Subaru Legacy Turbo RS 1990 rallybil

Projekttråd om min rallybil! Uppdateringar om ombyggnationer, tävlingar och annat intressant.

FAH

  • 51 Följare
  • 61 160 Visningar
  • Uppdaterades senast 14 november
FAH
25 februari · 198 Inlägg
#201

Tyfors skrev:
En riktigt trevlig tråd å följa detta smile inte bara bygg tråd utan även va som händer utanför garaget smile

Kul me en riktig bil nu men lite strul ska de va annars ledsnar du på de oxå wink

Men grattis te en bra tävling smile

Fortsätter å följa wink

Kul att du tycker det!

Haha ja, strul är det väl alltid smile

Så, vad har hänt under veckan och helgen?

Under veckan bytte jag slavcylinder samt vattenpumpen, varmkörde bilen i 25 minuter och luftade systemet!

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-63c78181424b82611307ebda175b82a2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-d8a6aa2a62e5d94c2ffbc211af688ce9.jpg

Förhoppnignsvis var det ingen luft kvar i systemet smile Min far kollade över bakvagnen och justerade till hjulvinklarna så de stod som de skulle, vi hittade inget trasigt så det var skönt!

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-da1a572348262a3fce652aaf6d8861d8.jpg

Passade på att bygga en avskrämningsplåt mellan avgassystem/turbo och kablaget bakom, blev rätt bra tycker jag smile

Till slut blev det lördag och tävlingsdag! big_smile

Tävlingen heter Stärkesmarksrundan och går i byn där mina föräldrar har stuga!
Tyvärr var det vatten på isbanan som skulle köras men det blev ändå ca 30-35 km SS fördelat på 3 sträckor som kördes två gånger var.
Ca 30 anmälda, 4 st 4wd-ekipage!
Kartläsare för dagen var återigen Bengt, tack för att du vill åka med mig!

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-68fe4927d75060ee58b52e49fc509f5c.jpg
(tack till Dennis Vallmark för bilderna!)
Inför start på tävlingen! Vill passa på att tacka min nya sponsor, All-bilar i Umeå!

De tre första sträckorna kördes och tyvärr insåg jag att både problemet med värme och kopplingen var kvar!
Störde min koncentration lite grann men sträckorna kändes ändå rätt ok!

Riktigt trevliga vägar även fast temperaturen var över 5 plusgrader hela dagen.

Genade lite i en innerkurva på SS2 och klippte en snöklump men tänkte inte så mycket mer på det.
Tills jag kom till servicen! roll

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-13ce426c5a3ce40d762e13512efcb474.jpg

Aj då, större skador än jag trodde!
Tur att vi var nära stugan, hämtade en reservlykta och lappade ihop fronten inför nästa omgång sträckor.

Denna omgång kändes det bättre, konstaterade att kopplingen fungerade om jag pumpade på pedalen vilket gjorde att starterna blev betydligt enklare!
Kunde lyssna bättre på noterna också så de 3 resterande sträckorna kändes riktigt roliga. big_smile
Får ta igen i gupp har jag börjat inse då fjädringen inte riktigt vill hänga med men förutom det så är bilen riktigt trevlig smile
På slutet av SS5 fick jag problem med soppatillförseln, ska gå igenom det och kolla varför.

Gick i mål utan fler skador på bilen och kände mig väl sådär nöjd med min insats.

Resultatet visade på 5:e plats totalt, med i princip samma bilar framför som förra tävlingen! smile
Så även om jag inte var nöjd med min instats gick ändå dagen rätt bra!

Fick lite incar-filmer från tävlingen:

SS1:

https://youtu.be/4VQt_s9DrBI

SS2:

https://youtu.be/9IEx4jUh1U4

SS3:

https://youtu.be/JV2afbfm7zc

SS4:

https://youtu.be/Br18tJ4wMqY

SS5:

https://youtu.be/ScW137KepEQ

SS6:

https://youtu.be/k-R2Skc1d1Q

Raggade även reda på en film utifrån på SS4, tyvärr dålig kvalitet men bättre än inget!

https://youtu.be/ZYGhhzRl9_w

Sammanfattning av helgen då;
Totalt sett gick det bra men har ändå rätt mycket att förbättra framförallt i körningen men även bilen!
Framförallt tog jag mig i mål och känner att jag utvecklas och vågar åka fortare för varje tävling som går smile
Måste försöka lösa kylningsproblemet, har några sista småsaker jag ska testa.
Kopplingsproblemet känns som att det kärvar någonstans, ska försöka komma åt att smörja där det går. Sätter ev. dit en extra hjälpfjäder på huvudcylindern så den drar tillbaka sig hela vägen!
Soppaproblemet ska jag också försöka lista ut, ska kolla loggar ikväll.
Fronten har nu sett sina bästa dagar och är svår att laga mer då den mest består av glasfiber, färg, trä, ståltråd samt träskruv big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-1fa9e4ded5056c6ecd053eba39a6e699.jpg

Inte mycket kvar av fronten som sagt. Hade dock tur att få tag i en front från en bil utan turbo samt 4 extra framlyktor som jag hämtade på söndagen!

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-a235e4104c5a3fa329a9fe1615320a8b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-60be8584861d988614d2658c039b62a6.jpg

Väldigt bra, kommer nog bara foliera denna till att börja med, ska köra tävling igen till helgen (om vädret tillåter) så har lite saker att fixa innan dess!

Nu när helgen fått smälta lite så var det ändå väldigt roligt, blir bara roligare och roligare för varje tävling big_smile
Strul får man räkna med, är en gammal bil smile
Vill återigen tacka alla som gör denna satsning möjlig för mig!

Skruvning under veckan så kommer försöka uppdatera tråden på hur det går!
Tills dess, på återseende! smile

"Horsepower sells cars, torque wins races"
Mack Forum- och sitemoderator
25 februari · 24 596 Inlägg
#202

Ajaj..den kofångaren ser ut att ha gjort sitt. Men shit happens!

Grattis till femteplatsen!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Budbilschaufför och Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
FAH
26 februari · 198 Inlägg
#203

Mack skrev:
Ajaj..den kofångaren ser ut att ha gjort sitt. Men shit happens!

Grattis till femteplatsen!

Det hade den gjort sen en stund tillbaka, har varit lappad det senaste året smile

Tack, kändes kul!

Jag tror att jag (med stor hjälp av Mattias Sandgren på Sävar Motor) hittat orsaken till att bilen missade på SS5!
Jag rotade runt i mappen utan att hitta någon temperaturkorrigering på motortemp, tänkte att detta var orsaken till att den går fet då motorn var rätt varm vid tillfället för missarna.
Mattias hittade tillslut att varm up enrichment (kallstart) tabellen var lite lustig, över 100 grader motortemp och 50% TPS så gav den 30% extra bränsle!!!
Motortempen var som mest över 105 grader så ganska säkert släckte jag stiften i vägbytet då motorn gick så himla fett (AFR på kring 9) smile

Känns skönt med en trolig förklaring, nu återstår bara att få till ursprungsproblemet, att den inte riktigt vill hålla temperaturen smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-12c5b394fe887df31ede6ec6b4d47512.jpg

Rengjorde och provmonterade den nya fronten smile Riktade framskärmen dugligt och konstaterade att det bör gå att få till rätt bra! Ska foliera överdelen på kofångaren blå som bilen så får jag se om den lackas senare i sommar smile

Ikväll blir det fokus på kylsystemet, ska byta nedre kylarslangen då den har en slangvärmare som jag misstänker stryper kylvattenflödet!
På återseende smile

"Horsepower sells cars, torque wins races"
FAH
20 augusti · 198 Inlägg
#204

Hej!

Long time no see!

Har varit alldeles för länge sedan jag uppdaterade här, mest på grund av lathet men även lite motivationsbrist i slutet av vintern... Men nu är vi igång igen så här kommer en liten sammanfattning av vad som har hänt sen sist!

När jag senast skrev höll jag på med att montera ihop bilen inför tävling, Mullsjöcupen 1 och 2, som
gick lördag respektive söndag!

Fick ihop bilen och tog mig till tävlingen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-78cf0ee0acf5e25a32d834e3941322c5.jpg

På plats vid servicen med den nya fronten monterad.

Upptäckte ganska snabbt att värmeproblemet var kvar och började sakta inse att det nu inte fanns så många alternativ kvar! Lät bilen kylas av och mycket riktigt, luktade avgaser i expansionskärlet...
Toppackningsproblem!

Tävlingen på söndagen ställdes in och jag åkte hem och började plocka ur motorn, igen big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-34c43cf5f6ab3bdb323889a72e3a1bd7.jpg

Börjar ha bra rutin på det nu!

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-5583b6f40676cfe4f0de69841e6ae5f4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-acb4d394e5a2c8cd02b48e1ad78bbe28.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-2eb06de103c8f09230018e7ddfb5c3a6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-ebad6f9a8561d616dc65b41fa0572a6a.jpg

Hittade ganska snabbt att något var trasigt, toppackningen dålig på en cylinder! Även spikat hyfsat mycket i det förbränningsrummet... Om den spikat p.g.a. dålig packning eller om packningen gått sönder för att den har spikat vågar jag nog inte svara på... Skickade i samband med detta spridarna på rengöring och spridaren vid den skadade cylindern flödade en aning sämre så kan ha varit orsaken!

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-598b532d12d48d98bb20657c74cc33ab.jpg

Visade sig även att packningen innan turbon var blåst så även där fanns rum för förbättring big_smile

Topparna skickades på renovering hos Motorslip i Umeå, kolven som var skadad plockades ur och filades till så den inte skulle ha några vassa kanter.

Ny delar köptes in, original toppackningar och bultar, och motorn började monteras ihop igen smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-8d3cd1a0c6b67926ba6e118540d750b9.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-777b47774826c49ef46d17fd469e2553.jpg

Medan motorn var ur byggdes det även ett stag som håller emot huvudcylindrarna för kopplingen och bromsen för att de ska flexa mindre.

I samband med att motorn lyftes i så rengjordes allt kring kopplingen och smörjdes upp ordentligt med fett så det inte ska kunna tjärva, förhoppningsvis har detta åtgärdat kopplingsproblemen jag har haft!

Motorn lyftes i och vätskor fylldes på, den startades upp och varmkördes utan problem, skönt.

Innan senaste tävlingen jag körde, backtävling i Åsele (samma som jag kört nån gång tidigare), så renoverade jag en ny bakvagn som monterades.
Skickade den på pulverlack och monterade nya bussningar överallt!

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-23c7a72e09808aa125741893ab3d560f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-b0a9303471e4d560e71884156d23320f.jpg

Riktigt trevligt med nymålade delar!

Så till backtävlingen i Åsele!

Som vanligt 3 omgångar där den snabbaste tiden räknas.

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-8866313d8092ee835b144ab849293358.jpg

På serviceplatsen innan start.

Tävlingen gick riktigt bra måste jag säga, mina tider var väldigt nära varandra och jag förbättrade mig med drygt 2 sekunder mot förra året! Bilen gick så mycket bättre med nya bakvagnen, går inte att jämföra smile
Kom tvåa totalt av ca 35 startande så är grymt nöjd smile

Lite filmer från tävlingen:

Omgång 1 incar:

https://youtu.be/nCkCpumYKk4

Omgång 2 incar

https://youtu.be/0yRDYSV7Gyo

Omgång 3 incar

https://youtu.be/dybE0L3dYhA

Utifrån (tror det var omgång 2):

https://youtu.be/07Q-zmrt274

Framförallt så höll tempen sig lägre och stabilare än den gjort på länge, ligger där den brukar ligga på en standard Legacy! Underbart smile

Efter tävlingen så blev det ett sommaruppehåll men nu är jag igång igen!

Tävling denna helg (24/8) i Sävar, Umenatta. Denna gång vill jag inte få in lika mycket damm som förra året så har börjat täta alla hål jag kan hitta!
Igår fick jag hjälp av min kompis Ludvig att montera plast på dörrsidorna (satt ingen där upptäckte jag) vilket bör göra viss skillnad hoppas jag. Även gjort om och gjort rätt kring växelspaken så nu ska det vara tätt där med!
Ikväll fortsätter vi med förberedelserna.

Det var nog allt för denna gång, ska bli bättre på att uppdatera big_smile

På åteseende!

Senast redigerat av FAH (20 augusti )

"Horsepower sells cars, torque wins races"
Mack Forum- och sitemoderator
20 augusti · 24 596 Inlägg
#205

Kul att se att det händer lite här också.
Trist på motorbekymren dock.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Budbilschaufför och Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
FAH
21 augusti · 198 Inlägg
#206

Mack skrev:
Kul att se att det händer lite här också.
Trist på motorbekymren dock.

Plötsligt så!

Ja men det var nästan att förvänta, har ingen historik på motorn så den kan ha gått rätt länge sen den senast blev renoverad smile

"Horsepower sells cars, torque wins races"
Mack Forum- och sitemoderator
21 augusti · 24 596 Inlägg
#207

FAH skrev:

Mack skrev:
Kul att se att det händer lite här också.
Trist på motorbekymren dock.

Plötsligt så!

Ja men det var nästan att förvänta, har ingen historik på motorn så den kan ha gått rätt länge sen den senast blev renoverad smile

Ja ibland blir det till att köpa grisen i säcken..men man må ju börja nånstans.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Budbilschaufför och Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
FAH
28 augusti · 198 Inlägg
#208

Mack skrev:
Ja ibland blir det till att köpa grisen i säcken..men man må ju börja nånstans.

Så är det tyvärr! Fick känna på det ännu mer i helgen då motorn rasade på första sträckan neutral

Gissar på en kolv, bilen började gå på 3 cylindrar efter en lång raksträcka och sen började den tappa oljetryck. Så något trasigt är det!

Hann bara köra halva SS2 (SS1 ströks på grund av en avåkning) innan motorn började tappa effekt, synd för bilen kändes väldigt trevlig att köra!
Nästan mer störd över att inte få fullfölja tävlingen än att motorn gick sönder... big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-363694a14f2cc3d961d540b20d0ce41b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-20cc987a367a347acd2cae2626279621.jpg

Bilder efter att motorn gått sönder och bilen blev lastad.

Jag har börjat samla på mig lite delar redan, kommer bygga på samma block men med H-profilstakar och smidda kolvar, roligare toppar (V1-4 STI av något slag är tanken), konvertering till toppmatade spridare och sen E85 som kronan på verket smile På det sättet slipper jag göra om så mycket med styrsystemet och slipper annat bök eftersom topparna passar mot mitt nuvarande insug.

Fick i alla fall en incar-film som jag kan bjuda på, går rätt OK i mitten av den innan motor går sönder.

https://youtu.be/BPbwKl1APQQ

Målet nu är att ha en körklar och testad bil innan rally-SM i Vännäs i februari smile Vore bra om den var körklar innan årsskiftet så jag hinner köra nått test med ny motor och förhoppningsvis ny fjädring!

Uppdateringar kommer eftersom, på återseende!

"Horsepower sells cars, torque wins races"
Mack Forum- och sitemoderator
28 augusti · 24 596 Inlägg
#209

Kan tänka mig att det sög till bra i magen där vid 8:21 i klippet?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Budbilschaufför och Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
FAH
29 augusti · 198 Inlägg
#210

Mack skrev:
Kan tänka mig att det sög till bra i magen där vid 8:21 i klippet?

Haha ja, det gjorde det sannerligen big_smile Det var precis där som motorn började gå märkbart dåligt, upptäckte det när jag klev på gasen in i den kurvan så var tur att det fanns något kvar att ge smile

Senast redigerat av FAH (29 augusti )

"Horsepower sells cars, torque wins races"
FAH
12 november · 198 Inlägg
#211

Hej igen, nu har det gått länge utan uppdatering!

Har inte stått helt stilla, har plockat ur motorn och rivit stora delar av den.

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-296453a7c4f94d96eb3753c9986d46fc.jpg

Börjar ha rutin på att lyfta ur den nu! Tog 2 timmar denna gång smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-2a96ab08b45d8d818c611486e8184807.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-80ee0412f9d25275883347181fe68ccb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-1f172617252e00d6ef7c3225606a959e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-431e9958b9477cce2840c73c494930c3.jpg

Aj aj så trasigt allt var! Blocket skadat också så var inte mycket som går att återanvända smile Vattenpump och toppar är väl det jag kommer ta tillvara på!

En stake som gått av och fallit i flera bitar ner i tråget. Mycket material från lager i pickupen också, generalras!

Ska i helgen riva en Legacy Turbo-motor jag har stående för att rensa det blocket så jag kan använda det som grund för nya motorn smile

Har fått tag på toppar som kommer bli perfekt för bygget.

Kommer nog beställa konvertering till toppmatade spridare också snart, finns ett trevligt på Import Car Parts som jag sneglar på från Fuji Racing smile Ska även klura på en oljekylarlösning som jag känner mig bekväm med.

Har lite nyheter om de "nya" fjäderbenen också, har lyckats få hjälp av en bekant som heter Lars som svarvar nya bussningar till benen så att de går att använda! Så förhoppningsvis kommer jag kunna börja 2020 med ny motor och nya fjäderben, spännande big_smile

Utöver det så går det sakta men säkert, återkommer när det finns mer att berätta!
På återseende!

"Horsepower sells cars, torque wins races"
Mack Forum- och sitemoderator
12 november · 24 596 Inlägg
#212

Ajaj..
Minns inte riktigt om det redan har avhandlats, men vet du numer vad som orsakade själva raset?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Budbilschaufför och Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
FAH
13 november · 198 Inlägg
#213

Mack skrev:
Ajaj..
Minns inte riktigt om det redan har avhandlats, men vet du numer vad som orsakade själva raset?

Nja, är inte hundra egentligen smile

Det jag sett hittills ser det ut som att den skurit på lagret och det har i sin tur sprängt isär storsidan på staken. Lagret i sin tur tror jag varit skadat sen tidigare från de rätt grova spikningarna man kunde se på kolvarna när jag bytte toppackningar tidigare. Sen om det hänt medan jag ägt bilen eller inte är svårt att säga!

Detta är en av anledningarna till att jag vill bygga om bränslesystemet så jag vet att det fungerar som det ska så det inte är orsaken till spikningarna.

"Horsepower sells cars, torque wins races"
Mack Forum- och sitemoderator
13 november · 24 596 Inlägg
#214

FAH skrev:

Mack skrev:
Ajaj..
Minns inte riktigt om det redan har avhandlats, men vet du numer vad som orsakade själva raset?

Nja, är inte hundra egentligen smile

Det jag sett hittills ser det ut som att den skurit på lagret och det har i sin tur sprängt isär storsidan på staken. Lagret i sin tur tror jag varit skadat sen tidigare från de rätt grova spikningarna man kunde se på kolvarna när jag bytte toppackningar tidigare. Sen om det hänt medan jag ägt bilen eller inte är svårt att säga!

Detta är en av anledningarna till att jag vill bygga om bränslesystemet så jag vet att det fungerar som det ska så det inte är orsaken till spikningarna.

Ah ok jag förstår.
Huvudsaken problemet inte kommer tillbaka, hehe.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Budbilschaufför och Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
FAH
14 november · 198 Inlägg
#215

Mack skrev:

FAH skrev:

Mack skrev:
Ajaj..
Minns inte riktigt om det redan har avhandlats, men vet du numer vad som orsakade själva raset?

Nja, är inte hundra egentligen smile

Det jag sett hittills ser det ut som att den skurit på lagret och det har i sin tur sprängt isär storsidan på staken. Lagret i sin tur tror jag varit skadat sen tidigare från de rätt grova spikningarna man kunde se på kolvarna när jag bytte toppackningar tidigare. Sen om det hänt medan jag ägt bilen eller inte är svårt att säga!

Detta är en av anledningarna till att jag vill bygga om bränslesystemet så jag vet att det fungerar som det ska så det inte är orsaken till spikningarna.

Ah ok jag förstår.
Huvudsaken problemet inte kommer tillbaka, hehe.

Jag hoppas verkligen att det inte kommer tillbaka smile Men blir nya delar i motorn så förhoppningsvis ska det inte det!

Hittade en till bild som jag glömde lägga in, det som var kvar av staken big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131325/131325-ebeac30ebc7254a06b305c7bc90e3cc0.jpg

Många delar blev det!

Det som ligger i mitten på bilden som har krullat ihop sig är lagren...

Senast redigerat av FAH (14 november )

"Horsepower sells cars, torque wins races"
Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang