Är det rimligt att eftermontera start-stopp?

d-b
21 januari 2019 · 541 Inlägg

Är det rimligt att eftermontera start-stopp? Eller sitter sådan funktionalitet för "djupt" i motorn för att man ska kunna göra det till en rimlig kostnad? Bilen har automat och bensinmotor om det spelar någon roll.

mb_pucken
21 januari 2019 · 5 087 Inlägg

Det är nog inget man bara monterar i en handvändning. Behövs en hel del tillbehör så som batteriövervakning, startrelä, och en drös givare för broms osv så den kan starta i drive utan att åka iväg.

Varför känner du att du saknar denna funktion på din bil?

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
d-b
21 januari 2019 · 541 Inlägg

mb_pucken skrev:
Varför känner du att du saknar denna funktion på din bil?

För att jag har det på min andra bil och jag spenderade en halvtimme i kö igår där jag rörde mig mindre än 100 meter. Det känns jättedumt att stå och bränna bensin (och broms/växellåda eftersom det är automat - ja det är marginellt men ändå) utan att röra mig. Jag brukar ofta i dessa lägen stänga av och inte följa bilen framför varje meter framåt den åker men folk bakom mig blir så uppjagade om det uppstår 20 m lucka mellan mig och bilen framför mig.

rcy
21 januari 2019 · 1 705 Inlägg

Risken är att du bränner din startmotor och ditt batteri rätt snart då dom inte är designade för start-stopp.
Och som påpekats ovan, det är en hel del givare och elektronik som ska till om det ska fungera bra.

Audi A6 Allroad "biitörbo fyrrhjula" (2002)
BMW 325i "isbilen" (1992)
BMW 320i "tysken" (2007)
Hamilton
21 januari 2019 · 8 864 Inlägg

Billigast måste ju ända vara att du helt enkelt använder nyckeln och stänger av själv...

Fotograf på tierpidag.se
d-b
21 januari 2019 · 541 Inlägg

Fick prisförslaget 200 000:- från min märkesverkstad. Blir nog inget med den saken...

granadadr
21 januari 2019 · 7 286 Inlägg

d-b skrev:
Fick prisförslaget 200 000:- från min märkesverkstad. Blir nog inget med den saken...

du får MKT bränsle för dem pengarna,, jag personligen hatar den funktionen och stänger av den så fort jag kan på alla bilar jag kör, inkl min egen,

jompazx
21 januari 2019 · 291 Inlägg

om man gör det själv är det nog svårt att få det å lira, Man vill ju att motorn ska hoppa igång bara man lättar på bromsen osv.

Senast redigerat av jompazx (21 januari 2019)

Lillalilja
22 januari 2019 · 529 Inlägg

Svårt att byta bil till en som har det istället för att lägga ut 20+ papp på nånting som ändå aldrig kommer lira ordentligt? Personligen avskyr jag det så har svårt att förstå idén, samma med den när jäkla nyckellösa starten, vem vill trycka på en fjantig knapp för att starta?

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
d-b
22 januari 2019 · 541 Inlägg

Lillalilja skrev:
Svårt att byta bil till en som har det istället för att lägga ut 20+ papp på nånting som ändå aldrig kommer lira ordentligt? Personligen avskyr jag det så har svårt att förstå idén, samma med den när jäkla nyckellösa starten, vem vill trycka på en fjantig knapp för att starta?

För oss som inte lider av aspergers är det en vanesak. Skönt att bilen är tyst när man ändå står stilla.

xXSammy
23 januari 2019 · 6 569 Inlägg

d-b skrev:

Lillalilja skrev:
Svårt att byta bil till en som har det istället för att lägga ut 20+ papp på nånting som ändå aldrig kommer lira ordentligt? Personligen avskyr jag det så har svårt att förstå idén, samma med den när jäkla nyckellösa starten, vem vill trycka på en fjantig knapp för att starta?

För oss som inte lider av aspergers är det en vanesak. Skönt att bilen är tyst när man ändå står stilla.

Jag har både asperger och använder start&stopp, helt utan lidande. Är mest teknikrädda folk som klagar, oavsett valfri diagos eller inte.

kan du tänka dig.

De/Dem
granadadr
23 januari 2019 · 7 286 Inlägg

xXSammy skrev:

d-b skrev:

Lillalilja skrev:
Svårt att byta bil till en som har det istället för att lägga ut 20+ papp på nånting som ändå aldrig kommer lira ordentligt? Personligen avskyr jag det så har svårt att förstå idén, samma med den när jäkla nyckellösa starten, vem vill trycka på en fjantig knapp för att starta?

För oss som inte lider av aspergers är det en vanesak. Skönt att bilen är tyst när man ändå står stilla.

Jag har både asperger och använder start&stopp, helt utan lidande. Är mest teknikrädda folk som klagar, oavsett valfri diagos eller inte.

kan du tänka dig.

hahaha,, i mitt fall så är det mest för att jag fryser,, värmen kommer fortare om bilen får gå vid stopp på vägen smile  därför så låter jag min gå jämt,,  miljödieslar är ej kända för att ha värme som kommer snabbt smile

Cuefa Ain't no place like home...
23 januari 2019 · 4 628 Inlägg

Bilar med start-stopp har många saker som är förstärkta för det. Batteri, startmotor o annat är annorlunda jämfört med bilar som inte har den funktionen.
Det blir nog billigare och enklare att byta till en bil som har denna funktion.
Jag förstår tanken dock. Använder mig alltid av start-stopp funktionen när jag kör i Uppsala tex, så trafiken är trög och ryckig där.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
granadadr
23 januari 2019 · 7 286 Inlägg

Cuefa skrev:
Bilar med start-stopp har många saker som är förstärkta för det. Batteri, startmotor o annat är annorlunda jämfört med bilar som inte har den funktionen.
Det blir nog billigare och enklare att byta till en bil som har denna funktion.
Jag förstår tanken dock. Använder mig alltid av start-stopp funktionen när jag kör i Uppsala tex, så trafiken är trög och ryckig där.

precis,  finns nog en anl till att eftermontera det kostar ca 200 000 smile  OM jag hade haft så stort begär för det så hade jag heltenkelt bytt bil smile

rcy
23 januari 2019 · 1 705 Inlägg

granadadr skrev:
hahaha,, i mitt fall så är det mest för att jag fryser,, värmen kommer fortare om bilen får gå vid stopp på vägen smile  därför så låter jag min gå jämt,,  miljödieslar är ej kända för att ha värme som kommer snabbt smile

Samtliga bilar med start-stopp jag provat stänger inte av motorn förrän dom fått upp värmen.

granadadr
23 januari 2019 · 7 286 Inlägg

rcy skrev:

granadadr skrev:
hahaha,, i mitt fall så är det mest för att jag fryser,, värmen kommer fortare om bilen får gå vid stopp på vägen smile  därför så låter jag min gå jämt,,  miljödieslar är ej kända för att ha värme som kommer snabbt smile

Samtliga bilar med start-stopp jag provat stänger inte av motorn förrän dom fått upp värmen.

nja nog tycker jag golfen jag kört var lite småkylig smile   men jag är ju iof väldigt frusen smile

Cuefa Ain't no place like home...
25 januari 2019 · 4 628 Inlägg

Det är ganska många parametrar som ska vara uppfyllda för att start-stopp ska fungera.
Motorn måste ha nått en viss temperatur, samma sak med koupén. Spänningen i batteriet måste vara ok osv.
Är det för kallt ute jobbar inte heller S-S, häromdagen när det var -20 fungerade det t.ex inte i min Skoda.
Sen skiljer det säkert från märke till märke.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
frasse4
25 januari 2019 · 736 Inlägg

På min Alfa fungerar SS ner till -13 i alla fall vilket är det kallaste jag kört. SS aktiveras långt innan  motorn blir varm men då finns ett elektriskt element som värmer luften istället smile

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
d-b
23 februari 2019 · 541 Inlägg

frasse4 skrev:
På min Alfa fungerar SS ner till -13 i alla fall vilket är det kallaste jag kört. SS aktiveras långt innan  motorn blir varm men då finns ett elektriskt element som värmer luften istället smile

Motorn blir ju varmare från det att den startas.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang