Volvos V8:a... Som sitter i bland annat S80. Hur är den?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 december 2018 · 12 145 Inlägg
#1

Jag berättade på jobbet att jag är sugen på en Volvo S80 V8. En äldre kollega som är ansedd som lite av en mytoman (kör en Saab från 2006 med trasig AC och spricka i vindrutan men intygar att han är god för flera miljoner) sa att dessa motorer är rätt hårt borrade och tål inte att trimmas. Han trodde för övrigt att det var Toyota som tillverkade dessa motorer... Har inga planer på att trimma en sådan om jag köper en. 315Hk räcker rätt bra i min värld i en S80.

Men skulle vilja tvåla till gubben rejält. Är de känsliga för att trimma? Lådan har vi inte pratat om men såvitt jag sett så ska även den stå pall för trycket.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
master_-
3 december 2018 · 726 Inlägg
#2

Nja Yamaha är väl den som står bakom tillverkning av den.

Det engelska bilmärket Noble använde väl den v8 i vissa bilar och dom plockade väl ut runt 600hk från den med flera modifikationer dock

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 december 2018 · 12 145 Inlägg
#3

master_- skrev:
Nja Yamaha är väl den som står bakom tillverkning av den.

Det engelska bilmärket Noble använde väl den v8 i vissa bilar och dom plockade väl ut runt 600hk från den med flera modifikationer dock

Är väl medveten om att det sitter en Yamahasnurra under huven. Men 600Hk? Jaja. tål den det. Det är detta som är frågan... Min mytomankollega menar att den inte ens tål att dras upp till 400Hk. Måste ha fakta på detta! Eller inte... Men källa.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
master_-
3 december 2018 · 726 Inlägg
#4

Hybrid_ skrev:

master_- skrev:
Nja Yamaha är väl den som står bakom tillverkning av den.

Det engelska bilmärket Noble använde väl den v8 i vissa bilar och dom plockade väl ut runt 600hk från den med flera modifikationer dock

Är väl medveten om att det sitter en Yamahasnurra under huven. Men 600Hk? Jaja. tål den det. Det är detta som är frågan... Min mytomankollega menar att den inte ens tål att dras upp till 400Hk. Måste ha fakta på detta! Eller inte... Men källa.

https://teknikensvarld.se/noble-m600-br … or-128379/

Svarte_Orm
3 december 2018 · 2 222 Inlägg
#5

Frågan är vad dom har gjort mer med motorn än att sätta på två turbo. Hela bottendelen kanske är förstärkt och ombyggd och toppen är säkert annorlunda med större kanaler

Senast redigerat av Svarte_Orm (3 december 2018)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 december 2018 · 9 885 Inlägg
#6

Svarte_Orm skrev:
Frågan är vad dom har gjort mer med motorn än att sätta på två turbo. Hela bottendelen kanske är förstärkt och ombyggd och toppen är säkert annorlunda med större kanaler

2turbosar så bumpar man nog rätt lätt upp till 600hk.  men garanterat sitter det lite stadigare grejer i botten delen.  men tror inte det skiljer speciellt mycket mellan en utan turbo mot en med..

andra kolvar och stakar så är du ju hemma om du trimmar hemma.       kan man plocka över 700hk ur en 2.2liters honda maskin med en stor turbo och lite stadigare delar i underdelen.. typ kolvar och stakar och en ebay turbo så vorre det själva fan om man inte kan plocka 600hk ur en motor med dubbelt så mycket kolvar och dubbelt så stor volym..

Senast redigerat av Growe (3 december 2018)

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
Presidento Of World
3 december 2018 · 2 591 Inlägg
#7

Men varför så billiga?? Jag tittade ett tag på dom (dagdrömde) och då var det av 10 annonserade 4 med rasad motor.

Presidento saknar signatur
jompazx
3 december 2018 · 198 Inlägg
#8

Growe skrev:

Svarte_Orm skrev:
Frågan är vad dom har gjort mer med motorn än att sätta på två turbo. Hela bottendelen kanske är förstärkt och ombyggd och toppen är säkert annorlunda med större kanaler

2turbosar så bumpar man nog rätt lätt upp till 600hk.  men garanterat sitter det lite stadigare grejer i botten delen.  men tror inte det skiljer speciellt mycket mellan en utan turbo mot en med..

andra kolvar och stakar så är du ju hemma om du trimmar hemma.       kan man plocka över 700hk ur en 2.2liters honda maskin med en stor turbo och lite stadigare delar i underdelen.. typ kolvar och stakar och en ebay turbo så vorre det själva fan om man inte kan plocka 600hk ur en motor med dubbelt så mycket kolvar och dubbelt så stor volym..

två  par vassa kammar stod nog på inköpslistan också

Senast redigerat av jompazx (3 december 2018)

andreas_1996
4 december 2018 · 951 Inlägg
#9

Men är inte växellådan den svaga länken på dom ? Tål väl inte mycket innan dom rasar ?

Djo
4 december 2018 · 10 095 Inlägg
#10

andreas_1996 skrev:
Men är inte växellådan den svaga länken på dom ? Tål väl inte mycket innan dom rasar ?

Nej det är t6 som har svaga lådor mer specifikt gamla t6 bilarna.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Slim
4 december 2018 · 166 Inlägg
#11

Denna maskin är generellt mycket bra, men har tyvärr en akilleshäl. Det är ett lager kring balansaxeln som inte är smort av oljan som kan haverera. På tidiga exemplar (tror bara -05) samlades vatten i V-et vid insuget och påverkade lagret, men senare versioner har ett dräneringshål och på dessa är det mycket mindre vanligt med haverier...

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 december 2018 · 12 145 Inlägg
#12

Slim skrev:
Denna maskin är generellt mycket bra, men har tyvärr en akilleshäl. Det är ett lager kring balansaxeln som inte är smort av oljan som kan haverera. På tidiga exemplar (tror bara -05) samlades vatten i V-et vid insuget och påverkade lagret, men senare versioner har ett dräneringshål och på dessa är det mycket mindre vanligt med haverier...

Läst om detta. Den jag nu har fokus på är från 2008.

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
Jesterhead
16 september · 25 Inlägg
#13

Hur blev det nu då? Blev det köp? Själv är jag ruskigt nöjd med min.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 september · 12 145 Inlägg
#14

Jesterhead skrev:
Hur blev det nu då? Blev det köp? Själv är jag ruskigt nöjd med min.

Nej, den jag var sugen på blev såld trots månader på blocket. Lyckades pruta friskt på den först. Men har inte släppt tanken. Kul bil!

I entusiastkretsar finns en jargong som går ut på att ”det bästa med ESP är att skiten går att stänga av”. Ofta från samma personer som kör med de snävaste marginalerna och har den minsta körrutinen, med andra ord just det klientel som har mest att vinna på ESP. Dom som smäller.
Jesterhead
16 september · 25 Inlägg
#15

Hybrid_ skrev:

Jesterhead skrev:
Hur blev det nu då? Blev det köp? Själv är jag ruskigt nöjd med min.

Nej, den jag var sugen på blev såld trots månader på blocket. Lyckades pruta friskt på den först. Men har inte släppt tanken. Kul bil!

Du får kika på min så kanske suget blir starkare!

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang