Renovera csdb 350 motorsatser?

Tobbebqvist
27 december 2019 · 8 Inlägg

Någon som har erfarenhet av de oliak motorsatser som finns,tex på dalhems från 5-15000 för olika renoveringskit til cheva 350. Eller om det finns andra som någon kan rekommendera? Jga har inte renoverat förut men hur svårt kan det vara?

M123
27 december 2019 · 962 Inlägg

Renovering är så vidklyftigt i vad det innebär.

För mig är det inget orört, från bult till bearbetning, slipning balansering, toppar som får sig en total genomgång.

Det sticker iväg och inget man kan göra hemma så då blir det svårt.
Eller om du menar en snabb genomgång, en så kallad raggarrenovering? Inget jag skulle rekommendera.

Däremot kollar man ett långblock i Sverige.

https://www.blocket.se/annons/stockholm … s/53694424

330hk med garanti för 41900kr då kan det vara svårt med att få ihop det billigare med egen motor.
Sen om man lyckas få hem en från statena då blir det verkligen svår att finna fog för att stoppa 15000kr i ett block.

Så vad är du ute efter för typ av renovering? Vad är målet med motorn i prestanda, vad har du för grejer idag?

Senast redigerat av M123 (27 december 2019)

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
jaka54
27 december 2019 · 5 680 Inlägg

Hej!
Blev intresserad eftersom jag håller på och renovera en Camaro-76:a men hittar ingenting om mtorrenoveringssatser hos Dahlhems. Har du en länk?

Tobbebqvist
1 januari 2020 · 8 Inlägg

M123   jag har en 350 med th400 till..oklart skick..ska fungera och gått lite..typ 11k..men det vet man inte vad det betyder. Sitter en 283 i bilen jag har som jag ska besikta med osv, det ska jag spara för det är orginalet till bilen. Så 350:n har jag möjlighet att göra nåt kul eller seriöst med. Kompressor vore ju kul..allt bara för syns skull och ska bara kunna dra en burnout om jag vill.. inget mer. Vill skruva motor också för att lära. det är ju så sjukt kul att mecka.

M123
1 januari 2020 · 962 Inlägg

Tobbebqvist skrev:
M123   jag har en 350 med th400 till..oklart skick..ska fungera och gått lite..typ 11k..men det vet man inte vad det betyder. Sitter en 283 i bilen jag har som jag ska besikta med osv, det ska jag spara för det är orginalet till bilen. Så 350:n har jag möjlighet att göra nåt kul eller seriöst med. Kompressor vore ju kul..allt bara för syns skull och ska bara kunna dra en burnout om jag vill.. inget mer. Vill skruva motor också för att lära. det är ju så sjukt kul att mecka.

Okej.
Nu tänkte jag lite mer ingående med motorn.
Vad du har för toppar, är blocket 2 eller 4 bultat, är det ett 010/020 block osv.
https://www.crankshaftcoalition.com/wik … ng_numbers

Toppar är av stor betydelse och ska du ha kompressor på standardgrejer så är det nog dom här av lätviktstypen 333882 att föredra med stora förbränningsrum och 1.94"/1.50" ventiler. Dessa har dock pressade studs och lämpar sig väldigt illa med för hårda ventilfjädrar och höga lyft.
Rent generellt är dom junk pga att dom lätt spricker.

Kan du inte lista vad för toppar du har och vad för block.
Läs av VIN vid vattenpumpen och även numret läst bak där du har gjutnummret.
Lika på topparna vad du har innan du lägger ett öre på den. smile

Siffrorna om du har ett 010 block osv hittar du vid på bocken vid oljefiltret. smile

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang