Hur mycket tål en D5 185hk 2006

Sport80
14 november 2018 · 20 Inlägg

Hej!
Jag har en Volvo S80 D5 (185hp 136kW) och jag funderar på att chiptrimma den vilket ger den +52 hp och 105Nm. Bilen har endast gått 6000mil.

Så frågan lyder. Hur mycket tål automatlådan, hur mycket mer stryk tar den med ett chip, klarar drivknutarna sig? Skriv gärna era egna erfarenheter! smile

Här är chippet som jag har kollat på

https://www.racechip.com/shop/volvo/s80 … 400nm.html

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 november 2018 · 17 345 Inlägg

Trimma på. Lådan tål det. Körsättet spelar in, kör man som en galning och inte väntar på att bilen får in rätt växel så går det att ta död på bilen men har man "känslan" för hur det känns så håller grejerna länge.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Mack855
15 november 2018 · 1 354 Inlägg

Det är inte bra pris på den optimeringen, ta mjukvaran ifrån typ autotech eller bsr typ som är erkänt större iallafall, priset är ungefär detsamma. Jagar du pris tror jag att bsr har 20% just nu på steg ett mjukvara. Och ja bilen pallar om du kör med någorlunda vett smile alla bilar går att ta död på med eller utan trim.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 november 2018 · 13 644 Inlägg

ser ut som skräpgrejer det där...  att lura motorn att tro att det är lägre bränsletryck och laddtryck än vad det är ..sånt skit hör hemma på sopptippen och ska ALDRIG användas på en dieselmotor..  gör en riktig optimering det ger väldigt bra resultat.   men undvik alla boxar som finns på marknaden oavsätt vilka som påstår att det är så jävla bra..     för min arbetskamrat som så fint skröt över sin kcr box att det gick så bra och aldrig haft några problem.. häromdagen kröpt det fram att han stundar sitt andra spridarbyte av samtliga spridare första spridarbytena skedde vid 10K nu har den gått runt 20K och det är dags igen...  det är straffet för att man kör med dessa effekt boxar.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang