Corvette -66 projekt

corvette coupe -66. totalobjekt. skall bli enkomplett renovering, med ombyggnationer av chassit. men orginalutseendet skall bevaras. lättat och andra material. BB427 tri-power och 4vxl. manuell.

chris_gson

  • 156 Följare
  • 168 239 Visningar
  • Uppdaterades senast 10 november
267 Inlägg
Skrivet 21 juli · Inlägg av trådskaparen #441

avbuggningar fortsätter......
Denna gång undermålig kvalite på generator.... urk.....
inget kvalitetstänk där heller.....
Remskiva saknade bricka under mutter. så det blev inget tryck på remskivan mot ansats. efter ett tag så låg den lös o centrumhålet hade blivit ovalt.....
Det blev att svetsa upp centrum. svarva av. o dit med låsbricka. Sen gick det....
I alla fall tills vidare.....

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-c0031791c91a749a702a724450f3d06f.jpg

954 Inlägg
Skrivet 22 juli #442

Typiskt, man märker att det är mycket jobb med  alla efterjusteringar, men tråkigt med undermåliga delar

Kungen av dagspendlande. · 1 117 Inlägg
Skrivet 23 juli #443

Ja, med tanke på hur lätt det är att stämma någon i USA tycker man deras quality Control borde vara bättre än så där... :-/

The drive...
267 Inlägg
Skrivet 31 juli · Inlägg av trådskaparen #444

Bilen blev ialla fall så pass färdig så att den kom med på sommarsemester.
Det blev 50km....
Huva med nya problem, o vidare utveckling....
lång lista att åtgärda.
Men den e hel. o det börjar att fungera....
.
provkörning....
https://www.youtube.com/watch?v=Igqf-rQ-Duc
.

267 Inlägg
Skrivet 31 juli · Inlägg av trådskaparen #445

Bilen blev ialla fall så pass färdig så att den kom med på sommarsemester.
Det blev 50km....
Huva med nya problem, o vidare utveckling....
lång lista att åtgärda.
Men den e hel. o det börjar att fungera....
.
provkörning....
https://www.youtube.com/watch?v=Igqf-rQ-Duc
.

Kungen av dagspendlande. · 1 117 Inlägg
Skrivet 1 augusti #446

Ja, det är väl alltid en inkörningsperiod kan jag tro! Några stora punkter att fixa eller bara en hel hög med smått? ^^

The drive...
267 Inlägg
Skrivet 4 augusti · Inlägg av trådskaparen #447

hmmmm..
vad skall man säga, både stort o smått. högt o lågt...
Här är ett urval :
- ställt om både framvagn o bakvagns inställning.
- bränslesystem ombyggt.
´ventilering av bakaxel ombyggt.
- fjädrar i coilover bak för mjuka. bottnar mot genomslagsgummi. måste ha hårdare.
- nya tändkabelhattar med extra värmeskydd.
ställa om tändning.
- vindrutetorkare ej fungerande....
- bullret ej löst....
. ventilfjädrar till motorn har satt sig efter alla år. måste bytas till nya. går ej att varva över 4000....
- testning av olika däck o fälg kombinationer. ej färdigt....
- generator som strular. måste byggas om till vintern.
oljeläckage från vevaxeltätning. måste bytas i vinter.....
- koppling ej nöjd med känslan. tung o tar direkt.
- styrsnäcka. ej nöjd med O-precisionen. även efter ett antal justeringar. måste överväga om den måste bytas ut....
-tutan i rattstång får ej till att fungera. blivit tillfällig lösning.
-div. strul med olika delar som lossnat eller slutat fungera... (bl. a dåligt monterat....)

Kungen av dagspendlande. · 1 117 Inlägg
Skrivet 6 augusti #448

Trial & Error deluxe låter det som. Men det är väl rätt naturligt när man sätter fart på grejer som inte rullat på länge! Du har ju dessutom bytt ut typ... allt... :-O

The drive...
267 Inlägg
Skrivet 7 augusti · Inlägg av trådskaparen #449

jo så e de väl...
Men synnerligen irriterande när man tror att man kan börja använda bilen....
Hela första säsongen har gått åt till att lusa av div. barnsjukdomar.....
Men, jag vill använda o testa bilen till det den e byggd till, så det ska inte vara nån ''garage uppfarts queen''.....
å då e de bara att bita ihop o på det igen...

267 Inlägg
Skrivet 13 augusti · Inlägg av trådskaparen #450

Det här blev fredagsnöje......
I 30gr. värme, schimsa upp ca. 10st fjädrar som satt sig ordentligt. gick inte att varva över 4000rpm.
O så i lördags var det dags att prova alla modifieringar o förbättringar som gjorts i sommar...
trodde jag...
Besiktning o allt var bra. sista provkörning på Mantorp innan först varvet runt.
Kylaren sprack på 2 olika ställen i kylpaketet...... ridå...
inte i någon svets o inte i en ytter eller innersida. utan mitt i paketet....
jaha. måste tas isär o analyseras..... ingen ände på kvalitetsproblemen...

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-26f4362fea933d79cc4e6924b99976f1.jpg
.

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-623ba8b42155484952e4f47b2a86379f.jpg
.

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-7be6f66c4aaf0781022e6ab6b9228375.jpg

93 Inlägg
Skrivet 13 augusti #451

Snart har du hittat alla småfel. Då kommer bilen att vara riktigt bra!

Kungen av dagspendlande. · 1 117 Inlägg
Skrivet 14 augusti #452

Men vaff...... hur fan är det möjligt att grejer kan hålla så låg kvalitet!
Jag skulle bli gråtfärdig för mindre...

The drive...
267 Inlägg
Skrivet 22 augusti · Inlägg av trådskaparen #453

Så. original kylaren i aluminium från 1966 åter på plats. Harrison dekalen finns kvar till o med....
Efter användning av lite modernt kemiskt hokus pokus medel så är kylaren tät. För stunden i alla fall....
Nu blir det dags för lite provkörning innan säsongen är helt över, så bara att hoppas på att vädret fortsätter att vara varmt o torrt....

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-b3abcc0a8257622c2d845e3138ae7d5a.jpg
.

https://www1.garaget.org/gallery/images/146/145357/145357-df36f9756992d42219e7f1e7f4cdf5a4.jpg

Kungen av dagspendlande. · 1 117 Inlägg
Skrivet 23 augusti #454

Bar's Leaks e GRYMT! Har aldrig varit med om ett effektivare tätningsmedel för ett kylsystem.
Hoppas hoppas hoppas vädret håller i sig då!

The drive...
267 Inlägg
Skrivet 17 september · Inlägg av trådskaparen #455

Provkörning på GTR motorpark, Eskilstuna.
Första gången med bilen på bana. väldigt kort o knixig bana. mest prova på o med ''låg hastighet''.
Gick inte att köra mer än nåt varv förrän bränsletrycket sjönk.
Så jag har kvar problemen med bränslesystemet. Det är antagligen bränslepumpen som inte har klarat att ligga med bränsle i sig under flera år...
blir till att byta ut...

Annars fungerade bromssystem, styrning o fjädring hyggligt ok. inget annat som krånglade. Så det var ändå bra......
.
men det gick inte så fort....
.
kommer att lägga in en länk till youtube här..

448 Inlägg
Skrivet 17 september #456

Trisst när det ska jäklas från första början utan uppehåll 😯

267 Inlägg
Skrivet 19 september · Inlägg av trådskaparen #457

ren envishet driver en framåt....
(är det enda i livsåskådningen som har fungerat.....)

2 Inlägg
Skrivet 8 november #458

Hej!

Hittade ditt projekt när ni tog fram diffkåpan i aluminium.
Sen kofångare i plast och kolfiberhuv bland annat.
Du verkar kunna ta fram proffsgrejor!
Renoverar själv en 67 BB coupe sen alltför många år.
Original Marina Blue, sen vit.
Den blir nu 65-66 gul, skiljer sig minimalt från Sunfire Yellow.som 67 egentligen ska ha.
Intresserad av att skaffa såna plastkofångare.
Och diffkåpan, är det några som tillverkar den ni tog fram?
Läste om bromsproblemen. Jag har Wiliwoodoken som tar originalpads, och köpte huvudbromscylinder i aluminium också. Inte Willwoods utan en med lock av originaltyp. Bara provat bromsarna på garageplan och där funkar dom i alla fall.

267 Inlägg
Skrivet 9 november · Inlägg av trådskaparen #459

Hej !
vad trevligt med fler i ''sfären'' av samma bilar. -67.or & BB har ju en mer ''kultstatus. här hemma finns det inte så många. men i staterna har de etablerat sig som speciellt intressanta. särskilt om de original är med BB. O Sunfire Yellow har jag vant mig vid nu..... färgen passar rätt bra, o så syns den väl.....
- Jo, jag hade en initial förhoppning om att det skulle gå att finansiera bygget med att producera lite saker som inte var så enkla att massproducera. o med lite mer ''engineering'' innehåll. efter att gjort alla delar, så ser jag ganska snart att få ens kostnadstäckning för de delarna är svårt. ''marknaden o betalnings förmågan i Sverige räcker inte till. Det är en för begränsad krets. Så jag har inte gjort några mer ansträngningar. Jag har dock fortfarande delar över. några diffkåpor finns kvar. o jag har formen för huven, samt gjort ett par set med kofångare. Om du är intresserad av att komma o titta o diskutera så hör av dig.
- Bromsproblemen löste sig när jag väl kunde lufta på rätt sätt, med oken avtagna o riggade så att luftnipplarna kom tydligt högst upp. det var enda sättet. då gick det bra.... bromsmässigt fungerar de bra med balans fram o bak, men har inte börjat att provocera dem. jag har ett steg mer sintrade belägg än original o det känns tydligt att de behöver bli varma för att börja ta.... Hör gärna av dig för ett besök !

2 Inlägg
Skrivet 10 november #460

Hej!
Min 67 är helt odokumenterad och enda originaldelarna i drivlinan verkar vara bakaxeln och svänghjulet. Annars hade man inte haft råd med den.
Bilen var ett ganska oskruvat men lite strippat renoveringsobjekt och allt tyder på att det är (var) en 435hp 427  med tillhörande transistortändning samt sidepipes, trepunktsbälten och F41 HD-fjädringen som bara var option på 435hp. Panelen var också i 435hp utförande och såg ut att aldrig ha blivit rörd.
Men utan originalblock och dokument förblir den en av alla 435hp "wannabes".

Skulle gärna titta på grejorna vid tillfälle. Finns du i Mälardalsområdet?


Sponsrade tjänster

Powered by
boka bilservice till fast pris

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang