Bas spelar dåligt (tror jag hittat felet)

Revolvolution
30 januari 2019 · 35 Inlägg

Tjena.


Här nu i veckan köpte jag lite nytt billjud som består av Dubbla GAS Pro 12D2 basar i hemmabyggd låda(Bra byggd), GAS 2000.1 Slutsteg samt en Alpine CDE 193BT Stereo med 3 lågnivå utgångar.  Drog ihop elen och har gjort det rätt men när jag sedan kopplade in lågnivån till basen och vred igång stereon så hörde jag absolut ingenting förutom dörr högtalarna och hatthyll-6x9orna(Som också sitter på ett slutsteg)

Jag slet runt bland kablarna och letade något felmen hittar inte ett enda fel. Gick igenom instruktionsboken till stereon men i den fanns i princip endast hur jag startar stereon samt hur jag kopplar upp BT. Hittar ingenting som riktigt påverkar basen what so ever,  Hittade en inställning för att stänga av basen helt med det visade sig att denna "avstängnings knapp" Absolut inte gjorde ett skit och basen bara fortsatte vibrera lite som en mobiltelefon.

Kom även ihåg att polaren sa att jag skulle koppla dom på ett visst sätt men det slutade att jag kopplade 0,5 ohm till 4x4 ohm basar på 2 ohm till 2x2 basar, men även på så gjorde den bara samma sak "Vibrerade lite grann" Har jag bränt skiten eller är det någon hemlig knapp nånstans jag har missat att tryck på?

Riktigt less på grejerna och det är tur att kundservice på BRL har slutat för dagen annars hade någon stackare blivit döv på ena örat...

Tack för svar Mvh Eklöf



UPDATE

Antingen är det ett fabriksfel på stereon eller så brände jag nånting vid felkopplingen som inte syns. Lyfte på locket intill kretskorten och lyste med en lampa, Hade klar sikt över kretsarna men hittade ingenting trasigt eller någonting som ens skiftade i svart. Och som sagt inga säkringar gick, hörde inget knaster eller andra ljud, ingen rök eller någon värme

Senast redigerat av Revolvolution (1 februari 2019)

it_mutt Avstängd
31 januari 2019 · 10 388 Inlägg

Du säger inget om hur du har kopplat lågnivån. För att inställningarna i huvudenheten gällande subben ska ha effekt, måste den följaktligen också vara inkopplad på subwoofer-utgången. Att det inte gjorde någon skillnad när du slog på/av subutgången, pekar ju på att du inte kopplat subben just dit.

Hämta ner manualen via Alpines hemsida.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Bassiehof
31 januari 2019 · 1 777 Inlägg

Har du justerat gain? Använt hpf i stället för lpf? Kolla dessa inställningar i stereon och på slutsteget. Grundinställningar är ofta inte anpassade för sub. På min Alpine är grundinställningen på frontkanalerna hpf 4 khz.

Revolvolution
31 januari 2019 · 35 Inlägg

it_mutt skrev:
Du säger inget om hur du har kopplat lågnivån. För att inställningarna i huvudenheten gällande subben ska ha effekt, måste den följaktligen också vara inkopplad på subwoofer-utgången. Att det inte gjorde någon skillnad när du slog på/av subutgången, pekar ju på att du inte kopplat subben just dit.

Hämta ner manualen via Alpines hemsida.

Tyvär har jag ingen aning om vad du pratar om just nu.

Revolvolution
31 januari 2019 · 35 Inlägg

Bassiehof skrev:
Har du justerat gain? Använt hpf i stället för lpf? Kolla dessa inställningar i stereon och på slutsteget. Grundinställningar är ofta inte anpassade för sub. På min Alpine är grundinställningen på frontkanalerna hpf 4 khz.

Har somsagt vridit på allt som går att vrida på och ställa in. Provade med mitt gammla 1000watts steg och då funkade allt prima så misstänker att steget brann när basarna blev felkopplade

it_mutt Avstängd
31 januari 2019 · 10 388 Inlägg

Revolvolution skrev:

it_mutt skrev:
Du säger inget om hur du har kopplat lågnivån. För att inställningarna i huvudenheten gällande subben ska ha effekt, måste den följaktligen också vara inkopplad på subwoofer-utgången. Att det inte gjorde någon skillnad när du slog på/av subutgången, pekar ju på att du inte kopplat subben just dit.

Hämta ner manualen via Alpines hemsida.

Tyvär har jag ingen aning om vad du pratar om just nu.

Då låter jag det tala sitt tydliga språk. Och hänvisar igen; Hämta ner manualen via Alpines hemsida.

Står mycket matnyttigt i de där manualerna...

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Bassiehof
31 januari 2019 · 1 777 Inlägg

Revolvolution skrev:

Bassiehof skrev:
Har du justerat gain? Använt hpf i stället för lpf? Kolla dessa inställningar i stereon och på slutsteget. Grundinställningar är ofta inte anpassade för sub. På min Alpine är grundinställningen på frontkanalerna hpf 4 khz.

Har somsagt vridit på allt som går att vrida på och ställa in. Provade med mitt gammla 1000watts steg och då funkade allt prima så misstänker att steget brann när basarna blev felkopplade

Ja, det finns inte många steg som klarar 0,5 Ohm.

Revolvolution
31 januari 2019 · 35 Inlägg

Bassiehof skrev:

Revolvolution skrev:

Bassiehof skrev:
Har du justerat gain? Använt hpf i stället för lpf? Kolla dessa inställningar i stereon och på slutsteget. Grundinställningar är ofta inte anpassade för sub. På min Alpine är grundinställningen på frontkanalerna hpf 4 khz.

Har somsagt vridit på allt som går att vrida på och ställa in. Provade med mitt gammla 1000watts steg och då funkade allt prima så misstänker att steget brann när basarna blev felkopplade

Ja, det finns inte många steg som klarar 0,5 Ohm.

Frågan är hur hur brännt det är, Om det går att rädda eftersom det aldrig blev varmt eller nånting, ingen konstig lukt inga sprak eller kortslutningar.

Bassiehof
31 januari 2019 · 1 777 Inlägg

Revolvolution skrev:

Bassiehof skrev:

Revolvolution skrev:

Har somsagt vridit på allt som går att vrida på och ställa in. Provade med mitt gammla 1000watts steg och då funkade allt prima så misstänker att steget brann när basarna blev felkopplade

Ja, det finns inte många steg som klarar 0,5 Ohm.

Frågan är hur hur brännt det är, Om det går att rädda eftersom det aldrig blev varmt eller nånting, ingen konstig lukt inga sprak eller kortslutningar.

En överbelastning kan gå så fort, på millisekunder så det knappt märks.

Revolvolution
31 januari 2019 · 35 Inlägg

Bassiehof skrev:

Revolvolution skrev:

Bassiehof skrev:

Ja, det finns inte många steg som klarar 0,5 Ohm.

Frågan är hur hur brännt det är, Om det går att rädda eftersom det aldrig blev varmt eller nånting, ingen konstig lukt inga sprak eller kortslutningar.

En överbelastning kan gå så fort, på millisekunder så det knappt märks.

Ringde BRL och frågade. Dom trodde ej att steget är slut men att inställningarna på stereon och slutsteget ej stämmer med varrandra, En nollställning av stereon och steget så skulle det funka

Noiseprojekt
6 februari 2019 · 1 523 Inlägg

Ursäkta men nu tar jag av mig dom vita handskarna......

Revolvolution skrev:

it_mutt skrev:
Du säger inget om hur du har kopplat lågnivån. För att inställningarna i huvudenheten gällande subben ska ha effekt, måste den följaktligen också vara inkopplad på subwoofer-utgången. Att det inte gjorde någon skillnad när du slog på/av subutgången, pekar ju på att du inte kopplat subben just dit.

Hämta ner manualen via Alpines hemsida.

Tyvär har jag ingen aning om vad du pratar om just nu.

Har du inte den minsta förståelse för vad It_mutt skriver?


Revolvolution skrev:
Ringde BRL och frågade. Dom trodde ej att steget är slut men att inställningarna på stereon och slutsteget ej stämmer med varrandra, En nollställning av stereon och steget så skulle det funka

Alltså, du skriver att det funkar med ditt gamla steg men inte med det nya.
"inställningarna på stereon och slutsteget ej stämmer med varrandra"
alltså va?
Stereon skickar exakt samma signal vilket steg du än hänger på, så det där är bara bullshit!
Så att nolla stereon påverkar inte steget i den bemärkelsen mer än att Subutgången som It_mutt nämner kanske slås av/på.
Hur "nollställer" man ett slutsteg?
Mer än att vrida upp och ner gain och filter.

Jag är nyfiken på VEM på BRL du pratat med!

Eftersom det inte funkade från början så är steget kass redan när du köpte det. (Antar att du köpte det begagnat?)
Men det går ju inte testa eftersom du lekt runt med 0,5 ohm

Revolvolution
7 februari 2019 · 35 Inlägg

Noiseprojekt skrev:
Ursäkta men nu tar jag av mig dom vita handskarna......

Revolvolution skrev:

it_mutt skrev:
Du säger inget om hur du har kopplat lågnivån. För att inställningarna i huvudenheten gällande subben ska ha effekt, måste den följaktligen också vara inkopplad på subwoofer-utgången. Att det inte gjorde någon skillnad när du slog på/av subutgången, pekar ju på att du inte kopplat subben just dit.

Hämta ner manualen via Alpines hemsida.

Tyvär har jag ingen aning om vad du pratar om just nu.

Har du inte den minsta förståelse för vad It_mutt skriver?


Revolvolution skrev:
Ringde BRL och frågade. Dom trodde ej att steget är slut men att inställningarna på stereon och slutsteget ej stämmer med varrandra, En nollställning av stereon och steget så skulle det funka

Alltså, du skriver att det funkar med ditt gamla steg men inte med det nya.
"inställningarna på stereon och slutsteget ej stämmer med varrandra"
alltså va?
Stereon skickar exakt samma signal vilket steg du än hänger på, så det där är bara bullshit!
Så att nolla stereon påverkar inte steget i den bemärkelsen mer än att Subutgången som It_mutt nämner kanske slås av/på.
Hur "nollställer" man ett slutsteg?
Mer än att vrida upp och ner gain och filter.

Jag är nyfiken på VEM på BRL du pratat med!

Eftersom det inte funkade från början så är steget kass redan när du köpte det. (Antar att du köpte det begagnat?)
Men det går ju inte testa eftersom du lekt runt med 0,5 ohm

Som jag skrev så fick jag fråga en vän hur jag skulle koppla basarna till slutsteget, Jag kan i princip ingenting om ljud så kom inte hit en vecka efter att tråden lagt sig och håll på o idiotförklara mig.

1, Steget skrev jag var helt nytt så nej det är aldrig använt.
2, Ja steget var garanterat kasst redan från fabrik.
3, Jag pratade med någon från Service avdelningen på BRL, Vill du veta vem det är så är det bara att ringa dit för det verkade som dom bara hade en nisse på avdelningen.
4, Nissen på servicen sa till mig att det kunde blir fel om inte inställningarna på steget och i stereon matchade, Sedan föreslog han att jag vrider ner allt på 0 och sen ställer allting lika så det matchar,
5, Nej jag förstår inte vad lt_mutt pratar om för jag har 0 förståelse när det kommer till billjud. Jag tänkte att det borde ha märkts att jag var okunnig, Hade jag vetat hade jag inte frågat.

Noiseprojekt
7 februari 2019 · 1 523 Inlägg

Nej jag idiotförklarar dig inte, det har du gjort så bra själv!

Kan tipsa om denna boken du kan låna på biblioteket.
Bilstereo i praktiken heter den och är skriven av Stoffe Pelc.

http://libris.kb.se/bib/7452819

Kan även tipsa om att börja med läsa dom klistrade inläggen längst upp här i Billjudsforumet skrivna av MrCarfreak och ChriZtoffer, mycket nyttigt att läsa!


Visst måndagsex händer, men större risk att du bränt det själv.
Nästa gång så ta kort på allt hur det ser ut så är det enklare att hjälpa till!
Fota redan när felen uppdagar sig, fota anslutningar, inställningar etc etc etc.

Det servicekillen syftar på har jag ALDRIG hört under 19år med att bygga billjud/hemmaljud/PA.
Så i det ämnet ska jag forska i!

Revolvolution
15 februari 2019 · 35 Inlägg

Noiseprojekt skrev:
Nej jag idiotförklarar dig inte, det har du gjort så bra själv!

Kan tipsa om denna boken du kan låna på biblioteket.
Bilstereo i praktiken heter den och är skriven av Stoffe Pelc.

http://libris.kb.se/bib/7452819

Kan även tipsa om att börja med läsa dom klistrade inläggen längst upp här i Billjudsforumet skrivna av MrCarfreak och ChriZtoffer, mycket nyttigt att läsa!


Visst måndagsex händer, men större risk att du bränt det själv.
Nästa gång så ta kort på allt hur det ser ut så är det enklare att hjälpa till!
Fota redan när felen uppdagar sig, fota anslutningar, inställningar etc etc etc.

Det servicekillen syftar på har jag ALDRIG hört under 19år med att bygga billjud/hemmaljud/PA.
Så i det ämnet ska jag forska i!

Problemet är löst mvh.

uhlin
15 februari 2019 · 2 834 Inlägg

Jaha....och vad var problemet då?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang