Mercedes "Headers" utan katt eller inte?

Dokus136
2 november 2019 · 2 Inlägg

Bilen i fråga är en mercedes e55 med m113k motorn. Bilen har 4 katalysatorer, främre och bakre.

Kan någon vänlig själ förklara hur headers fungerar här i Sverige?

När man tittar på att modifiera amg så dyker alltid så kallade headers upp. Där är sk. Long tube, mid och shorty. De flesta bortsett från "shorty" plockar bort främre katalysatorerna, vilket verkar vara vanligt förekommande och problemfritt men jag undrar hur det fungerar i Sverige.

Tillverkare jag ställt frågan till påstår att det inte är några problem då man behåller bakre men jag vill inte stå med en ej godkänd besiktning. Är där någon som har erfarenhet av att köra med denna typ av system på Mercedes?

Utmarks-Loke
2 november 2019 · 5 809 Inlägg

Problemen är flera. Dels är det förbjudet att plocka bort katalysatorer, eftersom det påverkar avgasreningen. Om besiktningsgubbarna ser detta så får du en anmärkning. Sedan har du de faktiska avgasvärdena, de kommer bli sämre utan de främre katalysatorerna, frågan är bara hur mycket. Kanske de fortfarande är bra nog för att du skall komma igenom besiktningen. Slutligen är frågan vad bilen tycker om att katalysatorerna försvinner. Jag antar att du har lambdasonder både före och efter katalysatorerna och det kan hända att de känner att ingen avgasrening utförts och då ger dig ett felmeddelande och en gul lampa.

torsen
2 november 2019 · 7 198 Inlägg

Min erfarenhet på en E-klass är att de båda främre "kattarna" kan rensas på sitt innehåll utan att det påverkar utfallet vid ASB:s emissionsmätning.

Dokus136
2 november 2019 · 2 Inlägg

Ja, det är vad som sägs i alla fall. Felkod kodas bort med programvara. Det jag fått fram på andra forum är att det inte ska vara några problem för varken bil eller avgaskrav men de är inte härifrån.

Någon som besiktigat med tex kleemann headers eller liknande utan katt? Hur är det med att köra "racekatt" till headers?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang