SEAT LEON 1,8T 4WD "Leona" -01

Uppgradera/modifiera efter behag. Gillar lågt och stance varför bagaget byggs om för att husera en lufttank. Så spekulera på vad som komma skall... Nästa sak på listan är uppgradering av spindlar fram och bromsar... HÄNG MED!!

Ba_anderzzon

  • 16 Följare
  • 6 682 Visningar
  • Uppdaterades senast 6 december
2 593 Inlägg
Skrivet 29 augusti 2016 #21

Det beror på hur tjock du monterar. Men om den blir väldigt kraftig blir den överstyrd ja.

S3 Projekttråd
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
30 Inlägg
Skrivet 30 augusti 2016 · Inlägg av trådskaparen #22

Inga bilder än, händer inte så mycket under veckorna mer än småjobb på bilen...

Jag har kollat efter turbo till bilen och det lutar mot något bättre än en China-turbo.
Jag är dock inte så stor motståndare till saker tillverkade i China då det mesta i dagsläget görs där.....

Har kollat på Mamba-turbo och Arashi (China, men kvalitet) och då en GT2871r/GT2863r, kostar runt 7k.
Båda dessa är kullagrade med keramiska lager å borde hålla en bit på effektvägen då dessa är specade för runt 450hk.

Ska hjälpa kompisen att trycktesta(efter läckor) hans SEAT i veckan så kollar väl min med...


to be continued....
/Bazz

2 593 Inlägg
Skrivet 30 augusti 2016 #23

Kolla svvwat I norrköping. De säljer någon hybrid som ger dig mer knuff I motorn.

S3 Projekttråd
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
30 Inlägg
Skrivet 12 oktober 2016 · Inlägg av trådskaparen #24

Länge sen man uppdaterade!!

Körigt på jobbet, ombildning av hyresrätt till bostadsrätt där man bor och förkylning......

Senaste små inköpen...

Kina-kabel VCDS

http://i1174.photobucket.com/albums/r616/bazz8686/SEAT/DSC01762_zpslcdy467e.jpg
Kina-kabeln köptes för 40 kr och tanken är att jag ska använda den för att kunna koppla in BAM-Ecu:n i min bil.

Mastreo 7

http://i1174.photobucket.com/albums/r616/bazz8686/SEAT/DSC01763_zpsn43lihnq.jpg
Maestro 7

http://i1174.photobucket.com/albums/r616/bazz8686/SEAT/DSC01764_zps2rvwbc0u.jpg
Den mer spännande kabeln och Maestro 7 är en fiffig pryl som gör att jag kommer kunna mappa BAM-Ecu:n. Flertalet kör med detta och smidigt att kunna behålla original styrdon ME 7.5 som dessutom adapterar sig efter mapp vilket inget eftermarknadsstyrsystem gör!!

Grenrör, Topmount

http://i1174.photobucket.com/albums/r616/bazz8686/SEAT/DSC01761_zpssxdokjfa.jpg
Jag tänkte börja snickra på ett grenrör men när jag hittade detta för under 3000 kr känns det inte som så mycket att fundera på. Blir kul att se hur det passar men ser riktigt fint ut.

Det jag skulle vilja ha tag på nu är:
-En turbo(GT28/GT30)
-Värre koppling
-Större spridare, helst en AGU motor att sätta H-profilare i.

Jag och min bättre hälft flyttar ihop vilket innebär att vi kör hennes Yaris då den faktiskt går snålare än min SEAT. Hoppas det lättar upp så jag kan få lite mer tid att montera alla grejerna!

Håll ut!!

To be continued....
/Bazz

2 593 Inlägg
Skrivet 15 oktober 2016 #25
S3 Projekttråd
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
30 Inlägg
Skrivet 24 april 2017 · Inlägg av trådskaparen #26

Efter långt uppehåll härifrån skriver jag här igen..

Har blivit lite tid i garaget dock inte så mycket som jag velat.

Hållit på med elsystemet, återkommer med bilder när iphonejä!%&ln funkar(mobilbilder)

Laddat för installation för farthållaren(måste ju kunna använda bilen till bana med)
Plockat bort lite saker och gjort delvis shaved bay gällande kabelpiskan genom att dra denna
i rambenen.

Har inte inhandlat något större än men laddar för att köpa turbon, det blir en
Borg Warner EFR 7064/7670 turbo.
http://i1174.photobucket.com/albums/r616/bazz8686/SEAT/BorgWarner7064_zpsr3rahj5a.jpg
Rätt dyr sak men köp dyrt å köp en gång hoppas jag på.

Jag har inhandlat en massa grejer som jag nog inte visat här, men visar det jag tänkte installera härnäst.

Hoppas ni gillar min ihopklippning av bilder på en catchcan:en
http://i1174.photobucket.com/albums/r616/bazz8686/SEAT/CATCHCAN_zpss75jdsiy.jpg

Och expansionskärlet som är lite mer stealth-look

http://i1174.photobucket.com/albums/r616/bazz8686/SEAT/COOLANTTANK_zpsj7ff0gi0.jpg

To be continued....
/Bazz

30 Inlägg
Skrivet 28 april 2017 · Inlägg av trådskaparen #27

Efter att fått till telefonen så kommer här några fler bilder!

Har inte jättemånga bilder på hur jag gjort men tog några nu senast jag grejade(mobilbilder)

På förarsidan syns vars original kabelkanal legat(fyrkantigt jack i torpedvägg/fågelbad)
http://i1174.photobucket.com/albums/r616/bazz8686/SEAT/2017-04-22%2022.06.51_zpsvemsbhrs.jpg

Och en bild som visar på passagerarsidan
http://i1174.photobucket.com/albums/r616/bazz8686/SEAT/2017-04-22%2022.06.31_zps2kdoroox.jpg

Ett verktyg som varit till stor hjälp har varit denna box (Biltema)
http://i1174.photobucket.com/albums/r616/bazz8686/SEAT/2017-04-22%2022.07.18_zpscsytp3qi.jpg

Gjorde två inköp på Ebay i veckan med, en beg. avgastempgivare och ett beg. 225hk omvänt insug.
Hade tänkt försöka börja med intercoolerrör och ECU-swapet snart.

Nån som vet om jag kan med hjälp av VAG-com få in SKC-koden i nya(beg.) styrdonet?
Drar mig till minnes att jag måste bänk-flascha om den....

To be continued....
/Bazz

1 271 Inlägg
Skrivet 28 april 2017 #28

Ba_anderzzon skrev:
Efter att fått till telefonen så kommer här några fler bilder!

Har inte jättemånga bilder på hur jag gjort men tog några nu senast jag grejade(mobilbilder)

På förarsidan syns vars original kabelkanal legat(fyrkantigt jack i torpedvägg/fågelbad)
http://i1174.photobucket.com/albums/r616/bazz8686/SEAT/2017-04-22%2022.06.51_zpsvemsbhrs.jpg

Och en bild som visar på passagerarsidan
http://i1174.photobucket.com/albums/r616/bazz8686/SEAT/2017-04-22%2022.06.31_zps2kdoroox.jpg

Ett verktyg som varit till stor hjälp har varit denna box (Biltema)
http://i1174.photobucket.com/albums/r616/bazz8686/SEAT/2017-04-22%2022.07.18_zpscsytp3qi.jpg

Gjorde två inköp på Ebay i veckan med, en beg. avgastempgivare och ett beg. 225hk omvänt insug.
Hade tänkt försöka börja med intercoolerrör och ECU-swapet snart.

Nån som vet om jag kan med hjälp av VAG-com få in SKC-koden i nya(beg.) styrdonet?
Drar mig till minnes att jag måste bänk-flascha om den....

To be continued....
/Bazz

VCDS kan hantera SKC koden om du har den. Annars är det andra verktyg som gäller.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
2 593 Inlägg
Skrivet 28 april 2017 #29

Läste att du ska montera farthållare. Intressant. Jag med.
Fick hem en spak idag med den saknade knappen.

Motorrummet ser bra ut. Det ser ut som originalstag mellan fjädertornen? Är det från en audi för jag har likadan tror jag?

S3 Projekttråd
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
Cupra_
Skrivet 28 april 2017 #30

Jättekul och ambitiöst projekt! Följer!


Ett par saker jag reagerade på bara om du tänker behålla bilen vägreggad, se det som tips och inte gnäll:
*Catchcan går med 99% säkerhet inte igenom besiktningen, vevhusventilationen måste vara sluten ordentligt. Inget vevhusfilter som ventilerar ut gaser.. Har själv varit sugen på den lösningen men fick höra från en tekniker att det är tvär-nej.
*Sportratt går aldrig igenom då bilen har airbag original i ratten. Oavsett om lampan lyser eller ej.
*Turbo+grenrör m.m. kommer heller aldrig gå igenom, klassas som ombyggd motor.
*Luftfjädring måste reggas in, annars inte godkänt.

Detta förutsatt att teknikern har kolla på läget såklart. Sen kan man ju alltid ha lite tur också smile
Kul för övrigt att ni är sugna på lite bankörning, går själv i de tankarna.. Måste fixa en till bruksbil först bara smile

2 593 Inlägg
Skrivet 28 april 2017 #31

Cupra_ skrev:
Jättekul och ambitiöst projekt! Följer!


Ett par saker jag reagerade på bara om du tänker behålla bilen vägreggad, se det som tips och inte gnäll:
*Catchcan går med 99% säkerhet inte igenom besiktningen, vevhusventilationen måste vara sluten ordentligt. Inget vevhusfilter som ventilerar ut gaser.. Har själv varit sugen på den lösningen men fick höra från en tekniker att det är tvär-nej.
*Sportratt går aldrig igenom då bilen har airbag original i ratten. Oavsett om lampan lyser eller ej.
*Turbo+grenrör m.m. kommer heller aldrig gå igenom, klassas som ombyggd motor.
*Luftfjädring måste reggas in, annars inte godkänt.

Detta förutsatt att teknikern har kolla på läget såklart. Sen kan man ju alltid ha lite tur också smile
Kul för övrigt att ni är sugna på lite bankörning, går själv i de tankarna.. Måste fixa en till bruksbil först bara smile

Catchcan var intressant info.

Nu måste du läsa igen o fundera lite.

Sportratten han pratar om ser jag på bild. Den kommer från en Golf4 R32 och har airbag. Samma generation av bil. Bara att skruva dit o koppla in. Godkänd.

Det är ju en 1,8T turbomotor han har. Så att det sitter ett annat grenrör o turbo är nog svårt att se om ens någon tänker på det. Den ser ut som den alltid gjort. Inte helt original men i stort sett. Fortfarande en 1,8T. Så kan omöjligt bli problem om han inte berättar att han monterat större turbo.

BA var köpte du grenröret?
Är det till K04 antar jag?

Senast redigerat av Rickard-v (28 april 2017)

S3 Projekttråd
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
Cupra_
Skrivet 29 april 2017 #32

Rickard-v skrev:

Cupra_ skrev:
Jättekul och ambitiöst projekt! Följer!


Ett par saker jag reagerade på bara om du tänker behålla bilen vägreggad, se det som tips och inte gnäll:
*Catchcan går med 99% säkerhet inte igenom besiktningen, vevhusventilationen måste vara sluten ordentligt. Inget vevhusfilter som ventilerar ut gaser.. Har själv varit sugen på den lösningen men fick höra från en tekniker att det är tvär-nej.
*Sportratt går aldrig igenom då bilen har airbag original i ratten. Oavsett om lampan lyser eller ej.
*Turbo+grenrör m.m. kommer heller aldrig gå igenom, klassas som ombyggd motor.
*Luftfjädring måste reggas in, annars inte godkänt.

Detta förutsatt att teknikern har kolla på läget såklart. Sen kan man ju alltid ha lite tur också smile
Kul för övrigt att ni är sugna på lite bankörning, går själv i de tankarna.. Måste fixa en till bruksbil först bara smile

Catchcan var intressant info.

Nu måste du läsa igen o fundera lite.

Sportratten han pratar om ser jag på bild. Den kommer från en Golf4 R32 och har airbag. Samma generation av bil. Bara att skruva dit o koppla in. Godkänd.

Det är ju en 1,8T turbomotor han har. Så att det sitter ett annat grenrör o turbo är nog svårt att se om ens någon tänker på det. Den ser ut som den alltid gjort. Inte helt original men i stort sett. Fortfarande en 1,8T. Så kan omöjligt bli problem om han inte berättar att han monterat större turbo.

Angående sportratt menade jag en klassisk sportratt UTAN airbag. Den han har borde såklart funka fint men kollar man tidigare inlägg verkar det som om det satt en annan ratt i vid köp och besiktningen.

Turbo och grenrör ska inte vara godkänt, då det är en ändring av motorn. Sen som jag skrev så beror det ju helt på vilken besiktningsman man får. En genomsnittsgubbe kanske släpper det, men är det en kunnig och insatt person så kan det bli problem. Det är trotts allt fordonsintresserade människor som jobbar på bilprovningen.. De har ju sett en sån motor ett par gånger förr..

Catchcan är som jag sa. Även om oljan samlas upp så får inte gaserna ventileras ut. Jag vill själv ha ett sånt system då det skulle bespara mig massa rengöring, men fick nobben hos bilprovningen.

Senast redigerat av Cupra_ (29 april 2017)

30 Inlägg
Skrivet 2 maj 2017 · Inlägg av trådskaparen #33

Cupra_ skrev:
Jättekul och ambitiöst projekt! Följer!


Ett par saker jag reagerade på bara om du tänker behålla bilen vägreggad, se det som tips och inte gnäll:
*Catchcan går med 99% säkerhet inte igenom besiktningen, vevhusventilationen måste vara sluten ordentligt. Inget vevhusfilter som ventilerar ut gaser.. Har själv varit sugen på den lösningen men fick höra från en tekniker att det är tvär-nej.
*Sportratt går aldrig igenom då bilen har airbag original i ratten. Oavsett om lampan lyser eller ej.
*Turbo+grenrör m.m. kommer heller aldrig gå igenom, klassas som ombyggd motor.
*Luftfjädring måste reggas in, annars inte godkänt.

Detta förutsatt att teknikern har kolla på läget såklart. Sen kan man ju alltid ha lite tur också smile
Kul för övrigt att ni är sugna på lite bankörning, går själv i de tankarna.. Måste fixa en till bruksbil först bara smile

Ingen fara, tar det inte som gnäll!
Ska försöka förklara lite, *Catchcan-lösningen jag ska montera kommer ej vara som många andra monterar med ett filter... Det blir som originalsystemet fast med en oljefälla(catchcan) som brukar sitta på typ SAAB så inget ut i fria luften.

*Jag provar med annan turbo och grenrör, skulle du vara griniga får man skaffa bromspapper men eftersom bilen har turbo original brukar det inte vara större problem om man tänkt efter före.

*Jag har skickat iväg mina coilovers på renovering så blir inget luftfjädrat på denna bil men bra att ha i åtanke på annan bil.

/Björn(Bazz)

Rickard-v skrev:
Catchcan var intressant info.

Nu måste du läsa igen o fundera lite.

Sportratten han pratar om ser jag på bild. Den kommer från en Golf4 R32 och har airbag. Samma generation av bil. Bara att skruva dit o koppla in. Godkänd.

Det är ju en 1,8T turbomotor han har. Så att det sitter ett annat grenrör o turbo är nog svårt att se om ens någon tänker på det. Den ser ut som den alltid gjort. Inte helt original men i stort sett. Fortfarande en 1,8T. Så kan omöjligt bli problem om han inte berättar att han monterat större turbo.

BA var köpte du grenröret?
Är det till K04 antar jag?

Rickard, Jag köpte grenröret på Ebay, det är t3 fläns på det men när man köper det så fick man bestämma flänsar på turbo/wastegatesidan.

/Björn(Bazz)

30 Inlägg
Skrivet 2 maj 2017 · Inlägg av trådskaparen #34

Soulman skrev:

Ba_anderzzon skrev:
Efter att fått till telefonen så kommer här några fler bilder!

Har inte jättemånga bilder på hur jag gjort men tog några nu senast jag grejade(mobilbilder)

På förarsidan syns vars original kabelkanal legat(fyrkantigt jack i torpedvägg/fågelbad)
http://i1174.photobucket.com/albums/r616/bazz8686/SEAT/2017-04-22%2022.06.51_zpsvemsbhrs.jpg

Och en bild som visar på passagerarsidan
http://i1174.photobucket.com/albums/r616/bazz8686/SEAT/2017-04-22%2022.06.31_zps2kdoroox.jpg

Ett verktyg som varit till stor hjälp har varit denna box (Biltema)
http://i1174.photobucket.com/albums/r616/bazz8686/SEAT/2017-04-22%2022.07.18_zpscsytp3qi.jpg

Gjorde två inköp på Ebay i veckan med, en beg. avgastempgivare och ett beg. 225hk omvänt insug.
Hade tänkt försöka börja med intercoolerrör och ECU-swapet snart.

Nån som vet om jag kan med hjälp av VAG-com få in SKC-koden i nya(beg.) styrdonet?
Drar mig till minnes att jag måste bänk-flascha om den....

To be continued....
/Bazz

VCDS kan hantera SKC koden om du har den. Annars är det andra verktyg som gäller.

Okey, jag har en SKC-reader så jag kan få fram koden på original immo3a.
Får läsa på lite till, jag är lite skeptisk till att öppna upp ECU och löda som vissa skriver på diverse forum..

/Björn(Bazz)

30 Inlägg
Skrivet 2 maj 2017 · Inlägg av trådskaparen #35

Rickard-v skrev:
Läste att du ska montera farthållare. Intressant. Jag med.
Fick hem en spak idag med den saknade knappen.

Motorrummet ser bra ut. Det ser ut som originalstag mellan fjädertornen? Är det från en audi för jag har likadan tror jag?

Såg att du skrivit flera inlägg Rickard, bara köpt spak från skroten då?
Jag köpte ett "kit" från Tyskland med kabel och spak med knapp.

Tack!, dock skall jag byta ut både insug(225hk) och en slätare ventilkåpa prån en AGN(sug 1,8) för en renare look.

Fjäderbensstaget är ett från en Audi TT så du har helt rätt!

/Björn(Bazz)

30 Inlägg
Skrivet 6 december · Inlägg av trådskaparen #36

Vääldigt länge sedan jag skrev! roll
Luften gick lite ur mig ungefär Jan/Feb. -18 då SEATen stod under mycket snö.
Jag sa för mig själv, ”-Nån kommer missta min bil för en snöhög”.
Bara några dagar senare hade jag ett mail där en granne berättade att han backat på min bil.
Blev inte så mycket skador men jag tog kontakt med försäkringsbolaget och sedan bilrep.
https://i1174.photobucket.com/albums/r616/bazz8686/SEAT/IMG_5711_zpswgvkewvx.jpg
På bilrep sa han ganska snabbt att är det en gammal bil löser dom rätt snabbt in den men jag slapp det.
https://i1174.photobucket.com/albums/r616/bazz8686/SEAT/DSC01842_zpscezllfna.jpg
Detta fick mig dock att leta rätt på Cupra R bakstöt som det en gång suttit på bilen.
https://i1174.photobucket.com/albums/r616/bazz8686/SEAT/20180419_192922_zpseiem00an.jpg
Köpte även en front men denna var det småtaskig passform på så slutade med att jag köpte en original från UK. Bild kommer när jag lackat den.
https://i1174.photobucket.com/albums/r616/bazz8686/SEAT/20180523_212146_zpsom0tokzj.jpg
Annars har jag inte donat jättemycket med SEATen på ett tag, mest samlat på mig delar.
Jag köpte en motor för att bygga på:
https://i1174.photobucket.com/albums/r616/bazz8686/SEAT/IMG_4920_zpsdrzergfw.jpg
Jag har även köpt en turbo GT3076, bild kommer senare på den.
I sommras -18 är det min andra bil som fått lite kärlek.
https://i1174.photobucket.com/albums/r616/bazz8686/SEAT/20180902_172815_zpso8ckwqhm.jpg
Jag har stora planer för båda bilarna men man får skynda långsamt när man gnetar på, vill hålla på med bilar OCH även bygga på ett sparkonto för framtida husköp.

När ni andra lägger upp bilder i tråden, hur gör ni? Photobucket funkade ju hyffsat tidigare men rätt kasst nu..

To be continued....
/Bazz


Sponsrade tjänster

Powered by
boka bilservice till fast pris

Senast i forumet

Diskussionsforum


Projekt


Evenemang