Olja in volvo 940 turbo.

Martin_volvo940
30 oktober 2018 · 63 Inlägg

Tänkte fråga hur ni andra gjort med olja in till turbon.  Org sitter det ett metall rör ju men många kör ju med stålomspunen slang med an koppling och självklart an på banjo då. Men min tänkte är då hur det är gjort i andra delen. Är det bara ett kappat rör med slangen över och klammer eller är det gjort på annat vis?

Olje returen har jag byggt om redan från rör till slang med an på turbo och slang anslutning vid blocket dok blev den kanske stor med an16 men funkar.

Mew
30 oktober 2018 · 2 160 Inlägg

Du kan tyvärr inte sätta slang över med klammer, varm olja trycker sig ut i princip överallt. Det måste sitta ordentligt. I mitt fall gängade jag blocket och satte en AN-adapter där med.

Senast redigerat av Mew (30 oktober 2018)

Martin_volvo940
30 oktober 2018 · 63 Inlägg

aah liknande som man gör i olje returen då om man inte har övergång att slå ner där?

Mew
30 oktober 2018 · 2 160 Inlägg

Förlåt, mitt fel, trodde du menade returen. Läste för snabbt. smile

Det är ju en banjobult på blocket original, så det man kör då är en stålomspunnen slang med banjo i båda ändar! Jag mätte upp och fick min pressad på Hydroscand. smile

Martin_volvo940
30 oktober 2018 · 63 Inlägg

Jaahaa det är så enkelt bara. Fan vad bra. Ha inte titta så noga där än så därför jag la ut frågan här. Kanske ska beställa och dra sånt då på en gång. Antar det är an4 va?

Mew
31 oktober 2018 · 2 160 Inlägg

Minns tyvärr inte storleken, men banjobultarnas gängor mäts som vanligt, dvs M8, M10, M12 etc. AN är, om jag inte minns fel, en standard som användes i den amerikanska militären (AN = Army/Navy) så den är rätt ovanlig just på bilar utanför trimvärlden. Sjukt smidigt dock. smile (Ursäkta lite OT)

Martin_volvo940
31 oktober 2018 · 63 Inlägg

Hehe okej ja bara ta en som passar M storleken då och sen ta slangen efter an storleken på banjo. Haha ja va väldigt genom gående info tongue

Martin_volvo940
1 november 2018 · 63 Inlägg

Mew skrev:
Minns tyvärr inte storleken, men banjobultarnas gängor mäts som vanligt, dvs M8, M10, M12 etc. AN är, om jag inte minns fel, en standard som användes i den amerikanska militären (AN = Army/Navy) så den är rätt ovanlig just på bilar utanför trimvärlden. Sjukt smidigt dock. smile (Ursäkta lite OT)

Du kommer inte ihåg om det va m12 eller m14 i blocket?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang