Hilmer
20 februari 2019
· 1 782 Inlägg
jompazx skrev:
Visst kan man få problem med kammen men inte alltid. farsans 940 kokade för en 10 år sen och då fick toppen planas och och den har gått felfritt i över 10000 mil sen dess.
Behövdes den verkligen planas, för ni mätte väl upp den ordentligt innan?
Nu är ju en sådan topp inte något tekniskt under precis som tål att misshandlas lite och inte lika känslig som en nyare längre topp med dubbla kamaxlar. För görs det fel så att kamlagerna inte ligger i linje längre så är ju toppen skrot, därför så är det så mycket bättre att ha koll på vilka toleranser som gäller och mäta upp toppen ordentligt innan man gör något dumt.
Toleranserna är bra att ha koll på då toppen skevar även när dom är som bäst men riktar in sig när man drar åt den mot blocket, därav det speciella åtdragningsmönstret. Har för mig att topparna till Volvos femcylindriga motorer får skeva 0,5mm på längden och 0,25mm på tvären, toppen i sig får planas max 0,2mm. Allt detta är viktigt att ha koll på för att inte kamaxlarna ska ta stryk eller t o m gå av för att lagerna inte längre sitter i linje efter planing.
Det är inte heller säkert att toppen alls tar skada av en kokning, det som ofta händer vid en rejäl varmkörning är att sträckbultarna ger efter så att det inte blir samma tryck på toppen vilket då i sin tur gör att packningen inte längre har samma motståndskraft och börjar slutligen ta skada och börja läcka.
Senast redigerat av Hilmer (20 februari 2019)