3819
Sök

Minneskortet till digitalkameran skrivskyddar sig själv! Och det går inte ta bort det!

Smålänning
7 887 Inlägg
30 juni 2007
Trådstartare
Minneskortet till min digitalkamera skrivskyddar sig själv, vilket gör att jag inte kan ta bilder med kameran, och inte kan kopiera in bilder från datorn.

Jag har vart inne på egenskaper och kryssat bort skrivskyddet tio gånger minst, men så fort man stänger det förnstret så blir det skrivskyddat igen! Även om man tryckt på verkställ och rutan "Applicerar" har visat sig!

Har provat både genom kameran och genom en minneskortläsare, men det är samma sak hela tiden!

Har t.om provat att dra ut kortet utan att stänga "Egenskaper rutan" men det funkar ändå inte!

Det värsta är att kortet har alltid funkat innan, och det är inte nytt, och att korten är så dyra.

Snälla hjälp mig ni datanissar wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 722 Inlägg
30 juni 2007
Jadu ..svår fråga big_smile

<----- Gå o kolla på en av Sveriges finaste w123 o lägg en röst o några kommentarer

Sleeper
3 084 Inlägg
30 juni 2007
det sitter inte en flärp på minneskortet som man kan flytta typ som på en diskett?? om det är så pröva flytta den ett snäpp så ska du se att det funkar tongue
Senast redigerat av Sushikocken (30 juni 2007)

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

Smålänning
7 887 Inlägg
30 juni 2007
Trådstartare
Sushikocken skrev:
det sitter inte en flärp på minneskortet som man kan flytta typ som på en diskett?? om det är så pröva flytta den ett snäpp så ska du se att det funkar tongue

Nope, tyvärr. Om det vart så enkelt hade jag vart glad.

Glömde skriva att det handlar om ett SanDisk mini SD på 128 MB, som sitter i en adapter för att bli ett vanligt SD.

På baksidan av kortet står det SDSDM-128 om det är till nån hjälp smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

2 953 Inlägg
30 juni 2007
bara köpa ett nytt kort dom är billiga 170kr typ för 1gig om de ska va SD om de ska va ett vanligt stort kort så är dom ännu billigare 140kr typ

Zombies, coming soon to a city near you!
www.nesdb.se ditt 8-bit forum på nätet

Smålänning
7 887 Inlägg
30 juni 2007
Trådstartare
xorox_88 skrev:
bara köpa ett nytt kort dom är billiga 170kr typ för 1gig om de ska va SD om de ska va ett vanligt stort kort så är dom ännu billigare 140kr typ

Har dom gått ner så mycket på bara två år?
Min kamera pallar inte 1 gigs kort.

Man kanske skulle köra en drag-and-drop ut från balkongen med skitkameran.

Är lite less på den i vilket fall. Startar på 23 sek, och måste ha mins 5 sekunder på sig att spara en bild... sen glappar CCD plattan.

Aldrig mer en kamera av märket Avant i alla fall.

Får se om jag kan få tag i ett annat kort och testa med. Kameran tar hyfsade bilder när den väl funkar som den ska. En ny kostar ju litegrann.

Jaja, tror inte det finns nått att göra, så jag får väll köpa ett nytt. Eller en ny kamera...

Sleeper
3 084 Inlägg
30 juni 2007
bara för att jag hade lite å göra så googlade jag lite och fann att kortet
http://www.memoryx.net/msd128mb45xasd.html
hade writeprotect switch om jag inte är helt blind men har då ingen aning var lr hur och när o.O

om det var så vill säga

aja lycka till iaf smile
Senast redigerat av Sushikocken (30 juni 2007)

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.

Smålänning
7 887 Inlägg
30 juni 2007
Trådstartare
Tack Sushikocken! Du löste problemet. Tog en extra titt på adaptern, och då satt den en liten knapp på den! Hade bara kollat på kortet innan, och där fanns ingen.

Och att det hade slagit i berodde på att den aktiveras "bakåt" så när man stoppar i kortet i kameran eller minneskortläsaren så ställer det sig i "lock" om man är lite oförsiktig.

Tycker f.ö att det är lite skumt att knappen sitter på adaptern...

Sleeper
3 084 Inlägg
30 juni 2007
hehe inge stora problem wink

Sök