VW Golf mk4, lång pedalväg

Igzie
10 maj 2019 · 2 Inlägg

Regnummer FFJ225
Golf 4 1,6l -98

Problemet:
Lång pedalväg.
Bromsarna tar bra (har gjort bromsprov på bilprovning (ej besiktning) och resultatet var bra men minns inte exakt resultat), men väldigt långt ner, nära golvet.

Vad som gjorts:
1. Jag och en kompis luftade systemet, och fick ut mycket luft, inkl. ur nippeln för kopplingen. Men den långa pedalvägen var kvar.
2. En annan kompis tog loss och testade huvudbromscylindern, och den tycktes funka som den skulle. Sen luftade han bromsarna, men pedalen gick fortfarande för långt ner.
3. Lämnade in på Speedy Stockholm med önskemål om att de skulle lufta i exakt rätt ordning.
De menade att klossar/skivor var så slitna att det inte kommer att ha nån betydelse att man bara luftar, felet skulle kvarstå.

Frågan:
Kan man få obotligt lång pedalväg av slitna delar likt speedy menar?
Vad är rätt ordning att lufta mina kretsar, och kopplingen?
Ingen ABS vad jag sett.

Mvh
I

Meaganeowner
10 maj 2019 · 2 250 Inlägg

Vag-bilar, Passat och Golf samt Skoda.

Hur jag än luftat, så har jag flera gånger haft luft kvar i främst oken bak.

Luft blir kvar inuti kolvarna, speciellt om de har mekanism för självjustering och handbroms.

Plockar då dän bromsklossrna.
Lossar oket från caliptern. Lägger i en distans med tjocklek motsvarande klossarna och skivan.
Utan distans kommer bromskolvarna att tryckas ut!

Fortfarande med bromsslangen inkopplad, och bromsoket i handen, knackar jag med en gummiklubba. Håller oket i olika vinklar, men med luftnippeln uppåt. Fortsätter att knacka.
Och sen luftar jag.

Oftast enligt metoden med en polare som trycker ned bromspedalen, när jag öppnar nippeln, med slang ned i en glasburk. Skruvar igen nippeln o s v....

Förvånansvärt hur mycket mer luft man får ut, med denna metod.

Stumma fina bromsar, som resultat. Tar då även högt upp.

- Och pedalens läge påverkas inte beroende på hur beläggen slits, inom normala gräser.

Senast redigerat av Meaganeowner (10 maj 2019)

Lasse62
11 maj 2019 · 292 Inlägg

En - 98 Golf 4 har säkerligen ABS

Luftficka i hydralblocket, lufta med tändningen på och helst mha VCDS

Igzie
11 maj 2019 · 2 Inlägg

Tack ,
Byter backar bak och uppsöker nån med vcds!
I

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang