RS2-packning på en audi 10V-femma, motorkod MC?

lekman
3 mars 2019 · 148 Inlägg

Hej
Ska reparera lite i toppen på min 200 -87 och planerar använda en RS2-packning + ARP-bultar

Måste man anpassa packningen så att alla kylvattenhålen stämmer överens mellan packningarna? Är de färre och/eller mindre hålen 20V-motorspecifikt, eller kan det funka lika bra mot en 10V-topp?

Nån som har erfarenhet av det?

/Lars

Senast redigerat av lekman (3 mars 2019)

caromania Forummoderator
3 mars 2019 · 9 296 Inlägg

Jag tror jag vet vilken bil du pratar om, men redigera gärna innehåll och rubrik så det blir lite tydligare.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
fish Allfixare
3 mars 2019 · 1 475 Inlägg

Hålen vet jag inte, men du kommer att behöva svetsa dit ett öra typ på blocket på ett ställe där packningen sticker ut.

lekman
4 mars 2019 · 148 Inlägg

har fått det svaret på en fb-grupp oxå. Jag tror att det gäller om min 10V-motor vore äldre, typ med fasta ventillyftare. Ska genast kolla upp, har ju gamla 10V-packningar och ha ju min RS-packning. Kan kolla trots att motorn inte är isär ännu
/

lekman
4 mars 2019 · 148 Inlägg

Ah, fan jag är lite snurrig. Jag planerar ju själv att sätta ihop en motor med HX-block och 7a-topp, nån gång i framtiden, o det passar. Min konkreta fåga är att RS2-packningen inte riktigt har samma hål för kylvattnet som motorns originalpackning har (motorkod MC). Frågan är om det är onödigt arbete att anpassa hålen i packningen för att få det att se exakt lika ut, eller om erfarenheterna säger att det går bra ändå. Lutar åt att jag bara kör, men vill ju inte samtidigt skapa en situation där det går lokalt varmt i toppen

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang