Oljenivåvarning trots nästan maxnivå på oljenivå, Audi A4 B5.

Johan_N
5 december 2019 · 30 Inlägg

Jag får sporadisk varning för låg oljenivå på min Audi A4 B5 (2000) med 1.8Ts AJL-motor. Detta trots att jag har olja till nästan maxnivå och även testat att byta till helt ny motorolja + oljefilter. Finns ingen felkod på bilen (sökt med VCDS).
Det konstiga är att om jag startar om motorn när jag har fått oljenivåvarningen så är varningen aktiv även efter detta. Men om jag har motorn på och jag öppnar och stänger motorhuven så försvinner varningen.
Observera att det inte handlar om oljetrycksvarningen. Motorn drar inte heller speciellt mycket olja och har inte dragit någon olja sedan förra bytet för dryga 60 mil sedan. Jag kör på Castrol Magnatech 5w-40 olja med långlifefilter från Mann. Oljebyte varje år eller max 1000 mil.

Myhran
5 december 2019 · 452 Inlägg

Oljenivåvarningen är alltid aktiv tills du har öppnat och stängt motorhuven och släcks sedan i 10mil och om den fortfarande registreras som låg tänds lampan igen,

Kontrollera oljestickan så plaströret är helt så den går dit den skall, annars är det nivåsensorn i tråget och dess kablage som behöver kollas över,


Med vänlig hälsning,

Johan_N
7 december 2019 · 30 Inlägg

Tack för svaret.

Oljestickan och oljeröret är original men troligtvis inte bytt sedan bilen var ny. De verkar inte trasiga men visst skadar det väl inte att byta ut grejerna mot nya.
Varningen för oljenivån kommer inte upp varje gång jag kör bilen men när varningen kommer så är det oftast efter cirka 1 mils körning. Bilen ska enligt manualen ha en varningsfunktion för trasig "oljesensor" men den kanske enbart är till för oljetryckssensorn?
Det här med motorhuven är intressant. Jag är osäker på om jag får någon varning för öppen motorhuv,
men eftersom oljenivåvarningen slutade att varna efter att jag öppnade och stängde motorhuven så borde väl huvsensorn fungera? Jag får kontrollera detta i bilen när jag kommer hem.
Det är väl troligt att oljenivåsensorn eller kablarna är defekta. Tyvärr har vi haft möss i carporten förut så det kan ju även vara sådana som har ställt till problem igen. Gällande sensorn så har jag fått rådet att bara köpa original (Hella) och den är tydligen inte billig. Men oljenivåvarningen är inte speciellt kul att få.

Myhran
7 december 2019 · 452 Inlägg

Om kablarna är av brukar det resultera i att oljenivåvarnaren blinkar gult, man kan även kolla händelser i instrumentpanelen för att se om det är något uppenbart fel på nivå varningen,
Borde finnas att få tag i beg på skroten då det inte är vanligt att de går sönder,

Alla bilar har inte indikering för motorhuv öppen men den hr troligen en huvkontakt för det,

Med vänlig hälsning,

Johan_N
14 december 2019 · 30 Inlägg

Tack för svaret.

Har nu kört ett antal mil utan att få varningen. Oljenivån är fortfarande på max på oljestickan. Om bilen börjar varna igen så lämnar jag in den hos vår lokala mindre verkstad så får de byta givaren i oljetråget. Jag måste kunna lita på att den varnar när den ska varna.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang