Mercedes w124 300ce m103 turbo

Detta är en tråd på mitt Mercedes dragracing/bruksbil projekt som jag har börjat bygga. Bygget i sig kommer få ta sin tid och varje moment ska läggas ner extremt mycket och energi på, ska även försöka så gott ja kan att lägga ut varje steg här på garaget. Målet med bygget är att dagen han är klar ska han gå 10 sekundersrepa på strippen, vad det blir för effekt är jag inte jättebrydd över men vore kul med fyrsiffrigt vrid :)
  • 2 Följare
  • 2 498 Visningar
  • Uppdaterades senast 8 januari 2019
Kalleforsberg
7 januari 2019 · 164 Inlägg

Detta är bilen bygget ska utföras på, en Mercedes Benz w124 300ce 1991 med en M103 motor.
Letade länge efter en sånhär bil med precis den utrustning jag ville ha, taklucka, elhissar/elspeglar, helskinn, mörkgrå-metallic och manuell. Hittade tillslut en för ett bra pris så klippte den för cirka ett år sedan och nu påbörjas bygget smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220381/220381-931d158abb4037df96849c4443291ee2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220381/220381-c7239c2663d9930eec562106ecc1088f.jpg

Senast redigerat av Kalleforsberg (7 januari 2019)

Kalleforsberg
8 januari 2019 · 164 Inlägg

Tänkte förklara lite mer översiktligt vad som är tänkt att göras på bygget och i vilka steg jag ska ta detta så det blir organiserat som möjligt.

Kaross: jag tänker börja med kaross och drivlina och sist själva motorbygget och bränslesystem.

Ska börja med att ta ner original bakvagn, ta ner alla bränsleledningar/bromsledningar alltså rensa karossen under från bak till där framdörrarna börjar, skrapa rent underredsmassa, slipa ner och rostlaga några ställen som blivit utsatta, underredsbehandla hela bilen.

Efter detta ska jag börja ta i tu med bakvagn, plocka isär blästra och bygga om med troligtvis andra drivaxlar och eventuellt bmw e39 m5 diff är tanken, alla bussningar osv blir bytta samt bli allt pulverlackat.
Efter det ska den monteras och jag ska börja med framvagn, bromsar och fjädring.
Det blir samma visa fram med blästringen nya bussningar och pulverlacka, sen blir det betydligt värre bromsar och coilovers runt om, har redan kollat upp alla prylar jag ska använda mig av.

Efter bakvagn, framvagn, bromsar och fjädring är klart kommer jag ta ner original växellåda och byta ut den mot en omsvetsad bmw 6-växlad låda vet inte exakt vilken modell det blir men nån som tål stryk, sen ska svänghjul och koppling bytas och även det är redan allt bestämt vad det blir för prylar.

När växellåda är monterad och på plats blir det att bygga kardan så att hela drivlinan är på plats.

När väl allt detta är klart övergår jag till motor, styrsystem och bränslesystem och samma där är redan allting mer eller mindre bestämt vad det blir för prylar smile

Som ni förstår så bli detta ett extremt långt, dyrt och tidskrävande projekt och det är just därför jag inte kommer ha någon brådska med bygget sen kommer det ju givetvis bli mer saker så som avgassystem osv osv som jag inte skrivit upp som kommer ta en hel del tid och kosta en slant men dethär är vad jag har tänkt i det stora hela.

Senast redigerat av Kalleforsberg (8 januari 2019)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang