktiskt bättre än många andra svetsar jag kört med.

Tips.
Ja gammalt och billigt, analoga. Men se över så det finns reservdelar.
Esab
Kemppi
Oerlikon
Är märken som man kan lita på.
Ska man ha nytt är det bara Kemppi som är något att ha idag. Esab är skräp idag.

Trevlig tråd föresten. smile

Aa det är ju bra att veta om vad det blir. Jag uppskattar att du skrev! Är inge proffs på vad gäller svets men känner igen de två övre alternativen smile Har inte svetsat på ett bra tag så tror jag lämnar det mer avancerade till någon kunnig smile
har inte fått någon mer info av ägaren hur det ser ut.
Finns det någon lämplig svets för 1fas i värsta fall tro??? Svets med tillförsel av gas?
Tanken är att leta upp någon lite äldre svets på blocket för det är nog som du säger dem som tål mer smile

Tack för tipsen! Och kul att du gillar tråden big_smile

Du blir väldigt begränsad i vad som finns. Vanligtvis är ju 1-fas uppsäkrat till endast 10A, vissa maskiner är inte meningen att dom ska gå på så lite då Sverige är lite unikt. Tex Tyskland med samma kontakt på 1-fas har istället 13A eller vad det var vilket här kräver ett egen uttag här för att uppnå här uppsäkrat på 16A. Ser ut som en modell mindre 3-fas, skitsamma du hänger nog med, man får inte ut all prestanda ut ur maskinen. smile
Det funkar men, sen blir du begränsad med typer av trådrullar och hur grov plåt du kan köra, samt hur länge.

Absolut ska det vara homogen tråd med skyddsgas jag rekommenderar mison 18 och en tråd om 0.8mm.
0.6mm är så lätt att bli att trassla sig och få att mata riktigt. 1mm blir för grov på bilplåt då det krävs så mycket värme och det vill man inte ha då det slår sig.

Nu är det som med svetsning som med allt annat, alla tycker olika och gillar olika.

Senast redigerat av M123 (13 januari 2017)

"Yeah come on Affen and do the shake"
183 Inlägg
Skrivet 19 januari 2017 · Inlägg av trådskaparen #26

M123 skrev:

Satmaran skrev:

M123 skrev:

Svets beror lite på vad för 3-fas du kommer att ha. 16 eller 32.
Bilplåt och vanligt hem-pul räcker det gott med en icke vattenkyld 16 maskin. Är bättre t.o.m att den inte är vattenkyld då den blir smidigare.

Bästa är att köpa en gammal industrimaskin från utförsäljning typ konkurs osv, nytt är inte så bra faktiskt helst inte Kina. Fick, japp fick en maskin, sämre skit har nog inte sett dagens ljus.

Har en gammal Esab A10 från 70talet hemma. Den går och går, går faktiskt bättre än många andra svetsar jag kört med.

Tips.
Ja gammalt och billigt, analoga. Men se över så det finns reservdelar.
Esab
Kemppi
Oerlikon
Är märken som man kan lita på.
Ska man ha nytt är det bara Kemppi som är något att ha idag. Esab är skräp idag.

Trevlig tråd föresten. smile

Aa det är ju bra att veta om vad det blir. Jag uppskattar att du skrev! Är inge proffs på vad gäller svets men känner igen de två övre alternativen smile Har inte svetsat på ett bra tag så tror jag lämnar det mer avancerade till någon kunnig smile
har inte fått någon mer info av ägaren hur det ser ut.
Finns det någon lämplig svets för 1fas i värsta fall tro??? Svets med tillförsel av gas?
Tanken är att leta upp någon lite äldre svets på blocket för det är nog som du säger dem som tål mer smile

Tack för tipsen! Och kul att du gillar tråden big_smile

Du blir väldigt begränsad i vad som finns. Vanligtvis är ju 1-fas uppsäkrat till endast 10A, vissa maskiner är inte meningen att dom ska gå på så lite då Sverige är lite unikt. Tex Tyskland med samma kontakt på 1-fas har istället 13A eller vad det var vilket här kräver ett egen uttag här för att uppnå här uppsäkrat på 16A. Ser ut som en modell mindre 3-fas, skitsamma du hänger nog med, man får inte ut all prestanda ut ur maskinen. smile
Det funkar men, sen blir du begränsad med typer av trådrullar och hur grov plåt du kan köra, samt hur länge.

Absolut ska det vara homogen tråd med skyddsgas jag rekommenderar mison 18 och en tråd om 0.8mm.
0.6mm är så lätt att bli att trassla sig och få att mata riktigt. 1mm blir för grov på bilplåt då det krävs så mycket värme och det vill man inte ha då det slår sig.

Nu är det som med svetsning som med allt annat, alla tycker olika och gillar olika.

Sverige är som det är haha hmm ja jag kan tänka mig att det är begränsningar. Så egentligen hade man mest av allt velat köra på en med 3-fas så när man väl har en svets inte behöver vara så begränsad. Känns nästan mer som att det inte finns så många fler alternativ smile

Jag tar in dina tips! När jag fått till det med ägaren så får jag se vad det blir smile tack M123

183 Inlägg
Skrivet 31 januari 2017 · Inlägg av trådskaparen #27

Inte fått indraget 3fas än så tänkte påbörja lite på elen. Iallafall sätta mig och räkna ut arean på alla kablar så jag kan kolla lite på kablar som ska beställas hem. Säkringsboxen och batteriet ska somsagt bak till skuffen och då blir det x antal meter kablar som ska in.
https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217105/217105-f5f8f54117a016db89a72a7e3d5a2488.jpg
Supran tar som tidigare nämnt all tid just nu då vi vill få ut den till sommaren. BMW-n kommer bli ett projekt som kommer att gå under en längre period och eftersom tanken är att det ska bli ombyggt fordon så kommer det bli mycket jobb. Men ha lite tålamod tillsvidare smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217105/217105-c28e191a7448483c2a9b689d1e2d00e0.jpg

Senast redigerat av Satmaran (27 februari 2017)

183 Inlägg
Skrivet 27 februari 2017 · Inlägg av trådskaparen #28

https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217105/217105-41e15d8a6756c98967b0cb4cf016116d.jpg
Tro det eller ej, i helgen hände det lite med bmw-n! Plockade isär motorn i molekyler och sen var det till att lyfta av den smile m40b18 satt det i den och kommer till att kasseras och sedan ska det dit någon annan motor. Jag har inte bestämt motor än men så som det ser ut så ska den byggas som ombyggt fordon. Vilket innebär att det finns en del man kan göra innan man ligger i den fasen. https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217105/217105-50c91f743503c46ca571ac0250e55683.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217105/217105-8e2ee9cfa270244a587f6bd099ea5901.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217105/217105-1d58889239877f85414f234131423e70.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217105/217105-989d3b7fd94a8ea46b701ed9e4e3c95d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217105/217105-e63b529acf5e2af79207e104a21cbbe8.jpg
Zf-låda verkar passa bra till org. växellådsbalk så ligger i tankar om  att köra med en sådan smile vet dock inte hur det slår sig med en automatlådas fästen men om det funkar bra så verkar det smidigt! har en manuell låda liggandes till e30 redan men det blir nog annan somsagt... Bilen är en automatare och kommer konverteras till manuell. Det är lite småpill men det är dem utmaningarna man suktar efter! Har ni några tips ang. Konvertering så är jag mer än glad för det!
https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217105/217105-0bdb8a52e18176005b893b2e654132c2.jpg
Kapat lite i golvet också så man kan sätta dit ny plåt. Har inhandlat mig-svets (1fas, jag vet..... Och tyvärr ingen gammal svets) tänkte jobba lite med svetsen utanför bilen ett tag tills jag får in tekniken ordentligt . Har svetsat lite tidigare men man ska väl inte säga att  jag skulle fått godkänt betyg så som det ser ut nu haha! Så vi får helt enkelt se när man känner sig redo smilehttps://www1.garaget.org/gallery/images/218/217105/217105-d49d923b0b67d58d61666dec338e1718.jpg
Det var allt för denna gång!

370 Inlägg
Skrivet 2 mars 2017 #29

Kul projekt! Följer! Kolla gärna in min projekttråd!:-)

183 Inlägg
Skrivet 2 mars 2017 · Inlägg av trådskaparen #30

Volvo965 skrev:
Kul projekt! Följer! Kolla gärna in min projekttråd!:-)

Kul att du följer big_smile Ska absolut kika in (y)

183 Inlägg
Skrivet 6 mars 2017 · Inlägg av trådskaparen #31

I helgen blev det lite möblering i garaget smilehttps://www1.garaget.org/gallery/images/218/217105/217105-1d4c248487b6071fbc428532dd27546f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217105/217105-0f9b1acda6a43eadc6964aaa8c25828a.jpg

Började plocka bort fjäderbenen där fram men eftersom allt ska renoveras så var det lika bra att plocka bort hela framvagnen i ett svep smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217105/217105-be257ef4adf16e60af68482ce10c2abb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217105/217105-9c5c87ea68f2bfbb744bc4d2a5962938.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217105/217105-faa4174b7a153818a1f48720480da2be.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217105/217105-daaaac02f9cf70d85186e5020aa0e974.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217105/217105-d929ab7bb0861a3340f669b5034b5bfa.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217105/217105-2225f4ca66c117d2376dc01833439a6c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217105/217105-2cff5d00407d3507f6e28c1b6ce97fa9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217105/217105-a95a218ba0d04deee9788e187593265a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217105/217105-42b873382e49b66093dde084a3750feb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217105/217105-c41ef601c733fcec8612bda11945ba69.jpg
Såklart använder jag mig av bmws verktygssats som följde med wink den nedre är lånad
https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217105/217105-9a494411c6dd54f001030cb35f72c911.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217105/217105-99cca5d992a42b29a128f43287f55d28.jpg
Den står fint i hörnet iallafall (y)

https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217105/217105-7d77607181e7eb54c67eeb0d7c3b6453.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/218/217105/217105-c082fee921e97c7a07da0dd9caa8117a.jpg
Kommer till att slipa ner bilen också och har påbörjat lite där bak smile får väl uppdatera er snart igen. Trevlig måndag på er sålänge smile

94 Inlägg
Skrivet 16 oktober #32

Följer!

183 Inlägg
Skrivet 19 oktober · Inlägg av trådskaparen #33

RandomMaister skrev:
Följer!

Kul! Den står fortfarande och väntar på att jag ska bli klar med s14 så den ska få sin kärlek^^


Sponsrade tjänster

Powered by
boka bilservice till fast pris

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang