B230F 3 cylindrar

julisj
21 december 2019 · 27 Inlägg

Har en Volvo 740 med en B230F, men på senaste tiden så har den haft en hel del problem.
Först startade den inte, men felet var så simpelt som tändstift. Bytte Fördelarlock, rotor, tändkablar och tändstift.

Startar och går på 3 cylindrar, men undrar hur jag får den 4:e att funka.
har gjort de mycke simpla sakerna, som att se till så att allt är inkommplat och sitter på plats.
Igår tog jag bort en spridare för att se om den funkade, och se som den behövdes rengöras. På grund av att jag varit upptagen hela dagen idag, så jag jag ännu inte fått resultat.

Undrade om någon här visste vad som kan vara felet?

All hjälp uppskattas

Senast redigerat av julisj (21 december 2019)

Utmarks-Loke
21 december 2019 · 5 836 Inlägg

Det är ju inte lätt för oss att gissa men antingen saknar du gnista, bränsle eller kompression på den cylindern.

husseman
21 december 2019 · 1 590 Inlägg

Börja med att ta reda på vilken cylinder som spökar. Låt motorn gå o ryck en tändkabel i taget (använd isolerad tång om du inte vill ha en stöt) . När du rycker kablarna så kommer bilen gå ännu sämre, tills du rycker den kabel på den cylinder som inte går. . Nu ska du kolla om du har gnista på den cylindern. Häng ett stift o lägg mot jord..kör runt o kolla att gnistan e´blå o fin eller inte finns. Har du gnista, så går du till spridaren. Ta bort o låt ligga i luften.. kommer det en dimma av soppa så återstår komptest. Nåt av dessa bör saknas på en sån fin motor(Volvo på den tiden de va bra)  Bara att testa..lycka till o hoppas du inte saknar komp.
mvh/Husse o Skål

julisj
22 december 2019 · 27 Inlägg

husseman skrev:
Börja med att ta reda på vilken cylinder som spökar. Låt motorn gå o ryck en tändkabel i taget (använd isolerad tång om du inte vill ha en stöt) . När du rycker kablarna så kommer bilen gå ännu sämre, tills du rycker den kabel på den cylinder som inte går. . Nu ska du kolla om du har gnista på den cylindern. Häng ett stift o lägg mot jord..kör runt o kolla att gnistan e´blå o fin eller inte finns. Har du gnista, så går du till spridaren. Ta bort o låt ligga i luften.. kommer det en dimma av soppa så återstår komptest. Nåt av dessa bör saknas på en sån fin motor(Volvo på den tiden de va bra)  Bara att testa..lycka till o hoppas du inte saknar komp.
mvh/Husse o Skål

Tack så mycket för svaret! Ska försöka mig på att göra det idag!
Mvh

Senast redigerat av julisj (22 december 2019)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang