Som sagt så lyckades jag bryta av fästet till vevaxelgivaren (impulsgivaren, alltså givaren på svänghjulet) när jag skulle byta den på min 240, med B230F. Är det så att själva fästet faktiskt går att byta, eller är hela blocket toast nu? Svårt att se med blotta ögat utan att riva, då det är så otroligt tight mellan motorn och torpedväggen..
Råkade ut för samma sak för nåt år sen Själva fästet sitter med 2 skruv, men för att kunna få ut skruvarna hela vägen så får du lossa på lådan. Jävligt smart tänkt verkligen... Jag behövde dock inte ta loss lådan helt utan det räckte att släppa på skruvarna i sprängkåpan såpass att det gick att skjuta bak lådan nån centimeter Med lite tur lyckas det för dig också
Fästet har tyvärr utgått hos volvo enligt reservdelsnissen här i stan så du får nog leta efter nåt begagnat Är ju dock samma fäste på alla b230f med lh 2.4-sprut så det är inte så svårt att hitta
Råkade ut för samma sak för nåt år sen Själva fästet sitter med 2 skruv, men för att kunna få ut skruvarna hela vägen så får du lossa på lådan. Jävligt smart tänkt verkligen... Jag behövde dock inte ta loss lådan helt utan det räckte att släppa på skruvarna i sprängkåpan såpass att det gick att skjuta bak lådan nån centimeter Med lite tur lyckas det för dig också
Fästet har tyvärr utgått hos volvo enligt reservdelsnissen här i stan så du får nog leta efter nåt begagnat Är ju dock samma fäste på alla b230f med lh 2.4-sprut så det är inte så svårt att hitta
Hej, Tack för det!
Verkar ju inte helt ovanligt att folk gör det här, dum konstruktion! Även efter att fästet gick av kan jag för mitt liv inte få loss givaren ur den lösa delen. Helt sjukt vad den sitter.
Hade nästan hoppats på att kunna dumpa av bilen hos min lokala Billia och låta dom byta fästet då jag mekar ute på gatan mer eller mindre, men det blir lite svårt om dom inte finns att få tag i nya längre
Jag får leta runt och hitta ett begagnat helt enkelt. Tack för hjälpen!