Automatlåda trasig ?

Artan12
27 juni 2019 · 7 Inlägg

Hoppas på lite vägledning i fel sökandet.
Jag kör sambos Mercedes 180 kompressor årsmodell 2005 .
På väg till jobbet börjar växlarna bete sig undligt, jag köra in till vägkanten på grund av att bilen saktar in av sig själv.
Jag stannar bilen och försöker lägga in växeln på Parkerings läge, det går inte., så jag stänger av tändningen, och då går det att lägga in växeln på Parkerings läge. Jag kör vidare utan problem men jag kan inte lägga in växeln på Parkerings läge utan att behöva slå av tändningen först. Sambo åkte till verkstaden och fick information på felsökningen. - C signal från växel väljarpostion ifrån ESM - IntermiHent.
Jag hoppas jag beskrivet  felet tydligt.
Med vanliga hälsningar / Monica

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 juni 2019 · 17 465 Inlägg

Du lägger spaken i läge P men bilen vill vara kvar i läge D?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Artan12
27 juni 2019 · 7 Inlägg

Jag får inte in växeln i P när jag ska snabba och parkera, som att växelspaken fastnat, så jag trycker ner bromsen damtidning som jag slår av tändningen, då lossnar växeln ur sitt läge och jag kannlägga in växeln i Parkerings läge.

Artan12
27 juni 2019 · 7 Inlägg

Jag får inte in växeln i P när jag ska stanna bilen och parkera, som att växelspaken fastnat, så jag trycker ner bromsen damtidning som jag slår av tändningen, då lossnar växeln ur sitt läge och jag kan lägga in växeln i Parkerings läge. Det går bra att starta bilen som vanligt och lägga i D och köra.

Artan12
27 juni 2019 · 7 Inlägg

Problemet uppstod idag, och har inte varit nått problem tidigare.
Konstigt att bilen började gå ner så mycket i fart utan jag släppte på gasen, jag kör in på väg grenen och försöker parkera men får inte in växeln i P läget, den verkar fastnat.

Utmarks-Loke
27 juni 2019 · 5 833 Inlägg

Damtidning? Auto correct verkar inte vara din vän roll Du får nog läsa igenom inläggen innan du postar dom.

Menar du att spaken rent fysiskt inte går att flytta till parkeringsläge, eller går den att flyta men bilen reagerar inte på det?

torsen
28 juni 2019 · 7 233 Inlägg

Finns en kontakt under på växellådan på de flesta bilar med automatlåda jag ägt.
Dess primära uppgift är att förhindra att motorn kan startas med växel inlagd.
Kan vara den kontakten som strular p g a a saltvatten under vintern orsakar oönskad oxid mellan kontakten och det elektriska kopplingsstycket.
Åtgärd är att dra av och på kopplingsstycket några gånger så att elektrisk kontakt återuppstår.
Påstår inte att det är felet, men det KAN vara orsaken och är billigast att kolla/åtgärda.

Artan12
28 juni 2019 · 7 Inlägg

Tack för ert snabba svar och vägledning, jag kollar upp tipsen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang