Renovera motor vs begagnad?

SirakTec
30 juli · 3 Inlägg
#1

Hej!

Min motor har gått sönder, cylinder 3 i motorn. Jag har en VW Tiguan från 2012.
Försäkringen kommer att täcka allt förutom självrisk men de ville att motorn som jag skulle få skulle vara begagnad med det fanns inga begagnade motorer. Det som händer nu är att de ska sätta in en renoverad motor i min bil. Jag har aldrig hört talas om det förut och skulle uppskatta om någon kan förklara detta för mig, är det bättre eller sämre än en begagnad motor? Om det hade varit en begagnad skulle den ej få ha gått längre än min (9000mil). Känner inte för att bli lurad på något sätt. Vet någon vad som är för och nackdelar med båda sakerna? Är det typ samma sak? Kommer någon dö tidigare än det andra?
Uppskattar all hjälp.

Med vänlig hälsning,
Sirak Tecleberhan.

Svarte_Orm
30 juli · 2 113 Inlägg
#2

Vad exakt var det som gick sönder på din gamla motor? Ofta är det bara en mindre del, om det är en cylinder som "gått sönder" kan det vara kolv, vevstake, ringar, ventiler, topplock eller andra grejer. Egentligen räcker att att byta det som är sönder men det tar våldsamt lång tid och blir därför dyrare än att byta till en begagnad motor. Men det är inte nödvändigtvis någon nackdel för dig att de renoverar motorn, lite beroende på vad exakt det var som gick sönder då.

uhlin
30 juli · 1 235 Inlägg
#3

Är det renoverad som utbytesmotor eller ska de renovera din.

Är det en utbytesmotor ska den väl va i princip som ny.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 juli · 12 047 Inlägg
#4

Råkade ut för samma sak för ett drygt år sedan på en bil som köptes ny 2009. Motorn var "slut" och dödförklarades. Försäkringsbolaget skulle sätta i en ny motor och letade efter en sådan i 2 månader.

Den kulle kosta mer än var bilen var värd så bilen löstes in och skrotades trots nyskick i övrigt och en ovanlig bil.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
caromania Forummoderator
30 juli · 8 007 Inlägg
#5

En renoverad motor i min bok betyder en motor i nära nyskick, om inte i nyskick, men många anser ju att motorn är renoverad om man byter sotningssats, kolvringar och slipar ventilerna. Är det en utbytesmotor så ska den som sagt vara ny.

Undersök gärna vad som händer med din garanti på den ”nya” motorn med tanke på att bilens antal mil överstiger motorns. Du bör ju få förlängd garanti på just motorn.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
SirakTec
1 augusti · 3 Inlägg
#6

De ska byta ut min motor mot en renoverad motor, de sa att det är 1 års garanti på den nya motorn och 2 år på delarna? De sa att typ allt i motorn bytts ut mot nya delar.

uhlin
1 augusti · 1 235 Inlägg
#7

Då kan man säga motorn är ny.

torsen
2 augusti · 3 282 Inlägg
#8

SirakTec skrev:
Hej!

Min motor har gått sönder, cylinder 3 i motorn.

Vad är det som "gått sönder"?
Kan vara allt mellan en otät ventil till en skuren kolv med krökt vevstake som "tittar ut" genom vevhuset!

M123
2 augusti · 734 Inlägg
#9

Ska man ha i en renoverad motor då skulle jag kärva hela listan på vilka delar och jobb den renoveringen omfattas av och varför den motorn blivit renoverad.

Det har väl funnits en problematik med den "nya" motorn och vid otur kan ju problemet vara kvar. Som tex dålig smörjning pga felande oljekanal osv. Dom renoverar ju aldrig en frisk motor!

Sen tycker jag garantin var snål.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
SirakTec
2 augusti · 3 Inlägg
#10

Pratade med försäkringen nu och de säger att det är en fabriksrenoverad motor? så mätarställningen ska vara 0, antar att det måste vara bättre än en begagnad motor? Det ska vara typ samma sak som en ny?

uhlin
2 augusti · 1 235 Inlägg
#11

SirakTec skrev:
Pratade med försäkringen nu och de säger att det är en fabriksrenoverad motor? så mätarställningen ska vara 0, antar att det måste vara bättre än en begagnad motor? Det ska vara typ samma sak som en ny?

En fabriksrenoverad motor är i princip ny och kan jämföras med en sån.

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang