Tokiga regler för be vs b körkort med släp.

rcy
15 oktober · 1 596 Inlägg

Bennybira skrev:
Kan ni svara på grundfrågan eller iaf försöka diskutera det TS faktiskt belyser.

Ett släps totalvikt kan vara 1200kg men släpet i sig väger som exempel kanske 240kg olastat.
En bil får dra 1000kg släp på B behörighet, men får inte dra det OLASTADE 1200kg släpet (som bara väger 240kg just då)

Why not?

Jag tror det helt enkelt var det enklaste sättet att bedöma storleken på släpvagnar. Skulle man behöva gå på faktisk vikt så skulle polisen behöva väga ekipaget varenda gång för att avgöra om det körs lagligt, vilket skulle vara totalt ogenomförbart. Med dagens regler behöver dom bara slå upp regnumret.
Och helt ärligt, med tanke på hur korkade människor är, så är jag rätt säker på att det skulle åkas runt med betydande överlast om folk själva fick gissa hur mycket dom kan lasta på släpvagnen.

Ja, det är ett ganska trubbigt regelverk men samtidigt väldigt lätt att följa.

Vettemannen *****JÄNKEBILSIDIOT*****
15 oktober · 11 951 Inlägg

rcy skrev:

Bennybira skrev:
Kan ni svara på grundfrågan eller iaf försöka diskutera det TS faktiskt belyser.

Ett släps totalvikt kan vara 1200kg men släpet i sig väger som exempel kanske 240kg olastat.
En bil får dra 1000kg släp på B behörighet, men får inte dra det OLASTADE 1200kg släpet (som bara väger 240kg just då)

Why not?

Jag tror det helt enkelt var det enklaste sättet att bedöma storleken på släpvagnar. Skulle man behöva gå på faktisk vikt så skulle polisen behöva väga ekipaget varenda gång för att avgöra om det körs lagligt, vilket skulle vara totalt ogenomförbart. Med dagens regler behöver dom bara slå upp regnumret.
Och helt ärligt, med tanke på hur korkade människor är, så är jag rätt säker på att det skulle åkas runt med betydande överlast om folk själva fick gissa hur mycket dom kan lasta på släpvagnen.

Ja, det är ett ganska trubbigt regelverk men samtidigt väldigt lätt att följa.

Det har du alldeles rätt i!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Gillar stora motorer med vrid och kubik! Just Real Power------No Turbo Shit!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Ivel
15 oktober · 939 Inlägg

Bennybira skrev:

Why not?

Svaret på TS fråga kom redan i inlägg 2 i tråden.

Priusguru; "Livet är för kort att bruka opålitliga transportmedel."
Johansson72 IT Geek och Audiot
15 oktober · 96 Inlägg

En ovanligt enkel och bra "räknesnurra":

https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/ … lator.aspx

Myhran
15 oktober · 139 Inlägg

Om TS tar ett E kort får polisen ta fram vågen för att du skall åka dit då det med E behörigheten tillkommer bruttovikt istället för totalvikts regler, dock har man även beroende på när E kortet är taget en Tågvikt på 7000kg att ha i beaktande,

Att köra ett släp som man inte har behörighet till gör att det blir olovlig körning,

Att köra ett släp man får köra men att man överlastar kan bli jobbigt då det är procent man räknar överlasten i, detta är vanligt förekommande problem på husvagnar som är registrerade med 70kg lastvikt, men när dynorna och vattentanken och gasolen är i är man redan uppe på över vad ekipaget får väga,  och säg att man lastar 70kg för mkt så har man där 100% överlast, vilket då blir att ekipaget inte får fortsätta framföras på vägen utan måste lastas ur, och så blir det åklagare kopplad till fallet, inte bara penningvärdet på plats,

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

• Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt