Krökta ventiler, golf 4 1.6?

xc90
31 januari 2020 · 406 Inlägg

Gjorde bort mig lite vid kamremsbyte, det är då en golf 4 med 1.6 liters  8v motorn.
Remmen kuggade över tydligen när ja krängde på den nya, vid provstart lät den komplös samt att den skicka iväg ett rökmoln nånstans från motorn.
Gjorde om proceduren o nolla motorn o fick igång den....utan missljud vad ja kan höra...
Men kan ett ev komp-prov avslöja ifall jag lyckades kröka nån ventil??
Som sagt gick som den skulle på andra försöket.
Mvh

Dansgolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren....
Myhran
31 januari 2020 · 452 Inlägg

Skulle du krökt någon ventil så skulle den inte gå korrekt!, hur många kugg hade du missat med? 8v är inte lika känslig men den kan slå ihop,

Med vänlig hälsning,

xc90
31 januari 2020 · 406 Inlägg

Myhran skrev:
Skulle du krökt någon ventil så skulle den inte gå korrekt!, hur många kugg hade du missat med? 8v är inte lika känslig men den kan slå ihop,

Med vänlig hälsning,

Ingen aning hur många kugg de blev, trodde det va min(slitna) spärrnyckel som släppte när jag drog runt kamaxeln för o kränga på remmen, men det va tydligen som den kugga på veven...

Dansgolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren....
Myhran
31 januari 2020 · 452 Inlägg

Jag tänkte du kollade hur många kugg den stod fel när du nollade motorn efter provstart, hur som helst om den startar och går bra så kör!

uhlin
31 januari 2020 · 2 834 Inlägg

Går den bra och som den ska är det ingen fara.

Vore en ventil krökt hade du märkt det.

Vet inte säkert men tror att dessa motorer klarar ett kamremsbrott då det är 8 ventiler. Värre med 16 ventiler.

xc90
31 januari 2020 · 406 Inlägg

Ska iofs byta stift osså så passar på o kollar kompen då....bara för att.....
Tack för svar.

Dansgolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren....
Growe Fri fart för ett fritt folk!
1 februari 2020 · 13 742 Inlägg

nu fick du lära dig den hårda vägen varför man inte bara hänger på en rem och tror man är färdig.

man ska ALLTID rotera motorn med handkraft 2varv och kolla att nollningarna stämmer.   

men till själva frågan går motorn jämnt så har inget hänt.   hade det blivit knas hade du mest troligen inte ens fått igång bilen något mer.   bara att köra på och tänka på att man inte har sån tur hur många gånger i livet.  så nu har en turgång förbrukats ;-)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
xc90
1 februari 2020 · 406 Inlägg

Growe skrev:
nu fick du lära dig den hårda vägen varför man inte bara hänger på en rem och tror man är färdig.

man ska ALLTID rotera motorn med handkraft 2varv och kolla att nollningarna stämmer.   

men till själva frågan går motorn jämnt så har inget hänt.   hade det blivit knas hade du mest troligen inte ens fått igång bilen något mer.   bara att köra på och tänka på att man inte har sån tur hur många gånger i livet.  så nu har en turgång förbrukats ;-)

Jo man lär av sina misstag, har bytt många remmar innan men med nagellacksmetoden o de har funkat bra, men denna va så jävla seg o få dit så då tänkte man ju att jag tar hjälp av kamhjulet o rullar på.....men de gick ju sådär..... hädanefter så kör jag på markeringar😁

Dansgolvet är till för dom som inte har råd att supa i baren....
Growe Fri fart för ett fritt folk!
1 februari 2020 · 13 742 Inlägg

xc90 skrev:

Growe skrev:
nu fick du lära dig den hårda vägen varför man inte bara hänger på en rem och tror man är färdig.

man ska ALLTID rotera motorn med handkraft 2varv och kolla att nollningarna stämmer.   

men till själva frågan går motorn jämnt så har inget hänt.   hade det blivit knas hade du mest troligen inte ens fått igång bilen något mer.   bara att köra på och tänka på att man inte har sån tur hur många gånger i livet.  så nu har en turgång förbrukats ;-)

Jo man lär av sina misstag, har bytt många remmar innan men med nagellacksmetoden o de har funkat bra, men denna va så jävla seg o få dit så då tänkte man ju att jag tar hjälp av kamhjulet o rullar på.....men de gick ju sådär..... hädanefter så kör jag på markeringar😁

det viktiga är att du kollar att allt är som innan genom att dra 2varv.  Då ska den alltid hamna på rätt ställe jag kör alltid efter markeringarna men på tex vags 1.4 med lilla remmen mellan kammarna ska man märka istället med penna för dom är svårt att få rätt.. Har ej Audi står här hemma emd den motorn som remmen står en kugg fel

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang