Testa spridare

jaka54
11 maj · 2 969 Inlägg
#21

Hej!
Det är två lamda kontakter som sitter på brandväggens anslutningsbrygga,  en större två-polig kontakt och en en mindre rund med flatstift.
-Är det den större tvåpoliga jag ska mäta på?

lekman
12 maj · 52 Inlägg
#22

Det är den enkla ledningen som har signalen, den andra är elen till uppvärmningen av sonden. Koppla in dej där med en flatstiftsförgrening o dra in ledningen in i bilen o mät med multimeter mot jord inne i kupén. Har dragit på utsidan och direkt i dörrens lister, det är ju bara en kort tid man har det kopplat. Har nog iof läst att man ska vara försiktig med att kortsluta den ledningen, håll ledningen isolerad ner i multimetern, alltså o inte låta den flaxa runt där inne i bilen.
Signalen från smalbandslambdan ger info om bränsleblandningen (ller syrehalten i avgaserna?, kallas för syresond) Hursomhelst uppåt 1 V är fet blandning och nedåt 0 är magert, avläsningar på 0,8 och 0,2 kan vara rimligt. När den är uppstartad och kall ska det vara ca 0,8 V och när den sen blir varm ska den börja lambdarelgera. värdet flaxar fram o tillbaka mellan ytterligheterna i princip, med mer än en Hz, om det går långsamt så är sonden trög o kan behöva bytas. Sök på nätet om det, men det ska svänga ganska fort fram o tillbaka runt stökiometriskt.

Vid acceleration ska man kunna avläsa att blandningen går över till fetare....

Smalbandslamdan duger inte till att ställa in systemet efter, du vet tex inte nåt om vilken blandning bilen har vid laddtryck, men du vet att det åtminstone ligger på den feta sidan av stökiomtriskt

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang