Volvo 940 turbo 96:a spridar problem.

Reguz
2 april · 37 Inlägg
#1

Tjena! Har en 940 FK som fungerar felfritt. Tills jag bytte spridare till röda Saab 462. Innan satt de gröna 762. Båda typerna ska vara högohm spridare vad jag vet.

Det som händer då är att jag kör in i garaget byter spridarna från gröna till röda startar bilen och den går som vanligt. Bra tänker jag! Tills.... Jag stänger av bilen och ska starta igen då bara den masar på men vägrar starta. Plockar loss fuel rail med röda spridare i och kör på starten får ingen dimma. Testar då spridarna mot ett batteri och blåser igenom wd40, då funkar dom som dom ska. Stoppar tillbaka dom och samma sak igen går på starten har bränsle fram i railen men vägrar starta. Stoppar då i gröna original spridare igen och den startar går felfritt, då vart de i med dom röda igen. Och bilen startar jag varmkör den (stillastående) verkar funka hur bra som helst. Tills.... Jag stänger av och ska starta igen. Samma sak den vägrar.

Vad ska jag göra!?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 april · 12 308 Inlägg
#2

Är ingen expert på dessa saker men en tanke slår mig: Bränsletryck?

Loading signature: [||||||||||----------]
Reguz
2 april · 37 Inlägg
#3

Vad tänker du? Bränsle trycket ligger på 3 bar och spridaren öppnade ju när jag blåste med tryckluft och då var de inga 3 bar som behövdes.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 april · 12 308 Inlägg
#4

Reguz skrev:
Vad tänker du? Bränsle trycket ligger på 3 bar och spridaren öppnade ju när jag blåste med tryckluft och då var de inga 3 bar som behövdes.

Kanske yttrade mig om något som jag inte kan. Men om inte spridarna får tillräckligt tryck/flöde så blir det ingen bra dimma. Den kanske tappar trycket pga av de röda spridarna släpper igenom mer än vad bilen klarar? Gissar nu...

Loading signature: [||||||||||----------]
Reguz
3 april · 37 Inlägg
#5

Aa det var min tanke med men, jag provade att ha dom röda spridarna i railen men ha railen lös och fick ingen dimma alls då. Gjorde samma sak med dom gröna och fick dimma. Så uteslöt de.på på nått sätt säger bilen att den inte vill ha dom

Mew
3 april · 1 040 Inlägg
#6

Du har lågohm med motstånd original... Byter du till högohm måste du brygga motståndet. Tippar på att du har bränt bränsleboxen. Testa byta (till en med samma nummer!!!) .

Reguz
3 april · 37 Inlägg
#7

Tackar tackar blir å prova direkt när jag kommit hem. Bränsle boxen fungerar de de funkade ju när jag bytta tillbaka? så de hoppas jag iaf

Mew
3 april · 1 040 Inlägg
#8

Reguz skrev:
Tackar tackar blir å prova direkt när jag kommit hem. Bränsle boxen fungerar de de funkade ju när jag bytta tillbaka? så de hoppas jag iaf

Aha, det missade jag. Ja, koppla ur motståndet och brygga kablarna då. Tänk också på att det inte räcker med bara spridare, bilen måste mappas (eller chippas) för det också.

Reguz
3 april · 37 Inlägg
#9

Funkade med att byggla, tack för alla svar!.Bilen är chippad med viking chip och tändchip

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang