Ledsen, men inga bilder denna gång.
Nå, vad händer annars då? Inte mycket, tyvärr. Senaste given från motorverkstaden var att motorn skulle vara ihopmonterad till månadsskiftet. Förra alltså. Men motorfirman hade dessvärre drabbats av en tragisk händelse och allt hade stannat av pga det. För två veckor sedan fick jag däremot ett nytt datum. Detta månadsskiftet. Ja, jag vågar inte hoppas.
Jag ger dem en vecka till, sen hämtar jag grejorna och går vidare med en annan motorverkstad. De har haft grejorna sedan i juni. Hmm.
Men för att komma på bättre tankar... så beställde jag fler prylar från UK!
– Varvtalsmätare 0-10 000 rpm kan vara "handy" när motorn är "revvig" och klarar av 8 000+ rpm utan problem tydligen. Vore dumt att nöja sig med en lägre skala på varvtalsmätaren. Och som jag har letat efter en snygg sådan. Amazon, Alibaba, eBay och diverse andra motordelsfabrikatörer. Antingen matchade de inte retroutseendet, eller så var de för dyra eller alldeles för stora. Jag menar, 125 mm i diameter... då ser jag ju inte ut! Men så såg jag en interiörbild på Instagram och skrev genast till ägaren. Han hade köpt den från Minispares. WTF! Jag har ännu en gång letat överallt, men inte där det rimligtvis borde finnas. Men med tanke på varvtalsskalan så trodde jag faktiskt inte det. Men den nya har samma typsnitt/siffror som på hastighetsmätaren. Perfect match!
– Svart "housing" till varvtalsräknaren
– Ny hållare till nummerplåt bak. Den förra jag fick var böjd så att ändarna stack ut från bakluckan, Såg ut som en liggande skateboardramp.
– Handtag till baklucka MK1, dvs lite mer tidstypisk design.
– Gummilister till sidobakrutorna.
– Vet inte varför jag ska ha dessa gummilister, för fasta glas finns inte att beställa någonstans alls i UK. Dalhems hade inte dem heller. Ni vet, jag har öppningsbara sidofönster, men stålramen är inte i bästa skick och riskerar att repa lacken om man försöker öppna dem. Jag tänkte därmed att det får bli fixerade glas. Någon som har ett par liggande? Och nej, det är inte samma storlek på öppningsbara och fasta glas. Kan alltid vara bra att ha originalet kvar också.
– Baklucka MK1. Jag beställde ju en tidigare och den var... inte snygg. Rätt så ojämn i pressningen pga att det var en Non-genuine. Kändes inte helt rätt, men jag trodde också att lackfirman skulle se över den. Men njae. Så det får bli en Genuine Boot Lid från British Motor Heritage Limited i pressad plåt. Lackas vid tillfälle.
På hemmafronten går farsan loss på offerlammet ytterligare inom kort. Han har skaffat den stora klingan och ska kapa hela bilen efter A-stolparna. Främre delen behålls, resten skrotas.
Själv ska jag få tummarna loss och skruva ihop dörrarna.
• • • TRANSLATION • • •
Sorry, but no pictures this time.
So, what else is happening? Not much, unfortunately. The latest update from the engine workshop was that the engine would be assembled by the end of the month. Last month, that is. But unfortunately, the engine shop had suffered a tragic event, and everything had come to a halt because of it. Two weeks ago, however, I got a new date. This month's end. Well, I don't dare to hope.
I'll give them one more week, then I'll pick up the parts and move on to another engine workshop. They've had the parts since June. Hmm.
But to cheer myself up... I ordered more stuff from the UK!
- Tachometer 0-10,000 rpm can be "handy" when the engine is "revvy" and apparently handles 8,000+ rpm without a problem. It would be foolish to settle for a lower scale on the tachometer. And I've been searching for a sleek one everywhere — Amazon, Alibaba, eBay, and various other motor parts manufacturers. Either they didn't match the retro look or they were too expensive or way too large. I mean, 125 mm in diameter... then I won't be visible! But then I saw an interior picture on Instagram and immediately wrote to the owner. He had bought it from Minispares. WTF! I have once again searched everywhere, but not where it reasonably should be. But considering the rpm scale, I honestly didn't think so. But the new one has the same font/numbers as the speedometer. Perfect match!
- Black housing for the tachometer
- New bracket for the rear number plate. The previous one I got was bent so that the ends stuck out from the tailgate. Looked like a lying skateboard ramp.
- Handle for the MK1 tailgate, i.e., a bit more period-appropriate design.
- Rubber seals for the rear side windows.
- I don't know why I should have these rubber seals because fixed glass is not available anywhere in the UK. Dalhems didn't have them either. You know, I have opening side windows, but the steel frame is not in the best condition and risks scratching the paint if you try to open them. Therefore, I thought it would be fixed glass. Anyone have a pair lying around? And no, the opening and fixed glass are not the same size. It's always good to have the original as well.
- MK1 Tailgate. I ordered one earlier, and it was... not nice. Quite uneven in pressing because it was a Non-genuine. Didn't feel quite right, but I also thought the paint shop would look it over. But no. So, it will be a Genuine Boot Lid from British Motor Heritage Limited in pressed metal. Will be painted at some point.
On the home front, my dad is about to take the sacrificial lamb further shortly. He has obtained the big blade and is going to cut the whole car after the A-pillars. The front part will be kept; the rest will be scrapped.
I'm going to get my thumbs working and assemble the doors myself.
Senast redigerat av martinhejdesten (27 december 2023)