B230F: Bröt av fästet för vevaxel / impulsgivaren. Nu då?

VeryMad
14 september 2019 · 9 Inlägg

Som sagt så lyckades jag bryta av fästet till vevaxelgivaren (impulsgivaren, alltså givaren på svänghjulet) när jag skulle byta den på min 240, med B230F.
Är det så att själva fästet faktiskt går att byta, eller är hela blocket toast nu?
Svårt att se med blotta ögat utan att riva, då det är så otroligt tight mellan motorn och torpedväggen..

Edit: bild https://i.imgur.com/91QFh4v.jpg

Senast redigerat av VeryMad (14 september 2019)

Amazon_123GT Driifter;)
14 september 2019 · 1 630 Inlägg

Tror fästet sitter skruvat i blocket men du får plocka ner lådan för att komma åt

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)
VeryMad
14 september 2019 · 9 Inlägg

Amazon_123GT skrev:
Tror fästet sitter skruvat i blocket men du får plocka ner lådan för att komma åt

Ja, tack!
Har kommit fram till typ samma efter massa googling.
Verkar dock inte hitta nya fästen någonstans.

Steff240
14 september 2019 · 1 005 Inlägg

Råkade ut för samma sak för nåt år sen sad Själva fästet sitter med 2 skruv, men för att kunna få ut skruvarna hela vägen så får du lossa på lådan. Jävligt smart tänkt verkligen... Jag behövde dock inte ta loss lådan helt utan det räckte att släppa på skruvarna i sprängkåpan såpass att det gick att skjuta bak lådan nån centimeter smile Med lite tur lyckas det för dig också big_smile

Fästet har tyvärr utgått hos volvo enligt reservdelsnissen här i stan så du får nog leta efter nåt begagnat neutral Är ju dock samma fäste på alla b230f med lh 2.4-sprut så det är inte så svårt att hitta wink

VeryMad
14 september 2019 · 9 Inlägg

Steff240 skrev:
Råkade ut för samma sak för nåt år sen sad Själva fästet sitter med 2 skruv, men för att kunna få ut skruvarna hela vägen så får du lossa på lådan. Jävligt smart tänkt verkligen... Jag behövde dock inte ta loss lådan helt utan det räckte att släppa på skruvarna i sprängkåpan såpass att det gick att skjuta bak lådan nån centimeter smile Med lite tur lyckas det för dig också big_smile

Fästet har tyvärr utgått hos volvo enligt reservdelsnissen här i stan så du får nog leta efter nåt begagnat neutral Är ju dock samma fäste på alla b230f med lh 2.4-sprut så det är inte så svårt att hitta wink

Hej, Tack för det!

Verkar ju inte helt ovanligt att folk gör det här, dum konstruktion!
Även efter att fästet gick av kan jag för mitt liv inte få loss givaren ur den lösa delen. Helt sjukt vad den sitter.

Hade nästan hoppats på att kunna dumpa av bilen hos min lokala Billia och låta dom byta fästet då jag mekar ute på gatan mer eller mindre, men det blir lite svårt om dom inte finns att få tag i nya längre big_smile

Jag får leta runt och hitta ett begagnat helt enkelt.
Tack för hjälpen!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang