Byta topp packning utan att riktplana?

jompazx
19 februari 2019 · 291 Inlägg

OM toppen är rak behöver den inte riktplanas.

Snurriis
19 februari 2019 · 761 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Äsch... tveka inte! Du vill ju ha medhåll.
Riv av toppen. Du verkar ju sugen på detta.

Är väl kul att kolla hur det ser ut därinne, om du inte har nåt annat att göra.
Förr så kallades det för sotning.

Finns adaptrar, eller gör en själv. Som passar i tändstiftshål.

Ställ kolven i öd. Lägg i växel och dra handbroms.

Koppla till tryckluft.
Lyssna om det pyser i insug eller på avgssidan.
Om, så är det väl en ventil som inte tätar ordentligt av nån anledning.

Pyser det i oljepåfyllningen på ventilkåpan, så kan man misstänka kolv eller kolvringar.


Just denna använde jag när ventilstyrningstätningarna skulle bytas på en V4, utan att demontera topparna. Funkade perfekt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187363/187363-0790f0cf08063c8c0e549e7d4e6c2756.jpg

Ja det är ju inte första Saab toppen jag river dock första T7 toppen så lite nytt är det med det men vill ju ha svar ifall jag behöver riktplana toppen om inget har hänt med den.
Ska även gå över den med stål linjal å se om den e krokig.

Sådan adapter tänkte jag tillverka då jag fick den iden av en kollega så är ingen dum ide! smile

jompazx
19 februari 2019 · 291 Inlägg

Snurriis skrev:

Meaganeowner skrev:
Äsch... tveka inte! Du vill ju ha medhåll.
Riv av toppen. Du verkar ju sugen på detta.

Är väl kul att kolla hur det ser ut därinne, om du inte har nåt annat att göra.
Förr så kallades det för sotning.

Finns adaptrar, eller gör en själv. Som passar i tändstiftshål.

Ställ kolven i öd. Lägg i växel och dra handbroms.

Koppla till tryckluft.
Lyssna om det pyser i insug eller på avgssidan.
Om, så är det väl en ventil som inte tätar ordentligt av nån anledning.

Pyser det i oljepåfyllningen på ventilkåpan, så kan man misstänka kolv eller kolvringar.


Just denna använde jag när ventilstyrningstätningarna skulle bytas på en V4, utan att demontera topparna. Funkade perfekt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187363/187363-0790f0cf08063c8c0e549e7d4e6c2756.jpg

Ja det är ju inte första Saab toppen jag river dock första T7 toppen så lite nytt är det med det men vill ju ha svar ifall jag behöver riktplana toppen om inget har hänt med den.
Ska även gå över den med stål linjal å se om den e krokig.

Sådan adapter tänkte jag tillverka då jag fick den iden av en kollega så är ingen dum ide! smile

OM inget har hänt med den behöver du inte riktplana, men har den kokat så kan den ha krökt sig och då behövs riktplaning.

Snurriis
19 februari 2019 · 761 Inlägg

jompazx skrev:

Snurriis skrev:

Meaganeowner skrev:
Äsch... tveka inte! Du vill ju ha medhåll.
Riv av toppen. Du verkar ju sugen på detta.

Är väl kul att kolla hur det ser ut därinne, om du inte har nåt annat att göra.
Förr så kallades det för sotning.

Finns adaptrar, eller gör en själv. Som passar i tändstiftshål.

Ställ kolven i öd. Lägg i växel och dra handbroms.

Koppla till tryckluft.
Lyssna om det pyser i insug eller på avgssidan.
Om, så är det väl en ventil som inte tätar ordentligt av nån anledning.

Pyser det i oljepåfyllningen på ventilkåpan, så kan man misstänka kolv eller kolvringar.


Just denna använde jag när ventilstyrningstätningarna skulle bytas på en V4, utan att demontera topparna. Funkade perfekt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/188/187363/187363-0790f0cf08063c8c0e549e7d4e6c2756.jpg

Ja det är ju inte första Saab toppen jag river dock första T7 toppen så lite nytt är det med det men vill ju ha svar ifall jag behöver riktplana toppen om inget har hänt med den.
Ska även gå över den med stål linjal å se om den e krokig.

Sådan adapter tänkte jag tillverka då jag fick den iden av en kollega så är ingen dum ide! smile

OM inget har hänt med den behöver du inte riktplana, men har den kokat så kan den ha krökt sig och då behövs riktplaning.

Som sagt aldrig gått varm eller dyrligt men kan ha frusit om det nu kan ställa till det?
Får se när jag lyfter toppen å kollar.

Hilmer
19 februari 2019 · 1 782 Inlägg

Det är sällan en aluminium-topp behöver eller ens får planas, det är bara om de gått varma eller om det finns en uppenbar skada på ytan som man behöver tänka i dessa banor. Vid en skada på ytan så är det att föredra att bara kasa över den med ett stort bryne.
En alu-topp skevar ju när de ligger lösa, det finns toleranser att gå efter när man mäter upp dem.
T ex en topp till Volvos femmor får ju skeva mer under mätning än vad man får plana dem som mest.
Men måste man plana toppen så måste man se till att spänna ner den jämnt, det är liksom inte bara att spänna upp godtyckligt och hyvla av för då kommer man få stora problem med kamaxlarna då dessa ofta är lagrade i toppen.

jompazx
19 februari 2019 · 291 Inlägg

Hilmer skrev:
Det är sällan en aluminium-topp behöver eller ens får planas, det är bara om de gått varma eller om det finns en uppenbar skada på ytan som man behöver tänka i dessa banor. Vid en skada på ytan så är det att föredra att bara kasa över den med ett stort bryne.
En alu-topp skevar ju när de ligger lösa, det finns toleranser att gå efter när man mäter upp dem.
T ex en topp till Volvos femmor får ju skeva mer under mätning än vad man får plana dem som mest.
Men måste man plana toppen så måste man se till att spänna ner den jämnt, det är liksom inte bara att spänna upp godtyckligt och hyvla av för då kommer man få stora problem med kamaxlarna då dessa ofta är lagrade i toppen.

Visst kan man få problem med kammen men inte alltid. farsans 940 kokade för en 10 år sen och då fick toppen planas och och den har gått felfritt i över 10000 mil sen dess.

Hilmer
20 februari 2019 · 1 782 Inlägg

jompazx skrev:
Visst kan man få problem med kammen men inte alltid. farsans 940 kokade för en 10 år sen och då fick toppen planas och och den har gått felfritt i över 10000 mil sen dess.

Behövdes den verkligen planas, för ni mätte väl upp den ordentligt innan? wink
Nu är ju en sådan topp inte något tekniskt under precis som tål att misshandlas lite och inte lika känslig som en nyare längre topp med dubbla kamaxlar. För görs det fel så att kamlagerna inte ligger i linje längre så är ju toppen skrot, därför så är det så mycket bättre att ha koll på vilka toleranser som gäller och mäta upp toppen ordentligt innan man gör något dumt.
Toleranserna är bra att ha koll på då toppen skevar även när dom är som bäst men riktar in sig när man drar åt den mot blocket, därav det speciella åtdragningsmönstret. Har för mig att topparna till Volvos femcylindriga motorer får skeva 0,5mm på längden och 0,25mm på tvären, toppen i sig får planas max 0,2mm. Allt detta är viktigt att ha koll på för att inte kamaxlarna ska ta stryk eller t o m gå av för att lagerna inte längre sitter i linje efter planing.
Det är inte heller säkert att toppen alls tar skada av en kokning, det som ofta händer vid en rejäl varmkörning är att sträckbultarna ger efter så att det inte blir samma tryck på toppen vilket då i sin tur gör att packningen inte längre har samma motståndskraft och börjar slutligen ta skada och börja läcka.

Senast redigerat av Hilmer (20 februari 2019)

keykey
3 mars 2019 · 163 Inlägg

Har bytt blockpackning/topplockspackning på 3 bilar utan att plana. Den ena var en Opel Astra som kylarslangen hade gått åt h-e på så all kylvätska rann ut, sen kördes den ändå så packningen stack. Var dessutom ärgat mellan 2 cylindrar så att det var väldigt tunt gods. Gjorde rent med rakblad och smackade ihop med ny packning+bultar. Gick åtskilliga tusen mil efter det helt problemfritt. Den andra var en Renault Clio som hade bränt 2 avgasventiler. Slet av toppen, renoverade och satte ihop utan att plana. Har gått 10000 mil felfritt sen dess. Den tredje var en Toyota Starlet som blandade olja i kylvätskan. Renoverade toppen och bytte packning utan att plana. Gick felfritt, såldes dock kort därefter så vet inte hur långt den gick efter det.

Så visst går det. Skulle säga att har den inte kokat, skit i o plana baserat på egna erfarenheter...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang